Tappskor, vad beror det på!?

Pallen

Trådstartare
Under ett år hade jag en häst på foder och allt fungerade helt fint. Hovarna var fina och inte en enda tappsko på de 10 månader jag hade honom.

Då han såldes och flyttade började han direkt tappa/trampa av sig skorna. Flera stycken per månad.

Och jag fick även reda på att hon som hade honom före mig hade också problem med att han tappade skor. Hon hade honom i samma stall som mig, ungefär samma foderstat, samma rutiner osv.

Jag undrar mest vad det beror på? Det kan ju inte vara slumpen. Från 1-3 tappskor per månad till 0 tappskor på 10 månader och tillbaka till 1-3 per månad. Jag började fundera på om det har med ridningen att göra men det är ju underligt?

Vad tror ni!? Någon som har någon teori?

Sv: Tappskor, vad beror det på!?

Våra problem med tappskor slutade när vi (av annan anledning) bytte hovslagare. Sen om det berodde på det eller något annat vet jag inte.

Jag har också den erfarenheten att mängder av tappskor;ibland bara ett par dagar efter skoning blev till inte en enda tappsko på någon av hästarna efter att vi bytt hovslagare.
Inget övrigt ändrades såsom ryttare,ridsätt,tidsintervall mellan skoningar eller utevistelse i hagar.
Det var så himla jobbigt att upptäcka tappsko på nyskodda hästar samma dag man skulle iväg till träning eller på tävling!:mad:

Och jag har precis samma erfarenhet som Casacha och skjona.

Min häst tappade skor till höger och vänster när jag köpte honom för 1½ år sedan. Bytte hovis och har inte haft en enda sedan dess. Hästen har vid ett tillfälle lyckats trampa med ena bakhoven på den andra bakskons utlägg så att den vred sig och blev helt sned. Den fick jag dra loss. :angel:
Faktum är att 3 av 4 hästar i vårt stall har samma hovis och ingen har haft tappskor under den tiden jag stått där. Den 4:e hästen är oskodd.

byt hovslagare!! vi hade ett helt elände under 9mån med tappskor, hovsprickor och strålbenshälta m utslagning som följd!!?! bytte tillbaka till gamla hovsl o friden infann sig DIREKT!vi bor i Skåne pm mig om du vill ha namn, inte klokt vad oskickliga hovslagare kan ställa till och att de får fortsätta!!

Det behöver inte ha med hovslagaren att göra. Det kan lika gärna vara ryttarproblem. :p

Hästen kanske jobbas på ett annat sätt och därmed ändrar balans och muskulatur.

Funderar också på det. Om man säljer sin häst, som mycket sällan haft tappskor, köper en ny häst som sällan haft tappskor och den nya hästen börjar tappa massor med skor och man har samma hovslagare som man hade på den förra hästen. Knepigt, detta. :confused:

Kan tillägga att första fodervärden (som hade honom i samma stall som mig) hade samma hovslagare som mig. Så jag började fundera på om det är något i ridningen ;)

Men det var lite ologiskt att det skulle påverka skorna, men jo balansen kanske. Smidigheten? haha jag vet inte, vart bara nyfiken för att det var sådan tydlig skillnad.

byt hovslagare!! vi hade ett helt elände under 9mån med tappskor, hovsprickor och strålbenshälta m utslagning som följd!!?! bytte tillbaka till gamla hovsl o friden infann sig DIREKT!vi bor i Skåne pm mig om du vill ha namn, inte klokt vad oskickliga hovslagare kan ställa till och att de får fortsätta!!

Tack men tror inte du fick ihop allt rätt ;) Jag har inte längre denna häst men de nya ägarna har problem med tappskor samt fodervärden som hade honom innan mig. Men ja jag håller med dig, finns allt för mycket dåliga hovslagare :(

Men det kan bero på många olika anledningar. Mycket lek i hagen, leriga hagar, gammelskodda hästar osv. Kanske behöver hästen ifråga lite utlägg på skorna. Det är viktigt med en bra kommunikation med sin hovslagare, dem brukar inte vilja få tappskor heller;)

jag beskrev vårt fall och där råder ingen som helst tvekan, då vi haft samma hovslagare i 9 år med kanske 3-4 tappskor/år, bytte hovslagare (2 olika) och hade 3-4 tappskor PER MÅNAD!!!!!!!! Fick till slut tillbaka gamla hovsl efter 9mån och i princip inga tappskor igen. så vad jag säger är - vänta INTE med att byta hovslagare om man har många tappskor. Vi fick bla som sagt avliva en häst som blev strålbens halt.

Det beror ofta på balansen hos hästen om det blir många tappskor. När vi köpte dotterns häst så gick han omkring med bakbenen kvar i stallet jämt. När hon hade ridit honom ett tag så började han sätta under sig även i hagen. Givetvis var han lite vinglig i sin nya gångstil och han trampade en del på traktarmarna men det löstes lätt med boots eller kotringar ett tag i hagen. Han får fortfarande ha kotringar när han har brodd eftersom han har skadat sina hovar tillräckligt genom att trampa på sig själv.
Likadant med min häst som var unghäst och ganska lite riden när jag köpte henne. Hon hade noll koll vart hon satte fötterna och trampade därför av sig skorna titt som tätt. Hon var också väldigt busig i hagen då och hade sina special trick där hon flög upp i luften, landade med bakfötterna på framhovarnas traktarmar och sedan flög bägge framskorna all världens väg när hon exploderade i en ny rodeo serie. Nu när hon är balanserad och säker på foten så händer det inte längre (peppar peppar) även fast hon busar ordentligt i hagen ibland.
Det hovslagaren kan göra är att fasa av traktarmarna så att hästen glider av när/om den trampar på dem.
Jag ser helt klart hellre en tappsko än att hoven trasas sönder för att de har trampat på skon men att skon sitter kvar.

Jag säger helt klart hovslagaren.

Sitter skorna på ordentligt ramlar de inte av för att man bygger om muskler eller rider annorlunda. Vilket skitsnack!

Sitter skorna på ordentligt ramlar de inte av för att man bygger om muskler eller rider annorlunda. Vilket skitsnack!

Det är skillnad på om skorna ramlar av eller om hästen trampar av dem :D

Men jag och första fodervärden hade samma hovslagare, samma stall, samma hage osv. Vad har du för teori om det? :)

Ja Pallen det är knepigt, och svårt att råda. Slår den i skor vid ridning, har de ändat foderstat,vit/min/, tvätt av ben? osv

Mycket bror på hovslagaren. Jag hade en ganska ung hovslagare ett tag, visserligen med erfarenhet men min häst började tappa skor regelbundet. Så var tredje vecka kom hovslagaren till slut..
Jag bytte till en hovslagare som hållt på i 45 år och han har inte tappat en enda, inte ens med snösulorna på! :D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 127
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 366
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 543
Senast: Sassy
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 934

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka