tappar balansen i landningen efter hindret

Mirre

Trådstartare
Tappar ofta balansen i landningarna när jag hoppar, och faller fram.
vad kan det bero på och vad gör man åt det?

Sv: tappar balansen i landningen efter hindret

Är det Clydesdalen? I så fall är han nog inte mogen för hoppning än. Behöver mer styrka och balans (hade ju dålig balans på rakspår såg jag i en annan tråd). Börja med markjobb och grunderna i dressyren. Lite studs utan ryttare i början så att du ser att han rör sig som han ska. Han är en stor kille så han behöver ha ordning på sig för att kunna ta emot sig...många kilon som ska landa ;)

superstar skrev:
Menade hon inte att hon själv tappar balansen?

:o :o :o :angel: ...kanske det...hm...men, det beror nog på samma sak ;) Dålig balans och inte stark nog...eller :p

Jag förstår inte heller riktigt om det är du eller hästen.. Men studs hjälper mot (nästan) allt, och speciellt sits och kvickhet! :)

tänk blicken framåt i landningen och trampa framåt neråt i stigbyglarna och försök att överdriva att vara upprätt

Det är lättare att träna balans m.m. om du hoppar med en låghoppande häst :idea:
Jag hade allra svårast att hålla balansen med Johan och det var för att han mindes sin tävlingskarrär och hoppade 110 på 40 cm hinder :angel:
Medans på ridskolehästarna som knappt ids hoppa över hindren var det inga som helst problem :idea:
Så försök hitta en häst som inte är så intresserad av hoppning och börja med den, sedan är det väl bara att avancera :confused:
Jag kan inte säga säkert eftersom jag inte hoppat spec. mycket så jag är inte säker på att det hjälper, men det är värt att prova om det går bättre på en "latare" häst ;)

menade att jag tappar balansen inte hästen

Stärk dina rygg och magmuskler och försök hitta en bra balans när du hoppar.
Ha tryck på stigbyglarna och höjd blick och spana på vart du ska tag vägen när du är på väg över hindret.

Ta mantag i början....det är mkt lättare att hålla balansen då...

Jag skulle tro att du lutar överlivet för mkt framåt i språnget. Räta på dig så blir det bättre.

Har precis samma problem, speciellt på vissa hästar dvs de som hoppar lite högre och "puttar" mej i baken med sadel/bakdel mitt över hindret.
Jag har fått råden, som andra redan nämnt, att titta upp, ta mantag och trampa ner i stigbyglarna.
Ska hoppa på lektionen i kväll och försöka tänka på allt detta samtidigt med annat (är lite hopprädd...).

Annars är mitt råd att ha någon som tittar, gärna en tränare eller erfaren kompis som ser vad just du gör för fel. Är ju svårt att ge ordentliga råd över nätet.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 108
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 578
Ridning Hej, Jag har en hopphäst som är av lite mindre storlek och har inte jättemycket hals samt byggd pyttelite i framvikt. Hon har en...
Svar
1
· Visningar
805
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur