Tänkte bara fråga lite om de låter rimligt!

F

*fia*

kan tyvärr inte lämna nån höanalys för vi har haft fint hö som blitt dåligt(fuktskadat) å sen fått byta å blanda några olika sorter så jag får köra lite på "känn"

Hästen i frågan är en angaloarab, 152... Smäcker.
Hon är tre år och vi har nyligen börjat så vi rider mest skogspromenader me mycket skritt. 3-4 dagar i veckan å tar några promenader per fot me så de händer lite så hon inte bara står i hagen de tycker hon inte e skoj.


hon får 7-8kg hö äter inte mer, strör bara ut de i boxen.har alltid kvar på morgonen i boxen. får hö 5 ggr/dag




hon får

MORGON
3 dl uppblött betfor
½ kg mått krafft grund
1/3 kg mått fibergi, som hon älskar.
lite havre som ja håller på att ta slut på behöver inte de längre när jag har fibergin.


Ef.
½ kg krafft grund
2 dl uppblött betfor
1/3 kg mått fibergi
matolja
nån näve havre
½ kalk för hon växer ju
½mineraler

KVÄLL
4dl uppblött betfor
½ kg mått krafft grund
½kg mått fibergi
å nån näve havre.



måste tilllägga att hon gillar de hon står på å de verkar funka alldeles utmärkt me de hon har men jag skulle vilja ha henne lite bredare och tillsätta nån foder , ej pulver som hjälper henne å bygga muskler osv.



nån som har nått tips?


vill inte höra massa klagomål å tjöt vill bara ha lite tips, försökt fått hjälp me andra saker här men bara massa folk som klagat lite tråkigt faktiskt, jag vill ju bara ha lite tips å råd. det funkar som sagt bra tänkte kanske bara nån haft typ samma krukks att få hästen lite bredare å maffigare som har tips???



mvh *fia*
 
Sv: Tänkte bara fråga lite om de låter rimligt!

Du får nog rida lite mer för att få musklerna, maten i sig ger inga muskler. Att du inte har analys gör inte saken bättre, du vet inte vad hon får.
 
Sv: Tänkte bara fråga lite om de låter rimligt!

Det du skrivit gör ingen människa klok...

Allt foder ska skrivas i Kg, ingen kan ju veta vad för "mått" du använder.

Du ger matolja, men hur mycket???

1/2 kalk och 1/2 mineraler, vad är 1/2 och vad för mineraler????

Du räknar betforn i dl, vikten är det som är intressant, väg den torr.

Fibergi??? Vilket Fibergifoder använder du??

Och sen kan man visst göra analys på olika partier hö, ta lite av varje parti och skicka in ett samlingsprov så vet du på ett ungefär vad höt innehåller, utan analys så är det faktiskt bara du själv som kan avgöra om hästen får rätt mat.
 
Sv: Tänkte bara fråga lite om de låter rimligt!

Sweet skrev:
Det du skrivit gör ingen människa klok...

Allt foder ska skrivas i Kg, ingen kan ju veta vad för "mått" du använder.

Det står ju att det är kg-mått...
 
Sv: Tänkte bara fråga lite om de låter rimligt!

Hur mycket är ett 1/3 kg mått fibergi?? 1/3 kg eller??

Och om det går i ett kg fibergi i det måttet så lär det gå i mer än ett kg krafft grund...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tänkte bara fråga lite om de låter rimligt!

Sweet skrev:
Hur mycket är ett 1/3 kg mått fibergi?? 1/3 kg eller??

Och om det går i ett kg fibergi i det måttet så lär det gå i mer än ett kg krafft grund...

Om någon skriver att de ger 1/3 kg-mått så utgår jag från att det är 1/3 kg. Men visst, fyller man ett krafft-kg-mått till en tredjedel med fibergi så väger det ju mycket mindre. Men det är väl helt självklart, eller är jag för naiv? :o
 
Sv: Tänkte bara fråga lite om de låter rimligt!

som sagt man ber om hjälp å man får jävla tykna svar av folk som tror dom är bäst. kg mått va jag vet är ett vitt krafft mått som alla använder som några angav till den person som gav konstiga frågor. kan de va så svårt att man kan få en vänlig själ att svara inte skäll??

fibergi väger mindre ganska uppenbart som om man ger lusern hackstrå så vet alal människor att de väger mindre eftersom måttet är gjort för 1kg krafft.

ingen människa förstår sej på detta jasså. ½dl är en halv dl??? nått konstigt me de??'

va ska man annars me forum till om inte för att få hjälp inte massa negativa komentarer.

man kan visst ge foder som hjälper till att bygga muskler å en treåring ska man inte rida för hårt då kan treåringen få hjälp av lite foder men va vet jag jag är ju bara gått hästgymnasium och är utbildad hästskötare.. men men ??? ville bara ha hjälp bad om att slippa sånna kometarer tack..
 
Sv: Tänkte bara fråga lite om de låter rimligt!

*fia* skrev:
jag är ju bara gått hästgymnasium och är utbildad hästskötare.. men men ???
Men då så borde du ju veta att det är totalt omöjligt att hjälpa dig utifrån den information som vi fått.
Först och främst så måste vi veta i vikt vad hästen får per dag.
Och sedan så måste vi faktiskt veta vad höet innehåller.

Det är ju annars helt omöljigt att veta vad hästen behöver för att bredda sig.
Så mitt råd är, gör analys på höet.
Då kan du sedan ge hästen exakt vad den behöver och låta bli att tratta i en massa "för säkerhets skull".
De pengar som analysen kostar, sparar du snart in på en exakt foderstat och hästens välmående.
 
Sv: Tänkte bara fråga lite om de låter rimligt!

Jo, men om du använder krafftmåttet till fibergin så hur ska vi veta hur mycket 1/3 krafftsmått fibergi väger??? Och vilket fibergifoder ger du??? Och hur mycket olja??? Och vilka mineraler??? Det är inte för att vara elak jag frågar utan för att det är saker man behöver veta för att kunna ge dig tips och råd, det borde du väl kunna fatta själv om du har gått hästgymnasium och är utbildad hästskötare??

ALLT foder ska anges i viktmått.
 
Sv: Tänkte bara fråga lite om de låter rimligt!

Lånar knapp. Är inte Krafft-kg-måttet för Krafftprodukter? Ett mått bomull väger ju inte ett kg, inte krossad havre heller. Har jag missat nåt?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 158
Senast: ufot
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 513
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 352
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Jag har ett litet dilemma till hösten... vet är det är flera månader dit men kan inte sluta grubbla vad som ska funka bäst.:crazy: Vill...
Svar
9
· Visningar
1 345
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp