Tanken bakom ridning

danilo

Trådstartare
Efter ett antal år på hästryggen har jag börjat fundera över varför jag rider. För min egen del var det inte så svårt att komma på (roligt, trevligt, utvecklande), men jag har svårare att svara på frågan: Med vilken rätt kan jag sätta mig på en hästs rygg och mena att det jag vill att den ska göra är rätt?

En del hästar är ju, som ni vet, inte alltför pigga på att ridas men ska ridas ändå. Om man bortser från skador och ont så finns det ju en del som tycker att det är tråkigt att gå dressyr, medan jag som ryttare vet att hästen med tiden kommer att få mer muskler, kommer tycka att det blir mindre jobbigt och kanske mer kul i slutändan.

Hur berättigar du som ryttare att ni bestämmer över en annan varelses liv, fritid och rörelse? Eller kanske såhär: vad är din filosofi bakom ridningen?

Sv: Tanken bakom ridning

Igår när jag tränade i ridhuset pågick en lektion på andra halvan. Det var ett gäng halvvuxna människor som kanske hade ridit i ett par år eller något. Alla har vi varit nybörjare och jag säger inget om det, absolut inte, men de hade varken kontroll på sig själva eller hästarna. De satt och skumpade, hästarna slängtravade med huvudet upp i vädret. Galoppen var nästan läskig att titta på...

Jag började fundera på vad man i detta stadium gillar med ridningen. Jag har såklart också varit där, men jag minns inte. Det som jag tycker är kul med ridningen och anledningen till att jag fortsätter är den fantastiska känslan man får när man får hästen att gå bättre än tidigare. Den där "perfekta" mellantraven, bytet eller vad det kan vara. Det som man kan leva på bra länge! Att bara "nöjesrida" ger mig inget alls.

Jag hålle med som ovan, Tror dock att det varierar från person till person, jag började rida på ridskola redan som jätte liten, är inne på mitt 14 år som ryttare och fick min första ponny när jag fyllde 8 år. Nu fyller jag snart 17 och mins knappt, när jag var nybörjare. Jag själv måste nog erkänna att jag gick på en väldigt bra ridskola som liten, har minnen om hur jag travade runt längst fyrkants spåret med mamma som höll ihästen tillsammasn med ett gäng till ponnyer deras små ryttare och deras föräldrar. Jag tror juh på teorin att så tidigre en ryttare börjar rida desto bättre blir han/hon i framtiden, men detta bara pga av att ett barn tänker annolunda en en, vuxen person. Samtidigt känns det som att dagens ridskoler är alldelse för "slarviga" och går för fort fram. Jag tycker inte man är en duktig ryttare för att man kan håla sig kvar i sadeln när en ridskole häst galopperar, en duktig ryttare ska verkligen kunna kontrolera hästen. Jag tycker fler ridskole lärare ska lära barn från grunden och verkligen stanna kvar på samma nivå tills man märker att alla barna behärskar uppgifterna. Kontroll,balans och en känsla av att det är kul, tycker jag ska vara självklarhet. :) och samma för vuxna.

Känslan när man är ett team med hästen och den gör vad man tänker är ju helt fantastisk! När man kämpat tillsammans för att bli bättre och åstadkomma, för oss, underverk, det är det som triggar mig i alla fall.
Sen är vägen dit full av slit och hårt arbete men det gäller att hålla sig själv och hästen motiverad, att vara glad för alla små framsteg och även visa hästen att man är nöjd med den så att den också håller sig motiverad.
Och också att peppa hästen att försöka lite till när det tar emot.

Håller precis med! Jag o min häst som ett team, att utvecklas o få till den där lyhördheten. Att känna várandra utan o innan. Det är vad som är kul för mig! Är nu endast medryttare pga tid och pengar, men är inte alls lika roligt längre. Känns som att man sitter upp o rider till en maskin, istället för att utvecklas med sin kompis.

För att gå tillbaka till ursprungsfrågan. Svår o bra fråga! Men lite deprimerande, för inte har vi eg någon rätt att bestämma över dem.. Jag tänker som så att jag o min häst utvecklas tillsammans genom att göra saker som vi tycker är roliga. Gillar inte min häst dressyr ser jag till att rida dressyrmoment ute istället osv. Inte vill man tvinga sin kompis till att utveckla en avsmak för ridningen.. I gengäld för att man får ha en häst att ha kul med tycker jag det är självklart att hästen alltid kommer först, att man gör vad man kan för att den ska trivas och ha det bra. Tex tänka till en extra gång om det händer ngt negativt, istället för att automatiskt säga att "hästen är dum" som många gör..

Senast ändrad av en moderator:

Egentligen är min filosofi förmodligen ganska egoistisk. Jag vet dock att min häst är en sådan häst som älskar att arbeta, så länge hon inimellan också får ha busigt roligt.
När jag ställs inför ett problem tillsammans med henne, så försöker jag alltid (på olika sätt, och såklart mer eller mindre lyckat), att hitta omvägar eller genvägar att gå för att komma förbi det. På så sätt utvecklas jag, både som ryttare och tankemässigt. Dessutom känner jag själv att jag växer som människa ju större förtroende min häst får för mig.

Och även om hästen kanske inte alltid är saligt lycklig över det man hittar på med henne, så ser hon oftast väldigt tillfreds och väldigt glad ut efter ett ridpass. Och den känslan jag får när jag ser hennes ögons uttryck, gör att jag lugnt, utan dåligt samvete, går igenom samma procedur dagen därpå.

Ja visst är det lite deprimerande ändå... :)

Jag själv har funderat rätt mycket kring det här, eftersom jag inte kan göra någonting utan att känna att det finns en bakomliggande tanke bakom det jag gör (med hästar alltså). Om min tanke är att vår samvaro (min och hästens) ska vara så pass anpassad till vårt förhållande som möjligt, d.v.s. så naturligt som möjligt, så känns det t.ex. svårt att använda en martingal om hästen slänger med huvudet. I alla fall känns det svårt om jag inte förstår varför han gör det, och inte kan komma på något annat sätt att få honom mer harmonisk.

Själv känner jag att när jag har möjlighet att ha egen häst så MÅSTE jag ha möjlighet att ha en hemskt stor hage med en flock på typ sju hästar minst, så att hästen kan ha ett eget liv utan mig. Tills jag kan det är jag medryttare, och ser såhär på saken: hästen är inte min, och om jag inte red den och gjorde det bästa av situationen skulle någon annan göra det, med kanske en annan inställning.

Och så är det nog med de flesta ryttare! Men jag känner att jag måste ge hästen möjlighet till ett schysst liv "utan" mig, d.v.s. att den är så fri som möjligt att välja. Välja när den går ut ur stallet på morgonen, när den går in på kvällen, när den äter (hö, inte så att den ska få besvär i magen) o.s.v. När den får det, DÅ känner jag att jag kan ställa krav på den att jobba tillsammans med mig. Om jag däremot ställer ut den i en halvstor hage med två andra hästar mellan sju och fem varje dag och det är exakt samma rutiner om och om och om igen, och där den inte har möjlighet att ta egna initativ, då kan jag inte känna den rätten längre.

Förstår du mitt resonemang?

Visst förstår jag ditt resonemang. Alla har ju dock inte den möjligheten. Min häst (en islandshäst), kommer ut någon gång mellan åtta och nio på morgonen, får hö i hagen två gånger varje dag, och in igen nån gång mellan 18-22, beroende på väder. Om det är risk för att det fryser på i stallet, får hästarna komma in tidigare. Står de och hänger vid grinden kommer de såklart också in tidigare, men det gör de väldigt sällan. Just nu går hon tillsammans med en annan isis, som blivit hennes bästa kompis, i en hage på ungefär 4000 kvm.

Så hennes liv består av fritt initiativ så långt det är möjligt, men långt ifrån fullt ut. Hon verkar dock rätt nöjd med tillvaron i alla fall...

Tycker du, att det under de förhållandena, är orimligt av mig att ställa krav på min häst när jag är där?

Jag tycker absolut att det är rimligt att du gör det, jag menar inte att jag anser att andra inte har rätt att ställa krav. Det jag tänker kring är mer min egen rätt/ möjlighet. Och som du säger - alla har inte den möjligheten. Ska man då låta bli? Man gör väl helt enkelt vad man kan. Det är inte alla som kan bygga sitt stall och sina hagar så att det faktiskt skulle vara möjligt att hästarna gick som de ville så mycket som möjligt, samtidigt som man kan träna effektivt.

Däremot känner jag att det inte diskuteras så mycket kring det här inom hästvärlden. Kanske är jag i fel kretsar för det, men jag tycker att det vore intressant att problematisera det mera på t.ex. ridskolor. Och vad vet jag, kanske finns det ridskolor som gör det också! Det var lite därför jag startade tråden :), för att se andras funderingar kring det här.

Jag har tänkt på samma sak vad det gäller nybörjare! Men samtidigt, hur ska man kunna nå en skön ridning/ sammanhållning mellan ryttare och häst när ryttaren inte har verktygen (hjälper ex)? Har du några idéer?

danilo skrev:
Efter ett antal år på hästryggen har jag börjat fundera över varför jag rider. För min egen del var det inte så svårt att komma på (roligt, trevligt, utvecklande), men jag har svårare att svara på frågan: Med vilken rätt kan jag sätta mig på en hästs rygg och mena att det jag vill att den ska göra är rätt?

En del hästar är ju, som ni vet, inte alltför pigga på att ridas men ska ridas ändå. Om man bortser från skador och ont så finns det ju en del som tycker att det är tråkigt att gå dressyr, medan jag som ryttare vet att hästen med tiden kommer att få mer muskler, kommer tycka att det blir mindre jobbigt och kanske mer kul i slutändan.

Hur berättigar du som ryttare att ni bestämmer över en annan varelses liv, fritid och rörelse? Eller kanske såhär: vad är din filosofi bakom ridningen?

Oj vad intressant att du tog upp detta ämne, trodde att jag var den enda ryttaren som brottades med samma fråga. Jag kan inte ge något entydigt svar för jag är själv ganska ambivalent i frågan.

Frågar mig ofta varför jag egentligen håller på med ridningen. Svaret jag kan komma på är att jag söker efter den där känslan när allt fungerar perfekt och man flyter fram i harmoni med hästen, eller seglar över ett terränghinder på en fin skogsstig. Dessutom mår jag så bra av samvaron med hästar, dom luktar så gott och aldrig mår jag så bra som efter de där få timmarna i stallet en gång i veckan (går på ridskola).

När det gäller det här med att bestämma över hästen har jag hela mitt liv fått ont i magen på ridskolan när det känns som att man måste tvinga en häst att göra något som den inte vill. Jag ogillar tex starkt att rida med spö och än mer att använda det,även om man juh ska se det som en hjälp, men det känns inget kul att "slå".

Självklart finns det ju en säkerhetsaspekt gällande denna fråga, nämligen att det blir farligt både för häst och människa om hästen inte lyder och är hanterbar. Men grundfrågan är väl vad man har för rätt överhuvudtaget att beröva ett djur sin frihet. Många skulle väl tycka att dagens ridhästar är framavlade för sin uppgift, anpassade till ridhästens liv, och att det därmed är det liv de trivs bäst med. Skulle va intressant å veta vad hästarna själva skulle säga om de kunde tala, men kanske är det "tur" att de inte kan för kan man vara säker på att svaret skulle vara oss ryttare till belåtenhet?

Iaf så försöker jag berättiga min ridning och hästhantering med den typ av tankar som ofta framförs nuförtiden när det gäller träning av hästar, nämligen att det gäller att få hästen att VILJA göra det man vill att den ska göra, inte tvinga den att göra något den inte vill göra.

Sedan finns det ju många som hävdar att det egentligen inte går att tvinga en häst att göra något den inte vill eftersom den är så mycket större, tyngre, och starkare än oss. Men vad händer med en ohanterbar häst - den slaktas- så hästen gör väl bäst i att lyda? Den är ju helt i vårt våld och har väl egentligen inte så stort utrymme för att få fram sin egen vilja om denna står i konflikt med människans vilja? Kanske kommer avelsfrågan in här igen genom att vi har avlat på den typ av häst som trivs med att vara människan till lags? Man skulle även kunna föra in olika tankar om inlärningens och den positiva betingningens inverkan på att få en häst att VILJA vara till lags och att lita på människor.

Att hästen är ett flockdjur är juh ett annat argument för hästhållning. Om hästen ser sin ryttare som sin ledare följer den villigt denne, även när denne sitter på hästens rygg, liksom den skulle följa sin ledare i naturen och detta är inget den lider av, utan något som istället gör att den känner sig trygg. Man kan ju iaf hoppas att det är så.

Puh, skulle kunna skriva en uppsats i ämnet, men nu måste jag verklikgen återgå till plugget och skriva på uppsatsen jag håller på med där!

Jag rider för jag älskar hästar och naturen.Det är ett sätt för mig att få komma ut i naturen och koppal bort vardagen för en kort stund.
Jag tycker de är kul att träna men inte att tävla.
Jag är en hobbyryttare

Åh vad härligt! :) Så underbart att få läsa inlägg som man helt kan följa och tänka: "Exakt!".

Precis, om hästen inte passar in i vår miljö och efter våra krav så slaktas den. Hela grunden för alla våra tamdjurs existens är att de lever för oss människor.

Som jag skrev ovan så försöker jag berättiga min egen ridning med att hjälpa den att göra så många egna val som möjligt. Därför skulle det vara omöjligt för mig att rida på ridskola, eftersom de hästarna faktiskt lever för att tjäna pengar åt sina ägare (det gör väl många, i och för sig). De har knappast möjlighet att välja att inte bära en dryg unge på ryggen. Bockar de: på med spöet. Fortsätter de: någon sitter upp och sparkar runt tills det tar slut. Lyd eller få stryk. Så kan det förstås vara för privathästar också, men förhoppningsvis säljer ägaren om det inte fungerar.
Som medryttare kan jag välja att rida en häst som jag känner att jag passar med, som tycker om livet och som jag kan utvecklas tillsammans med. Det kan jag i alla fall välja här där jag bor, eftersom utbudet är rätt stort. Med den kan jag göra grunden, d.v.s. markarbeta och lära känna. Det sker aldrig på en ridskola, det är inte produktivt och de tankarna finns oftast inte där.

Men som sagt, alla har inte möjlighet att välja mellan ridskola/medryttare/egen häst eller andra praktiska saker heller!

Min filosofi... eller ja tanke bakom ridningen är att det ska göra både mig och hästen lycklig. För en häst som är lycklig gör sin ägare lycklig och tvärt om på något sätt tror jag.
Därför håller jag ofta på och motivera min medryttarhäst på arton år så mycket som möjligt. Han rids inte så ofta men jag försöker alltid att hitta något som han tycker är trevligt att göra. Vill han inte rida dressyr så rider vi ut istället annars blir allt så negativt.
Och om man ser till hästens behov så har hästen ändå en valmöjlighet, om ryttaren tillåter hästen att ha det.
Sedan om hästen bockar eller busar så ser jag det antingen som att något är fel eller att den tycker att det är kul, och då är ju det superbra. Jag har själv precis börjat få en bättre relation till min medryttarhäst och han börjar uppskatta det jag gör med honom och han tycker att det är kul det är det viktigaste. Ibland går vi bara ut och går om han verkar lite surig, då blir det alltid genast bättre. Jag anpassar mig helatiden efter honom liksom. Och för mig känns det bra! =D

/lollo

Varför jag började rida från början vet jag inte, eftersom jag var ganska liten då, men nu rider jag mest för att det är kul, och så är det ju ett jättebra sätt att träna på...Såklart ser jag till att hästen också tycker om det, annars blir det inte lika kul...:)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
556
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama