Tama korpar

B

bengibollen

Jag vet att korpar kan bli ganska tama redan som det är. Men vad finns det för komplikationer för att själv kunna ha en tam korp som sällskapsfågel?
Är det olagligt att ha uppfödning för att de ses som en inhemskt vildfågel eller något i den stilen?
Eller är det kanske omöjligt pga att det ställs för stora krav på inhägnader eller dylikt?
Eller är det kanske efterfrågan som är för låg?
Finns det något annat skäl kanske?

För mig är korpen den absoluta favoritfågeln. Den slår kakaduor, undulater, papegojor eller finkar med hästlängder. Otroligt intelligenta fåglar och snygga. Jag myser av välbehag när jag hör korpar när jag är ute i naturen och visst kan man tycka att de kanske passar bäst där. Men det kan man ju säga om nästan alla djur.

Någon som sitter inne med lite mer kunskap? Jag har spanat sporadiskt på nätet, men har inte riktigt hittat något matnyttigt.

Man får nog inte göra hägn och ha korpar i fångenskap, det tycker jag inte är rätt heller! Kom i håg att detta är fåglar med stora revir och stort behov av att flyga. Däremot så kan ju ingen neka dig att tämja en korp genom att lägga ut mat, eller om du finner en ung eller skadad fågel. Jag älskar också korpar, och skulle gärna haft en som husdjur. Men det får räcka att jag har ett korp-par som häckar nära stallet och gärna flyger runt mig när jag rider. Det känns som om vi kommunicerar. :)

Nu hittar jag inte reglerna någonstans på jordbruksverkets hemsida, men för att få ha vilda djur i fångenskap krävs särskilda tillstånd, och sådana brukar endast utfärdas till djurparker och dyl.

svarar på ett i högen:

Jag är fullt medveten om att man inte får ha vilda djur. Men var går gränsen egentligen. Någon måste ju ha börjat med att fånga in tex en undulat och sedan fött upp dem i fångenskap och sålt vidare. Alla tamfåglar har ju ett ursprung som vildfågel. Jag funderade på om det sker någon uppfödning av tama korpar...någonstans.
Att man inte kan ha dem i en liten bur i hemmet känns ganska självklart. Det kan man ju inte direkt med fasaner eller påfåglar heller (räknas inte fasan som vilt?). Jag tror dessutom att beostarar och undulater mfl har minst lika stort behov av att få flyga runt. Undulater lever väl normalt i stora kolonier om jag inte minns helt fel. Men de är ju något mindre å andra sidan.

Som lite kuriosa till tråden så såg jag ett program på animal planet för ett tag sedan om någon som hade korp i england. De brukade ta en tur med korpen med bilen. Dvs de körde runt med bilen och korpen flög med precis utanför och landade i bilen genom takluckan när den tröttnat.
Man var tvungen att låsa den korpens hägn ordentligt med hänglås. Inte för att den inte skulle flyga sin kos, för den stannade alltid kvar på gården. Utan för att när den tog sig ut så öppnade den hägnen till alla andra djur som de hade. Sen satt den nöjd och såg på kalabaliken när husse och matte sprang runt för att samla ihop alla djur som smitit iväg. Smarta djur det där :-)

Tycker en del vilda djur kan gå bra att ha, men det beror mycket på vad för sorts djur man har och hur man sköter det osv. Om man tex tar GP-råttan, det är ju ett väldigt nytt djur men fungerar utmärkt i fångenskap. tar man å andra sidan många djurparksdjur så är det många av de som mår väldigt dåligt i fångenskap. Apor är också ett exempel på djur som inte bör hållas i fångenskap. Så det beror lite på det och jag tror nog att det är extra viktigt att tänka igenom ett köp innan man skaffar ett vilt/nydomesticerat djur jämfört med domesticerade djur.

Tycker Jordbruksverkets regler är bra på vissa punkter men andra inte. Ta tex skunk och grävling, båda rovdjur - grävling får man ha som husdjur men inte skunk, som kan bli hur mysig som helst och är rätt poppis i amerika... :crazy:

Lite egna åsikter sådär bara :)

Mjo. Grävlingar kan ju bli ganska tama de också. Det har ju hänt att folk har kunnat komma så nära inpå grävlingfamiljer i grannskapet att man kunnat handmata dem. Men att ha grävlingar som sällskapsdjur är nog ganska svårt och rejält krävande. Uttrar förekommer väl som sällskapsdjur också, men kanske inte i Sverige då. Illrar är ju ett annat exempel på ett relativt nytt sällskapsdjur. De har visserligen förekommit i fångenskap länge, men då av andra anledningar.
Skunkar kan jag tänka mig hör till de lättare djuren. De förlitar sig ju på sina körtlar, så de är troligtvis lugna och inte speciellt aggressiva av naturen som många andra giftiga eller illaluktande djur. Jag antar dock att de kräver ett kirurgiskt ingrepp innan de är lämpliga som sällskapsdjur därav jordbruksverkets stopp.
Tvättbjörnar är nog ganska lika grävlingar och de har fötts upp som sällskapsdjur ganska länge - hur bra idé nu det är. Här är tex 20 anledningar till varför man inte ska ha en tvättbjörn: Twenty good reasons not to have a pet raccoon

Det är en god idé att tänka efter både en och två och hundra gånger innan man skaffar något liknande.

Det var en vild diskussion om vargar och varghybrider i hundforumet för inte allt för länge sedan (den kanske pågår än, har inte kollat på ett tag). Vargen är däremot verkligen direkt olämplig att ha som sällskapsdjur. Om den vill testa ledarskapet så har du inte mycket att sätta emot. Det är ett rovdjur rakt igenom som kan ta stora bytesdjur och har utrustning och styrka därefter. Sedan finns det en stor risk att den befintliga vargstammen i landet urlakas av förrymda hybrider. Ett problem som inte drabbar andra arter.
Lo och Björn är inte heller lämpliga av samma skäl och att de i grunden är väldigt solitära djur. De kan få för sig att rangordningen behöver justeras och i de situationerna är det svårt för en klen människa att stå emot.

Älgar går nog relativt bra att ha, det största hindret är väl att de är solitära. Dvs de går inte i flock och då är det svårt för en människa att låtstas vara flockledare, som man gör med hundar och hästar(?). Det är väl annars en gubbe som har en älgko som han mjölkar och gör älgost tex. Skitcoolt. Det gjordes även försök att tämja älgar för att ha som riddjur eller dragdjur eller vad det var åt karolinerna på 1700-talet. Nu vet jag inte om det var för att dessa älgar hade sprungit till skogs som det gick så dåligt för dem på återtåget över fjällen från norge eller hur det var. Men det är ingen direkt ny idé att tämja vilda djur i alla fall ;-)

För att återgå till korparna så tror jag att de har ganska goda förutsättningar att bli goda sällskapsdjur. Om man ser till hur de är rent mentalt. De är intelligenta, nyfikna och lättsamma osv. Jag har hört många fler historier om halvtama korpar än grävlingar och i några fall handlar det inte om att man har tagit hand om unga fåglar eller att man matat fåglar i närheten. De har helt enkelt varit nyfikna och kanske lite sällskapssjuka.
Frågan är dock om man kan tillgodose deras andra behov tillräckligt för att det ska vara någon idé att ha en tam korp. Det är här min kunskap brister mest.

Oj, vad mycket det blev. Undrar hur många som orkar läsa ända hit.

Jag orkade läsa iaf ;)

Jo, grävlingar borde ju bli väldigt sällskapliga. tror inte speciellt många vill ha en djur som bryter benen på en precis... :crazy: Men skunkar ska visst vara helt underbara och goa, bara att operera bort körtlarna så är det lugnt. Skulle själv vilja ha en skunk nån gång i framtiden, om man nu kan övertyga SJV :)

Vargtråden läste jag. Är inte så insatt i varghybrider, annat än att jag vet att det knappast är bra. SKK borde ju även ha låtit bli att godkänna rasen av någon anledning, bara det är ju tecken på att man inte borde ha de. Sen när man läser på mer kan man ju få reda på sånt som du just skrev. Vargstammen är ju dessutom så pass skör ändå, knappast bra om varghybrider smiter... :crazy:

De där som red älg har jag hört om :idea: har för mig att nån svensk kung red älg i ett krig också? Fast jag skulle iofs aldrig vilja ha älg som husdjur, om inte annat är de väl väldigt agressiva som jag har fattat det...

Korpar verkar vara bra husdjur ja, fast då i stooor voljär. Skulle gärna ha korp också, om jag haft kunskap och möjlighet och om lagen tillät det. Kruxet är väl hur man ska få tag på en isf, skulle ju vara om man plundrar ett bo ch handmatar och det kan ju inte vara bra precis... Och att korpen själv söker sig till nån som vill ha korp tror jag inte är så vanligt heller. Vore annars trevligt att ha korp på besök varje dag :)

Skulle det inte föreställa en "korp" i fångarna på fortet för en massa år sen? ar för mig att de påstod att det var en korp (fast det liknar ju mer en kråka eller kaja isf...)? :confused:

Nu har jag inte precis kollat upp reglerna när det gäller grävling o skunk, men principen är att man inte får ha några vilda djur som sällskapsdjur.
Sen är reglerna extra hårda när det gäller främmande djur som kan tänkas bli förvildade , etablera sig i sverige o påverka ekosystemet, hit hör definitivt skunk.
Förresten din användarbild, är det den supertönt jag tycker det ser ut som?
PL

Det är sant, har dock hört att man får ha grävling. Kan tänka mig att reglerna för det är väldigt hårda...
Sant, så det gäller att om man skulle få skaffa skunk får man ju vara väldigt noga.

Hehe, Jan-O menar du? :D

När det gäller gräving så får man ha dessa i konstgryt för att träna grythundar men det är ju ine att jämställa med sällskapsdjur.
PL

Sv: Tama korpar

Hej! Hamnade här av en slump och är glad för det!:)
Korpar är också mina favoritfåglar!
Hur gärna hade velat haft en (eller fler korpar) som hälsade på frivillig!
Skulle heller aldrig spärra in dom i buren...

Den här tråden är ju redan några år gammal. Kanske är den nerlagt?
Hoppas inte :( för det hade varit kul att kunna diskutera dessa mäktiga fåglar, som är vackra, intelligenta och mytomspunnen, med likasinnade! :laugh:

Den här tråden är ju redan några år gammal. Kanske är den nerlagt?
Hoppas inte :( för det hade varit kul att kunna diskutera dessa mäktiga fåglar, som är vackra, intelligenta och mytomspunnen, med likasinnade! :laugh:

Det är aldrig för sent att köra igång en vilande tråd.:D

Vad jag förstått så finns det bönder som blivit av med kalvar för att korpar hackar ut ögonen.

Korpar går väl an, kråkfåglar har funnits som husdjur här och där och finns fortfarande som husdjur även om man kan
diskutera lämpligheten... Värre är det med min dröm att tämja talgoxar. Jag tror nämligen att talgoxen skulle bli den perfekta burfågeln, som en svensk undulat. Det hände ju ofta att talgoxar blir så modiga att de kommer fram och äter ur handen. Jag skulle gärna införa talgoxen som burfågel om det inte vore för att jag motsätter mig att hålla viltfångade djur i bur och någon måste ju börja :( så vi får klara oss med det utbud av tamfåglar som redan finns.

kl

Även om tråden är gammal så...
Korpar är vilda djur och får därför inte hållas i fångenskap utan tillstånd. Kräver stora utrymmen, kunskap och är inte alltid så snälla. Kan lätt bli farliga om de vill.
Min gamla gymnasieskola har ett par (med tillstånd givetvis. Får ungar årligen som släpps ut). Detta par kommer från 2 olika bon, snoddes därifrån av privatpersoner (2 grannar) som små ungar. Privatpersonerna ifråga lämnade ifrån sig korparna efter att de dödat en katt och attackerat en barnvagn. De är inte speciellt trevliga idag heller.

Jag är dom du, jag näst intill avgudar korpar och är välsignad med att ofta få sällskap av dem när jag är ute och lägger spår i skogen. Underbara, vackra och intelligenta fåglar.

Däremot, jag kan inte förstå att man vill begränsa deras frihet. Är dom inte som vackrast där dom sitter på toppen i tallarna och skrockar eller när dom flyger två och två över himlen? :love:

När jag var liten var det en kille i bostadsområdet som hade en tam korp - Han hade hittat den som unge. Innan jag visste att den var tam kom den flygande och satte sig på min rygg när jag cyklade, hade nog aldrig cyklat så fort tidigare.

Minns den som en mycket trevlig & social fågel.

//Linda

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka