Tappar manen..

L

Liten_men_tuff

Märkte här om dagen att ponnyn tappat jätte mkt man och att bara man tar i manen lossnar flera strån. Men det är bara vid början av manen vid manken. Övrigt så har han jätte tjock man och tappar ingenting.

Kollade igenon och märkte att han hade en kallfläck. Kollade efter om det ver eksem eller något men inget sånt. Det verkar inte klia på han heller.
Han har gått med hals täcke som var nytvättat och att han reagera på det men borde han inte tappa strån från hela manen då?

Har går nu utan hals på täcken, har gjort det i 3 dagar nu sen jag märkte han börja tappa. Men det har inte blivit bättre.

Vetrinär ska endå komma och vacinera snart så tänkte höra med han då :crazy:

Någon som har någon anning om vad det kan vara ?
Vill inte ha en kal ponny :(

Sv: Tappar manen..

Jag tror iallafall att det är täcket som ligger an där. Så är det tyvärr på min häst som också har halstäcke.

Jag tror också att det beror på halstäcket.
Ett sto i vårt stall tappar manen hela vägen där halstäcket varit.

Immer

Senast ändrad:

Okej , Tack för era svar :bow:

Låter han vara utan halstäcke nu och ser om det hjälper :)

Hej!
Helt klart är det täcket som är "boven".

Då jag jobbade i tävlingsstall så hade vi ett flertal hästar som drabbades av samma sak, alla var de täckta med halvhalstäcken på nätter.

Det var inte så snyggt när en 3 del av manen var helt borta under vinterhalvåret och sedan när det blev stubb efterhand..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 324
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! I somras fick min ponny eksem vilket ledde till att hon kliade av ca halva manen, från manken och upp halvvägs på halsen ungefär...
Svar
6
· Visningar
897
Senast: sweep
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 965
Senast: Seabaz
·
Hästvård Har märkt mer och mer att min ena ponny tappar mycket tagel, hans tjocka fluffiga man ser nu väldigt tråkig ut och drar man med en...
Svar
3
· Visningar
1 425
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka