Tappar (förlorar) ni också stigbyglarna ibland?

Shaggy

Trådstartare
Jag vet att det här hör hemma på utrustningsforumet men jag fick inget svar där. Så jag lägger det här också
Ni som har westernsadlar har ni samma problem som jag? Helt plötsligt när jag rider så försvinner stödet under ena foten och stigbygeln far iväg. Igår kollade jag noggrant att allt satt rätt innan jag satt upp eftersom jag skulle ut och galoppa Novan. Trots att allt satt rätt så tappade jag stigbygeln i full fart när det var dags att börja sakta av. Hur lätt är det att sakta ner en tokspringande häst när man bara har en stigbygel och man bara sitter och slår stackarn i ryggen för varje språng? trots att det var mörkt så hittade jag stigbygeln och kunde montera ihop alltsammans igen. Jag har tappat stigbygeln förut men det har alltid varit på ridbanan och där gör det inte så mycket men det här igår var väldigt otäckt.

Nu är jag kanske lite blond :d men tappar du den så att den åker i marken eller är det så att du sitter o kniper med knäna och därför tappar den :) Om det är det första så skulle jag lämna in sadel för korrigering o genomgång för då är det något fel på anordningen som håller ihop grejerna :d Är det den andra saken så är det bara att träna i alla gångarter utan stigbyglar :bow:

//Elisabeth

Jag tappar alltså stigbyglarna så dom trillar till marken. Jag tror inte att det är nåt fel på det som håller fast dom utan felet sitter snarare i läderremmen som man låser det hela med. När jag tittat på hur det kan ha gått tilll så kom jag fram till att remmen har glidit uppåt och dragit med sig "kåpan" som håller fast "spännet". Vad man gör åt detta problem kan jag för allt i världen inte räkna ut eftersom jag har remmen så hårt spänd som det går.

"snurra" på stiglädret. Dra ner det. Spännet ska sitta bakom den breda delen av stiglädret. Då kan remmen inte glida upp.
/mvh Lex

Kan du inte klämma åt "spännet" som sitter runt så att den inte glider så lätt?

Jag tror jag hajar hur du menar. Som jag ser det så är det så jag sätter den och drar åt ordentligt men sen glider den iväg och tar med sig "kåpan" när den har hamnat ovanpå den.

du behöver inte "dra" åt den särskilt hårt.
hur långt avstånd har du mellan stigbygel och där stiglädret blir brett?
På min sadel är det ca 3 cm
om du har mer så dra i det breda delen på stiglädret så att det åker ner och "inre delen" åker upp.

/mvh Lex

Shaggy är lite trög :D. Nu fattar jag hur du menade :). Så nu kan jag gå hem och ändra så det blir bättre.
Tack för hjälpen :bow:

Liknande trådar

Utrustning Ni som har westernsadlar har ni samma problem som jag? Helt plötsligt när jag rider så försvinner stödet under ena foten och stigbygeln...
Svar
4
· Visningar
921
Senast: chrisse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama