K

karinjuice

får man tävla med "vanligt" hackamoor?? (pleasure och ev trail)
Karin :bow:

Menar du mekaniskt hackamore? Det vi kallar för hackamore är en bosal. Den får man ha på hästar som är 5 år och yngre. Mekaniskt hackamore har jag för mig att man får avända i tidsgrenar, men inte i vanliga grenar såsom trail och pleasure..
Rätta mig om jag har fel...

Nej. Om du menar den typ av hackamore som "vanliga" ryttare använder. Inte heller sidepull. Alla hästar får ridas på stång eller bett med skänklar i alla klasser(undantag herd work?). Hästar max fem år på A eller B-tävling samt alla hästar på C och D-tävling får även ridas på tränsbett eller bosal (vet inte om det är undantag för versatile horse). För alla dessa bett finns regler om hur de får se ut (för att inte skada hästen).

Stång/skänkelbett ska ridas med enhandsfattning, tränsbett och bosal två händer.

Tidsgrenarna och kosseklasserna kan ha lite egna regler.

Hoppas det hjälpte lite åtminstone.

/Ida

men man får alltså inte rida på Bosal efter att hästen har kommit över 5år???

Att man får välja bett fritt på C och D är antagligen för att det är en lägre nivå på tävlingen, och många hästar och ryttare har inte hållit på så länge. En hel del hästar har ju dessutom gått "vanlig" stil tidigare. Att då kräva att tex en femtonårig häst som ridits western i ett halvår ska gå på stång är helt orimligt.

På B-nivå har hästarna ofta ridits western så länge att stång är ett rimligt krav om de är 6 år och äldre.

Lite svammel som egentligen inte hade med ursprungsfrågan att göra, men men...

/Ida

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
812
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
732
Senast: Fiorano
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
895
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
589
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama