Tävlingsbedömningar

kvandi

Trådstartare
Jag har suttit domarsekreterare ett par gånger de senaste åren och tycker det är jättekul o lärorikt.

Men det har fått mig att fundera på en sak...

In på banan kommer en flott häst med utstrålning som heter duga. Kort tempo tölt ger bra poäng o hästen trampar på fint. Så kommer steglängdsökningarna. Hästen har i princip ingen ökning alls, den cyklar på i sitt stabila o flotta kortare tempo. Hästen får 5,5/6p ändå. Samma sak i det ökade tempot sist i programmet, det existerar inget ökat tempo, knappt medeltempo. Hästen får 5,5-6p.

Inne på banan samtidigt kör en oansenlig häst, klockren tölt utan direkt lyft. Den gör rejäla ökningar och nedtagningar och flyger fram i ren takt i en rasande fart i det ökade tempot. Den får 4,5-5,5. Inga kommentarer om framtunghet, utan ok takt o tempo, bra nedtagningar och bra tempo kort och långsida(från min domare iaf)

Hur hänger det här ihop? Hur kan en häst trots att den i princip inte uppfyller grundkraven på de visade momenten få så höga poäng bara för att den är flashig o lyfter på benen? Är det rätt?

Vi med vanliga hästar får ju poängavdrag om vi inte håller tempo tillräckligt lågt. Är det samma för de ökade tempona o en sån bra häst egentligen töltade ökat tempo för 7or men får avdrag för att det går för långsamt? Är det inte egentligen så att man inte kan nå upp till vissa poäng om man inte uppfyller t.ex. tempo?

Vad upplever ni? Blir domarna påverkade av dessa flotta hästar o ger en högre poäng för att de är just flotta? Medan den alldagliga lilla köttbullen med fyra ben får en sämre bedömning trots att den uppfyllde kraven på momenten bättre?

Sv: Tävlingsbedömningar

Rent spontant så tänker jag att den flotta hästen förmodligen skulle fått betydligt högre poäng om tempot vore korrekt. Att poängavdrag alltså redan skett för dåligt tempo.

Rent spontant utan att lägga någon åsikt på hur domarna dömt (har ju inte sett ekipagen) så tycker jag att visas det inget ökat tempo kan det inte heller bedömas något ökat tempo.

Fast "ok takt och tempo" ger inte några höga poäng direkt. Sen kan ju även enstaka taktmissar, missar vid upp- och nedtagning samt dålig samling (hästen inte får med sig bakdelen ordentligt) påverka poängen utan att det nödvändigtvis står med i kommentarerna, allt skrivs ju inte alltid dit.

Troligtvis är det så som Brolinskan säger, poängen låg högt för det ekipaget och blev rätt högt även med poängavdrag. Det finns ju sånt som väger högre än tempo och har du en perfekt takt med bärighet och "allt" man vill ha, men inte rätt tempo så väger det högre än om man går i ett bra tempo men missar på annat.

Rent allmänt:
Har inte varit och tittat på tävlingar på några år. Däremot gjorde jag det förr. Och då blev det helt enkelt 0-1 poäng om det inte visades något ökat tempo. En häst som bara gick i arbetstempo och inte visade mer än så fick alltså ingen poäng att räkna med i ökat tempo även om den gick med flott aktion. Det var ju därför det blev utökat antal klasser så att hästar som inte hade ökat tempo skulle slippa det momentet.

Har bedömningsreglerna ändrats så mycket på några år?
Verkar ju konstigt. För då skulle man ju likaväl ge poäng för förvänd galopp men med någon poängs avdrag. För galopp visas ju....

Senast ändrad av en moderator:

Men vad är "inget ökat tempo" rent exakt? Vi får ju komma ihåg att poängskalan går upp till 10,0 och inte 6,5 ;)
Jag har svårt att se att hästar som går väldigt kort tempo (typ samma tempo i både korta och ökade tempot) får 5-6 poäng, men däremot kan jag se att en flott häst som ökar från kort tempo, men inte når upp till ett ökat tempo, men likväl visar viss tempoökning, får de poängen.

Domare är bara vanliga människor och är påverkningsbara det kallas mänskligt.
Det är väldigt lätt att man dom somare blir lite gladare i stjälen om ett ekipage kommer in som man gillar och följt ute på tävlingsbanorna som de gått bra för.Har då detta ekipage liten dålig dag kan det vara som så att domaren vet vad hästen kan och drar inte ner så mkt.

Och vissa domare ska inte va domare då dom lägger på poäng på kompisar och de hästar/ryttare de gillar och gör dom till vinnare trots att den inte skulle ha vunnit.

Sånna här domare finns det i alla dicipliner hopp dressyr hundutställning ja name it.

Men personligen vill jag självklart se domare som bedömmer rättvist, om jag tävlar mot en VM häst och jag som är lättklass ekipage än så länge. Om de nu är som så att denna VM häst har en extremt dålig dag den vill inte lyssna och går orent i sin takt och kör upp huvudet och hoppar lite här och var. Mednas min går rent och någelunda form men inte har lika snygga benlyft och undertramp skall ju jag vinna utan att tveka.

Det är ju detta som är de fina med att tävla, bara för du var bäst förra året betyder det inte att de alltid är de.
Hästar kan ha dåliga dagar och då ska man få poäng därefter.

Nu har jag inte tävlat på över 1 år men sist så var det som så att alla kunde tävla lätt klass. och då blir det ju fel, då kommer nybörjaren in och skall tävla mot SM ekipage som tycker lättklass är perfekt klassa att starta tävlingsperioden med.
Då spelar det ju ingen roll om lättklass ekipaget går så sjukt bra och igentligen borde ha vunnit när sm elipaget gick rätt dåligt men ändå över lättklass nivå vinner.
Det kan sänka viklet självförtroende som helst i lättklass nivå=(

Kom ihåg när jag tävlade i lättklass och fick 5,5or påmina gångarter och var helt galet glad för då bra har det aldrig gått. Och detta var på den tiden gå Jorunns gångarter inte var så bra som de är idag.
Och ändå kommer jag näst sist:eek::crazy:
Eftersom det var så pass många SM ekipage och andra som var strax under SM nivå i min klass som gäspade sig igenom tävlingen och såg tävlingen som uppvärmning inför tävlingssäsongen.

Idag vet jag inte hur det är men om det är som förr hoppas jag att förbundet tar tillbaks uppklassningen. För vi som är nybörjare borde få kunna känna oss duktiga någongång även vi=)

En flaskhals inom hästsporten javisst!

Så var det på min sista tävling i slutet på April.. Sm ryttare i lättklass.. Redan när man ser startlistorna tappar man suget och insperiationen, Man vet att, någon Final plats kan man glömma..

För även om sm ryttaren ställer upp med Ny häst, så vet man att denne ryttare inte ställer upp med grannens skogsmulle som bara gått rakt fram i skogen, Man vet att dennes häst är väldigt redo för tävling.. Och mycket riktigt, så hamnade dessa ekipage i A final.. Och vinnare av hela skiten..

Varför finns det inte en klass för oss blåbär? Som kanske inte har de rätta tävlings nerverna eller de flottaste hästar.. Att få 5,o gör än överlycklig, att få hamna i final är drömmen, även om det bara skulle vara en B Final..

Jag har svårt att se att hästar som går väldigt kort tempo (typ samma tempo i både korta och ökade tempot) får 5-6 poäng,
Exakt det menar jag. Inget ökat tempo alls. Det borde i stort sett inte ge någon poäng alls om rätt ska vara rätt. Och så var det i alla fall för några år sedan.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Islandshäst Jag har ett islandssto som är 12 år. Jag har haft henne sedan hon var 5 år. Innan hade jag en islänning som var en riktig töltmaskin...
Svar
17
· Visningar
5 234
Senast: Hedinn
·
Islandshäst Har en idé om vilka hingstar jag skall använda iår, men har inte helt bestämt mig och vill ha lite tips. Både äldre och unga...
Svar
1
· Visningar
2 114
Senast: Gimlan
·
Islandshäst Vad har ni för mål till nästa år? Vad är det ni skulle vilja uppnå? Har ni delmål och "slutmål"? Mina mål för 2016 är att få min goding...
2
Svar
24
· Visningar
6 514
Senast: kryddelydd
·
Islandshäst Hej!:) Finns säkert massor med kunniga människor här som är bra på tölt, så hjälp mig!! Det är såhär, jag har en fyrgångare med väl...
Svar
18
· Visningar
2 666
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka