Täta stort hål i ett träd

Lupin

Trådstartare
Ett av de gamla äppleträden har ett stort hål i stammen, fylls med vatten när det regnar och är för övrigt fullt av skräp och "sågspån". Trädet själv lever och verkar må bra, även om det är i stort behov av beskäring. Det får massor av goda äpplen varje år, men jag gillar inte hålet i stammen. Tänkte fylla upp det med något, men vad? Först funderade jag på cement, men det är nog inte så bra va? Nu funderar jag på gips, det stelnar ju även under vatten och sväller inte och blir helt tätt och borde väl inte ställa till någon skada?

Sv: Täta stort hål i ett träd

Alternativt borra upp ett evakueringshål i botten?

Jag tror inte att det är så bra att fylla igen det. Däremot kanske det går att göra något för avrinningen?

Ger det goda äpplen kanske du kan förbereda framtiden och ympa in kvistar på något annat yngre/friskare träd.....

Du ska nog inte göra någonting, framför allt inte fylla hålet med något.

Varför vill du göra det, förresten?

Du ska nog inte göra någonting, framför allt inte fylla hålet med något.

Varför vill du göra det, förresten?

För att hindra mer vatten att komma in och ställa till med ännu mer skada/röta. Men jag tänker kanske helt fel?

Jag skulle inte vilja ha ett sånt träd på min tomt, särskilt inte med hundar och små barn. Ruttna träd ska fällas så ingen får dem över sig är min uppfattning.

Jag skulle inte vilja ha ett sånt träd på min tomt, särskilt inte med hundar och små barn. Ruttna träd ska fällas så ingen får dem över sig är min uppfattning.

Men den är ju inte rutten, den bär frukt och allt. Gamla ihåliga äppelträd är oerhört starka i sig, men man bör väl inte direkt klättra i dem. Men att det faller ned är högst otroligt, på TS beskrivning av trädet.

För att hindra mer vatten att komma in och ställa till med ännu mer skada/röta. Men jag tänker kanske helt fel?

Finns det ingen liten öppning nedåt på trädet så att regnvattnet kan rinna ut? Att göra ett hål själv vet jag inte om jag skulle göra, utan att prata med någon riktigt trädkunnig "expert". Kan du inte prata med någon trädgårdsmästare? De brukar väl finnas på handelsträdgårdar tror jag :confused: Fota trädet från alla håll och kanter och ta med.

Jag skulle som sagt inte göra någonting innan någon riktigt kunnig inom området kan ge svar först.

Nej, det är inget "ruttet" träd, då hade jag fällt det för länge sedan. Men det har ett hål på stammen, förmodligen har någon tagit bort en större gren och något har gått fel. Det är murket i själva hålet, men trädet är högst levande och välmående. Det får jättegoda äpplen av äldre sort och jag vill försöka hjälpa det att leva kvar. Men jag tror jag vänder mig till en expert istället, de brukar ha kunnigt folk på Fredriksdals Friluftsmuseum på hösten. :)

Jag skulle gärna vilja höra vad han/hon säger att man ska göra.
Har själv 10 st gamla äppelträd på gården. Två är ihåliga, men de har öppningar nedåt, eller en av dem är nästan bara halv och helt öppen på den andra sidan. Men något av mina träd kommer kanske att bli som ditt vad det lider, därför tycker jag att det vore spännande att höra. Så berätta gärna om du vill :)

Okej om det inte är murket. Jag skulle ändå fälla det, men du gör ju som du vill :)

Nej, nej! Det är inte murket, det har ett hål ca 1 dm brett x 1,5 dm högt på ena sidan stammen och några cm djupt. Trädet är i högsta grad levande och välmående. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka