break_a_leg
Trådstartare
Jag är för tillfället ute och praktiserar i en förortsskola. Skolan anses vara kommunens "svarta får" i skolväg, upptagningsområdet har bara hyresrätter och även om jag känner till kommunen väl så trodde jag aldrig att detta bostadsområde hade blivit såpass segregerat. Jag tror faktiskt att de flesta elever är svenska, men många barn har väldigt problematiska hemförhållanden som tar sig uttryck i barnens beteende i skolan. Många lever med en förälder, väldigt många föräldrar är arbetslösa, föräldrar har psykiska + missbruksproblem osv. Att man måste uppnå målen i skolår 5 och 9 är det få föräldrar som är intresserade av.
Jag tycker nog att segregeringen i Sverige har börjat få för långt nu...Vad tycker ni?
(Det finns naturligtvis många barn som mår bra och har det bra hemma även i den här skolan, men problemen är många om man jämför med de andra skolorna i samma kommun)
Jag tycker nog att segregeringen i Sverige har börjat få för långt nu...Vad tycker ni?
(Det finns naturligtvis många barn som mår bra och har det bra hemma även i den här skolan, men problemen är många om man jämför med de andra skolorna i samma kommun)
Senast ändrad: