Tappsko - Halt

Houdinie

Trådstartare
I två veckor hann jag ha häst, sedan var lyckan till ända. :(

I lördags ringde de från stallet och sade att min häst stod i hagen och var halt. När jag kom dit ser jag att han slitit loss halva skon som sitter som en skruvmakaron under hoven. Vi lyckades få in honom i stallet och tog av skon.

Senare på kvällen kommer hovslagaren, kollar hoven och sätter tillbaka den rätade skon. Hästen protesterar mot en av sömmarna, så nu sitter skon med bara två söm per sida.

Igår var hästen ganska ok, visade inget i skritten.
Idag är han halt, varm och lätt svullen.

Hur skulle ni göra nu?

Sv: Tappsko - Halt

Beror på hur hästen är i hovarna. På min som är det känsligaste man kan tänka sig skulle jag ha avvaktat en dag, kolla om jag kunde urskilja någon misstänkt söm. Se om de i så fall kan tas bort. Förmodligen ställa i sjukhage, alternativt box under tiden.

Blir hästen bättre närmsta två dagarna så är allt lugnt, ingen skillnad, ta av skon och se om hästen haltar mindre, sen packa in i spritomslag. Om inte hästen blir bättre, tja rådgöra med hovslagare och förmodligen veterinär.

Jag hade en på försäljning som klev av sig en sko för ett par veckor sedan. Det tog 7 dagar innan han blev bra. En rätt sulöm herre i grunden.

Han klev ur skon på en ridtur, jag ledde hem och spikade på en ny. Dagen efter var han fortfarande halt och lite öm. Avvaktade ytterligare en dag, men tyvärr var det samma lika. Av med skon och på med jodopaxomslag i två dagar innan hovis kom ut. Ingen tendens till böld och hovis tyckte att den borde kommit ut vid det här laget eftersom det var så varmt ute. Han tyckte heller inte att jag sömmat dåligt. På med en ny sko och sen tog det ytterligare tre dagar innan han blev bra på mjukt underlag. Tog några dagar till på hårt/stenigt underlag.

Jag skulle precis som Jane_Done skrivit avvaktat ett par dagar till innan jag ändrade på något.

Håller tummarna för dig oh din nya häst. Lycka till!

Han går nu ensam i en mindre hage som är helt jämn och utan sten. Hovis ska komma ut igen mot slutet av veckan, så jag avvaktar tills dess. Imorgon åker jag ut på fm och spolar benet med kallvatten och sedan åker jag ut igen på em/kväll.

Lillsnutten min :(

Köper flytande jodopax ;).

Har faktiskt inte en aning om man kan smörja in hoven med gelen och sen lägga bomull och vetrap och försikt blöta upp det. Du kan ju testa om du inte får tag i en flaska med jodopax.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 827
Senast: co-SMAD4
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 036
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 654
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka