Tandrensning med ultraljud

Centaur

Trådstartare
Min katt fick sina tänder rensade med ultraljud i förrgår. Han hade massor av tandsten trots att det bara är ett år sen han var hos vet. och fick allting bortskrapad.

Veterinären jag var hos nu sa att det knapt är nån ide att bara skrapa eftersom man inte kommer åt det som sitter inunder tandköttet, det gör mest så att tänderna SER rena ut även om dom inte är det. Jag hade aldrig hört om att man använde UL, ingen av veterinärena där jag bodde tidigare hade det.
Är det något nytt som kommit? Någon annan som testat?

Tänderna blev iaf jättefina!:bow:

Sv: Tandrensning med ultraljud

jag har jobbat på ett ställe där vi använde det, tror inte att det är särskilt nytt.

kanske bara ovanligt då.. verkar ju inte som så många här har gjort det. :p

Jag tror att djurägare i allmänhet inte vet på vilket sätt tandstenen tagits på deras hund eller katt, och det är därför inte fler svarat.

2 av mina tidigare hundar fick tandsten bortaget på båda sätten. Men jag tycker att när de togs bort ultraljuden blev det bättre, snyggare och mindre tuggproblem efter. Kan vara inbillning, men så tyckte jag i alla fall.

tar man det på "gammla" sättet så brukar man ju få vara med... så det borde man väl ha sett. :p

UL är också betydligt dyrare, eftersom utrustningen kostar mer.

låter bra! :)

stämmer ju med vad vet. sa, att man kommer åt bättre med UL.

När ni pratar om "det gamla sättet" är det en vanlig tandskrapa det handlar om då? Nyfiken.

jag har sett dom båda skrapa och "klippa" bort tandstenen.

Okej, intressant. Fördelen med att munsanera mha ul är ju att tandytan blir slät, så inte plack får fäste och tänderna håller sig fria från tandsten längre. Dessutom kommer man åt under tandköttskanten.

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har sen 2 veckor tillbaka börjat bita mig väldigt mycket. Känner inte igen detta beteende alls från andra katter jag har...
Svar
15
· Visningar
2 932
Senast: TryMe
·
Övr. Katt Jag har nog aldrig ens hört talas om artros på katt. Såklart de kan få det som alla andra djur med skelett, men aldrig haft coh aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
8 062
Senast: Jessica1987
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 609
Senast: YorkWann
·
Övr. Katt Tänkte kolla om det är nån här som har haft nån katt med liknande symptom eller om nån ändå kanske har nån aning om vad det kan...
Svar
6
· Visningar
8 123
Senast: Ninasol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julklappar 2024!
  • Valet i USA
  • Dagens nagellack!

Hund, Katt, Andra Djur