Tävla/träna körning?!

R

RebeckaKihlberg

Som en del av er vet har jag en shettis so jag kör lite för "privat" bruk med eller vad man ska kalla de.
Har funderat på att kanske testa och tävla lite vanlig körning,men hur/var/när? har ju vad jag har fattat de många duktiga tränare osv. i närheten av mig,men hur får man tag på dom?!?...var hittar man tävlingar?

tacksam för svar

Sv: Tävla/träna körning?!

Försök komma i kontakt med någon klubb som har aktiva tävlingskuskar. Där kan du säkert få hjälp att hitta någon tränare. Om du går in på www.ridsport.se och klickar dig fram till körning kan du ju läsa lite och där ska även propostitioner finnas. Se till att du har grönt kort och alla papper ponnyn behöver. I TR ser du ju också vad som gäller för vagn och sele. Men lättast tror jag som sagt är att hitta någon klubb att köra för. Är du helt grön inom området kan det ju vara bra att vara med i lätta lagserien vilket är ganska basic. Hur mycket känner du till om körtävlande? Hoppas du blivit lite klokare...Lycka till!

Åstorp utanför Helsingborg är ju ett centrum för körning, så det är väl kanske en bra idé att börja där och fråga vidare. Distriktet har säkert en hemsida med lista över alla klubbar som finns, både rid- och körklubbar.

När det gäller tävlingar så är det jättebra att börja med lagserien. I Upplandskuskarna brukar vi ha en eller ett par teorikvällar först, och sedan träningar för lagseriekuskar. Då får man veta hur det går till, vilken utrustning som behövs, lagledaren tar reda på vad alla kan och vad man behöver träna mer på. Sedan är lagledaren med ute på tävlingen också, går banan med kuskarna och så vidare. Jättebra om man är nybörjare, faktiskt!

Lycka till! :)

:banana:

Vi i Åstorp RF har många körekipake, och i våran förening så finns 3 fyrspanns ekipage (sveriges bästa), några av de bästa på en enbett då både på ponny och häst!
Här finns träning en gång i veckan, allt från inkörning till tävlingskörning. Och de som har kommit lite högre i tävlandet så kan man träna för en av sveriges bästa 4 spanns kusk!

Just vad det gäller själva tävlandet är jag så grön man kan bli inom körning..grönt kort har jag dock..antar att samma gäller som vid hopp/dressyr osv?!
Har tagit hjälp att köra in min ponny av folk som kan..just för att de skulle bli rätt,men nu vill jag komma vidare lite och utbilda både honom & mig!!

Ska kolla upp Åstops RF vad de gäller tävlingar osv!!

FY FY FY vad orättvist ... *muttrar purket* .... Fyrspannskuskar å allt ... *mera mutter*

Fast å andra sidan .................... kul för er förstås! *s* ;)

Jo det är ju samma gröna kort. Men du ska nog läsa in dig lite på kördelen av TR så får du lära dig mycket! Eller prata med någon som kan.

Sofiplopp skrev:
FY FY FY vad orättvist ... *muttrar purket* .... Fyrspannskuskar å allt ... *mera mutter*

Fast å andra sidan .................... kul för er förstås! *s* ;)

:angel: :angel: :angel:
Tja, våran orförande har bra kontakter och ideer, och genom det så fick vi de 3 duktiga fyrspanns kuskarna, sedan följde andra kuskar efter....

För att inte tala om hur hjälpasamma och energiska körfolket är, de byggde faktiskt våran bank, till oss hoppryttare.... :bow:

Sofiplopp skrev:
Åstorp utanför Helsingborg är ju ett centrum för körning, så det är väl kanske en bra idé att börja där och fråga vidare. Distriktet har säkert en hemsida med lista över alla klubbar som finns, både rid- och körklubbar.

:eek: Jag visste inte att Åstorp hade hade ett centrum för körning! Har de någon hemsida? Vad för tjänster "erbjuder" de? Jag vill lära mig köra (ej tävling) men har ingen egen häst. Finns det någon lösning för mig hos dem tror ni? :idea:

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
867
Senast: Cattis_E
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
270
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 595
Senast: Mia_R
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 999
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama