Tårtfyllning

makarontanten

Trådstartare
På torsdag fyller min kära farfar 93 år, en högaktningsvärd ålder får man säga. Hör och ser dåligt, men pigg i benen och är ute och går en sådär 2-3 mil om dagen:D

Vi ska dit och fira honom lite och jag har erbjudit mig att göra tårta. Jag är ingen "sötsaksmänniska", gillar inte ens tårta, men han älskar sötsaker. Hade tänkt att göra någon sorts marängtårta och har vart och handlat idag. Det blev färdigköpta marängbottnar ( lat, jag vet).

Köpte även bär (jordgubbar, blåbär, hallon), choklad, bananer, marsankräm, glass, grädde, En mix av chokladströssel, nötter och daimkulor och även lite glasyr man kan skriva med. Har bla after eight hemma och även sylt, nötter, mandel mm.

Vad gör jag av tårtbottnarna av maräng med dessa ingredienser för att få till det gott? Jag gillar ju inte tårta och vet inte vad som passar ihop. Funderar på att mixa bären ihop med glass och frysa det, men funkar det smakmässigt? Funkar glass och maräng ihop med alla bär blandade, eller bör man hålla sig till en sorts bär? Skippa glassen och köra grädde eller marsankräm istället? Funkar choklad ihop med bären? Andra ideer?

Sv: Tårtfyllning

Vi brukar göra en suuupergod marängtårta med lemon curd i. Det söta och citroniga passar så bra ihop!

Blanda lemon curd (vi brukar ta 1-1,5 burkar) med vispad grädde efter smak och tycke. En marängbott i botten, curdgrädde-blandningen, marängbotten, curdgrädde och sen jordgubbar ovanpå (för antar att det är två bottnar? Är det tre så avsluta med en maräng högst upp och sen vanlig grädde på topp). Såå smaskigt! :love:

Vi brukar göra en suuupergod marängtårta med lemon curd i. Det söta och citroniga passar så bra ihop!

Blanda lemon curd (vi brukar ta 1-1,5 burkar) med vispad grädde efter smak och tycke. En marängbott i botten, curdgrädde-blandningen, marängbotten, curdgrädde och sen jordgubbar ovanpå (för antar att det är två bottnar? Är det tre så avsluta med en maräng högst upp och sen vanlig grädde på topp). Såå smaskigt! :love:

Det stog på marängbottnarnas förpackning att man kunde blanda med lemoncurd. Vad är det för något? var hittar jag det?

Det stog på marängbottnarnas förpackning att man kunde blanda med lemoncurd. Vad är det för något? var hittar jag det?

Finns i affären, ofta bland marmeladen och liknande.

Precis! Vi köper alltid Robertson, brukar finnas i de allra flesta affärer vid marmeladen (som sagt) eller vid baktillbehören.

lemon-curd-320g-robertson-1.jpg

edit: la till bild

Det är ganska enkelt att göra själv också. Sök på citronmarängpaj så hittar du det :) Inte ens jag (som är sämst på att baka) misslyckas med det.

Krossa daim smått smått och blanda med grädde, OMG vad gott det blir! Var generös med både grädde och daim! :d:love:

Botten
Blandning
Botten
Blandning

Låt vara i frysen i kanske 2-3 timmar, över natten fungerar absolut! :)

Och så bär ovanpå precis innan servering, MUMS! :love:

(Alla som annars bara tar en liten bit av vanlig tårta äter MINST 2 bitar! ;))

Jag som gillar syrliga smaker brukar använda kesella naturell+hallon som fyllning, riktigt gott!

Allt låter fantastiskt. Jag skulle köra lager med glass blandat med dajm och så gärna banan i lagren. Grädde ovanpå och runt och samtliga bär på det. Skulle skippa aftereight och marzankräm i den blandningen. Om det funkar att frysa innan... säkert. Men kanske inte grädden och bären. Din variant med att blanda funkar säkert också. Det kan liksom inte bli fel med marängtårta! Och är man en sötsugen 93åring som är ute och går som en tok så behöver inga light- eller nyttighetsaspekter räknas in, vilket är tacksamt.

Har funderat under dagen och rådfrågar vidare om vad ni tror om detta?:

Blanda blåbär och hallon med grädden och ha i mellan ( eventuellt köra bären i mixer innan?). Spara lite av denna färggranna grädde till att spritsa ut små klickar som dekoration på översta lagret. Översta lagret blir vanlig grädde, och sen fortsätta dekorera med jordgubbarna och lite av den burk jag köpte som innehåller både små nötbitar, strössel och små daimkulor. Vad tror ni om det?

Skippar däremot lemoncurden, då lilla farfar vill ha sött, den är ju ändå till honom :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka