Tarmstörning = Bakjäst??

E

Explorina

Min unghäst ( 09.a ) har en tendens till lite lös avföring - lite ala koblajja stuket med lite vatten som kan sippra ut till allra sist när han gödslar.

Detta har han höst/vinter/vår -dvs när det inte är betes säsong.

Han käkar ensilage, green power, betfor som grovfoder.
Därutöver får han en mindre kraftfoder giva.

vet att det finns foderjäst som man kan köpa och ge.
Men min tanke är att går det inte lika bra med vanlig bakjäst (gulblåa)???

OM, hur mycket ska man ge och hur ofta, samt under hur lång period kan man ge? dvs ska man ge dagligen höst/vinter/vår tills att det är dags för bete igen?

Ni som evt. ger era hästar detta, har det blivit någon markant skillnad?

Andra bra tips till en häst som gödslar "koblajjor" ?

Sv: Tarmstörning = Bakjäst??

Jag ger vanlig bakjäst eftersom den innehåller levande bakteriekultur. Foderjäst innehåller avdödad bakteriekultur och är därför inte så effektiv.
Jag ger en hel bakjäst/dag vid besvär och vid fällning/sättning av sommar och vinterpäls. Sedan går jag ned på en halv för att sedan ge en fjärdedel när de inte har några besvär. Vid foderbyte (även hagbyte är foderbyte) ger jag en hel. Jag ger alltså bakjäst året runt.

För min gamla häst betydde bakjästen att hon slapp koliker. Hon hade en bakomliggande sjukdom som gjorde att hon annars hade kolik minst en gång i månaden, oftast var det tätare mellan anfallen. När jag började ge bakjäst försvann koliken.

För de hästar vi har nu har det inneburit att de slipper de regnskållor de annars haft varje höst. De har fått bättre hovar och finare hårrem.

Bakjäst hjälper tarmen att bygga upp en bra bakterieflora vilket ger bättre päls, mindre hudproblem och de kan tillgodogöra sig fodret bättre.

Jag ger också bakjäst och jag skulle inte överleva utan dessa små svampar :D Hästarna blir såååå fina i pälsen och i magen av det. Har gett det i 10 år och aldrig haft problem.

Var räddningen för min korsförlamningsmärr!! Hon fick nästan inga korsförlamningar alls efter att jag började med jästen. :)

Hur mycket ger ni av bakjästen?
När man börjar introducera det till hästen kan man bara "pang bom" börja med 1 paket om dagen? dvs ½ morgon + kväll eller ska man tillvänja hästen långsamt?
Blöter ni upp det? Eller smular ni det bara i foderhinken?

DU kan börja ge ½ + ½ om du vill. Kan vara smart ge mindre dock, pga lukten/smaken ;)

Jag har som mest gett 1 + 1 till D-ponny, inga problem.

Rörde ut (så den löser sig) i uppblött lucern i början. När de vant sig smulade jag den bara över maten (torr som blöt mat)

Bakjäst i all ära - den är jättebra har använt det själv till min numera 3 åring - men det enda som egentligen hjälpte honom var att äta Hö .
Minsta lilla ensilage/Hösilage ställer till magen i flera dagar . Han tål inte heller betfor . Ger dock bakjäst ändå för päls vår och höst .

Jag har samma problem som du med att min -07:a har lite lösaktig avföring, har oxå funderat på bakjäst.

Jag tror dock att min kräsna flicka inte kommer att gilla lukten.;)

Kan man ge torrjäst? Borde vara samma, eller är detta lik foderjästen med avdödad svampkultur?

*halvt knapplån*

Jag funderar lite på samma sak.

Vi har problem med ett sto som varit kass i magen ett tag, det blir bättre någon dag så att vi tror att det gått över och sen kommer vi dit och inser att tyvärr var hon inte bättre. Jag kom på att vi kunde prova bakjäst men tyvärr verkar den vanliga sorten inte gå att få tag i här (i Californien, vi har både googlat och ringt mest överallt). Det finns dock många varianter på torrjäst, bland annat en som ska vara levande men inte lika aktiv.

Vad tror ni? Är det någon idé att prova torrjästen?

Jag har bara gett foderjäst (hela förra hösten/vintern) men hästen var jättefin i mage och päls av det! Billigt är det med!
Sen slutet av sommaren har min häst till och från haft vätska i avföringen, alltså bajset var ibland löst och ibland normal men hon "kissade" ut nån bajsvätska :crazy:
Inte kul på en vit häst kan jag tillägga :crazy:

Eftersom det inte blev bättre ringde jag veterinären igen och fick då rådet att ge en kur loppfrö, min häst gräver gärna efter rötter och lite grus slinker alltid ner.
Hon blev bra från dag 1 i princip! :laugh:
Absolut ska du prova jäst först om du tror det har med tarmstörning att göra men misstänker du att hon kan ha fått i sig sand/grus så är det jättebra med en kur loppfrö och det kan aldrig skada eftersom hästen inte tar till sig något av dem, de bara rensar systemet :D

På tal om kräsna hästar: min häst åt inte kraftfodret på 3 dagar när jag hällde i foderjäst :crazy: men jag gav mig inte och sen åt hon utan problem!
Nån som vet var man köper foderjäst?
Jag köpte på Börjes i Tingsryd men har 4,5 mil dit och snökaos :crazy:
de verkar inte ha det på Granngården?

Min har också varit lös i magen med vätskrinn. Det berodde på stor mängd sand i tarmen. Han fick ta bort sin sand på klinik men om dom inte har så mycket så kan man fixa det med loppfrö. Prova att ge din häst en vecka och kolla bajset efter sand. Lättast, tycker jag, är att blöta upp det i lite vatten så det blir "bajsvatten" :D och sen kolla efter sandet i botten. Hittar du mycket kan det va värt att kolla upp hur mycket din häst egentlingen har. (Genom röntgen)

Nu behöver det ju inte vara så att den har någon sand alls men det är väldigt vanligt vid denna årstiden.

Hoppas att det blir bra med din polle :laugh:

På min häst som hade lös bajs och mkt vatten, hjälpte loppfrön direkt. Jäst och annat magmedel hjälpte inte alls, antar att problemet för honom inte var bakteriestörning utan snarare att han fått i sig mkt sand o jord.

Min blev sämre av bakjäst.

Däremot har det funkat att ta bort allt kraftfoder, vi har bra hösilage och han har inga problem att äta tillräckligt mycket så det är ju en bra lösning för oss.

Snön har säkert också hjälpt, så när det börjar töa ska jag bygga en utekrubba till hösilaget så att han inte står och petar för mycket i gegga och blöta.

*kl*

En häst som tidigare stog ivårt stall var oxå alltid lite lös i magen vintertid, nästan fri tillgång på hö och han blev bättre!

Förra hästen hade ofta dessa problem vintertid.
Bakjäst hjälpte till viss del.
Foderjäst hjälpt oxå till viss del. Jag gav då även lätt fuktad vetekli.

Det som fungerade bäst? Mer eller mindre fri tillgång på hö!!

Du är inne på rätt linje. Att tillföra jästsvampar eller baktier har in bästa fall en tillfällig effekt,
Det viktiga är att skapa rätt miljö för rätt mikroorganismer.
PL

Att ge tex jäst, foderjäst osv brukar funka så länge man ger det, på en gång man slutar så är diarrén tillbaka igen, för någonting är det ju som har stört tarmen från början. Självklart finns det fall som har blivit "friska" av bakjästen, men vet minst lika många som inte har blivit det.

Det som funkade för min pålle var att byta hö, en del hästar är väldigt känsliga för silage, och han får även 1dl linfrö om dagen som ska vara bra för matsmältning/näringsupptag och tarmsystemet. Han har väldigt sällan "koblajjor" nuförtiden.

Liknande trådar

Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 135
Senast: MayGrace
·
E
Hästvård Hoppas på att kunna få lite tips och idéer av er till vad orsaken kan vara till att min unghäst har så kass mage :confused: Nu börjar...
Svar
10
· Visningar
2 458
Senast: Zeeke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI