tappsko, ömfot och hälta.

A

amandahellstrom

Har en stor varmblodskille. 173 cm och en 700 kg plus minus.
Han fick en tappsko för en vecka sen, på höger fram. Hade skitsvårt att få tag i en hovslagare, bortresta osv. fick tillslut tag på en, men som var dålig som f*n på att ringa tillbaka :mad: och eftersom min pålle belastar frambenen så otroligt mycket, så är det skitviktigt att han har skor där! Så igår, äntligen, fick han på skon. Han var väldigt öm i hoven när vi gick från sommarhagen upp till stallet på asfalten. När han fått på sig skon och skulle gå ner igen, så ledde min kompis honom, och då såg jag att han inte alls var fräsch i baken. Hovlsgaren sa att han trodde hästen gått omkull i hagen, och gjort illa ryggen? Men jag menade på att eftersom han inte kunnat belasta benen som han brukat, eftersom han var öm i hoven, så måste det blivit felbelastning? När vi kom ner till hagen så såg det redan bättre ut, fast inte helt.
NU undrar jag, vad tror ni? Och tycker ? Ska åka ner strax och kolla läget, om det inte är bättre idag, ska jag ge det fler dagar, eller ta ut någon som kollar igenom honom? Kan han belasta rätt nu, och det där där bak försvinner? Han är ganska stel också eftersom han inte blivit riden, hade tänk sätta igång honom denna vecka, men nu går ju inte det.
Tips please :)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: tappsko, ömfot och hälta.

Ge det några dagar du, kläm gärna igenom rygg, bakdel etc noga dagligen och se om han reagerar nånstans. Men det kan mkt väl vara tappskon med, så jag skulle avvakta några dagar såvida det går åt rätt håll/inte blir sämre.

Sv: tappsko, ömfot och hälta.

förstod inte om han gick dålig med en bakhov när han forfarande hade en sko mindre eller om han hade alal skor på sig ?? Om han går bättre när han fått på sig skon skulle jag nog ge det någon dag bara och se om det bli bättre, annras skulle jag tagit ut en ET, skulle jag nog gjort endå om du ska sätta igång hästen och den är stel, så den inte får några spänningar.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 270
Hästvård Hej buke! Först och främst, innan någon hinner bli upprörd; vi har självklart haft ut veterinär redan! En av mina hästar, en 18-årig...
Svar
3
· Visningar
1 743
Senast: Nevermind
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 569
Senast: bellala
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 545
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar