Tävla ponny - chip? mm.

alvan

Trådstartare
Hej!

Är helt ny på det här med tävling och vilka regler innan man ens får anmäla sig. Har gått Grönt Kort-kursen men när jag gjorde det hade jag inte ens en häst! Gjorde det direkt när jag fyllt 13 ;) Så Grönt Kort har jag alltså!

Vet oxå att man ska ha licens till sig själv. (Det är alltså lokala jag ska tävla på den här ponnyn) :idea:

Men det är så att hon inte haft nåt pass förut, det är fixat nu men undrar över mätintyg och chipmärkning. Behöver man det? Hur skaffar man det rent praktiskt och ungefär vad kan det kosta? Vem ska jag vända mig till?
Har ungefär ingen aning alls om det här. :confused:

Sedan, vet någon hur man betalar i tdb? Det står ju vid "Skaffa licens" att man ska betala vid nästa insättning. Men hur sätter man ens in pengar?

Förresten, lokal tävling är väl lägre än inbjudningstävling? Eller är jag helt ute och cyklar? :)

JÄTTETACKSAM om nån vill svara! :p

Senast ändrad:
Sv: Tävla ponny - chip? mm.

Men det är så att hon inte haft nåt pass förut, det är fixat nu men undrar över mätintyg och chipmärkning. Behöver man det? Hur skaffar man det rent praktiskt och ungefär vad kan det kosta? Vem ska jag vända mig till?
Har ungefär ingen aning alls om det här. :confused:

Ja, du behöver mätintyg och vart du kan vända dig kan du läsa om här:
http://www3.ridsport.se/Tavling/Nyheter/2010/03/Matningavponnynyareglerochrutiner1april/
Det finns mycket information överhuvudtaget på ridsportförbundets hemsida och där hittar du även de aktuella tävlingsreglementena.

Sedan, vet någon hur man betalar i tdb? Det står ju vid "Skaffa licens" att man ska betala vid nästa insättning. Men hur sätter man ens in pengar?
När du har skaffat en användare i TDB så får du ett personligt konto där som du ska föra över pengar till. För över gör du från ditt vanliga konto eller dina föräldrars om det är dom som betalar.

Förresten, lokal tävling är väl lägre än inbjudningstävling? Eller är jag helt ute och cyklar? :)
Ja, du cyklar litegrann ;).
Inbjudningstävling kan vara på olika nivåer. Det bestämmer den anordnande klubben. Inbjudning innebär bara att man väljer ut vilka klubbar som får vara med och tävla på just den tävlingen. Till en vanlig tävling kan vem som helst anmäla sig oavsett vilken klubb man tillhör.

Hoppas nu att du får ordning på allt och lycka till med tävlandet. :)

Tack så mycket! :)
Men chip då, behövs det? Har kollat runt på Ridsportsförbundets hemsida men den är så rörig och jag förstår inte vad som menas.. Ska ju bara tävla lokalt och har för mig att man räknade lokal som den absolut lägsta tävlingssorten medans inbjudningstävling var som regional... men jag är inte säker. Någon? ;)

Ja, ponnyn måste vara chipmärkt om du ska tävla lokalt. :)

Inbjudningstävling är inte riktigt samma sak som regionalt. Inbjudningstävling bestämmer arrangören vilka klubbar som får vara med och starta medans på ex. regional och lokal tävling får vem som helst som tillhör en klubb starta i.

Hoppas du får ordning på allt så du kommer ut på tävlingsbanan snart :)

Ponnyn måste vara chippad för att få mätas och för att få tävla måste den vara mätt.

Klubb
Inbjudning
Lokal
Regional
Nationell
Elit
Internationell

Så ser "svårighetsgraden" på tävlingar ut.

När min ponny skulle skaffa mätintyg och chipmärkning skedde detta samtidigt. Finns det någon större hästklinik i närheten brukar det ofta finnas kunnig och kompetent personal för kunna utföra detta ev. informera dig om vart du ska vända dig.

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 610
Senast: Cambrie
·
Dressyr Hej! Först av allt... ja; jag gick Grönt Kort kursen i höstas och mitt provresultat var helt felfritt och inget att klaga över, skrev...
Svar
7
· Visningar
1 434
Senast: Kiwifrukt
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 697
Senast: Habina
·
Dressyr Snart kommer jag börja tävla dressyr men jag är inte så insatt i tävlingsvärlden och har därför inte koll på kostnader osv. Jag tog ett...
Svar
16
· Visningar
2 406
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka