Sv: Tävla galopp
Det är nog väldigt olika med hur man tränar sina hästar, jag exempelvis som inte bor nära banan rider väldigt mycket ute i skog och mark, jag har dock ett stort fint skjutfält med underlag som är kanon att rida på, där har jag varit ett par gånger i veckan för att träna mina, annars blir det vanlig skogsridning och det har fungerat väldigt bra, klättrar 2 dagar i veckan, endast i skritt uppför då det är snirkligt, detta ger mig hästar som blir starka i rygg och bakparti samt balanserade, då mina hästar är unga rider jag inte på böjt spår, det kommer jag att ta med åldern senare.
Apropå sadeln, jag använder bomlös distanssadel till mina, ryggen är känslig (på alla hästar) och det gäller att hålla den iordning hela tiden, mina har aldrig haft problem med sina ryggar, välmusklade och inget som stör deras naturliga frihet med bogarna eller tryck. Men det tar ett tag att lära sig rida i den, men jag byter inte bort den för allt i världen! Jag älskar min sadel, trots att den är ful och stor, det enda som betyder något för mig är att hästarna kan arbeta så naturligt som möjligt, jag får anpassa mig efter dom och inte tvärtom.