Täcker proteinbehovet, fodra med mer protein för att få bättre överlinje?

Monkie

Trådstartare
Fått analysen på höt nu :) Lite osäker på hur jag ska tänka kring kraftfoders vara eller icke vara! Tidigare har hästen varit väldigt svårfödd och förutom bra hö med liknande värden av det jag har idag behövt upp emot 2 kg kraftfoder för att hållas i form. När hästen väl börjat tappa har det gått SNABBT, därför har jag inte helt släppt det här med kraftfoder. För närvarande är hullet bra, men det hade varit önskvärt med något fylligare överlinje. Vet att det inte går att fodra upp muskler men vill ändå höra era tankar om att fodra med proteintillskott, när man redan "överfodrar".

Nu är hästen fin på 581 g smältbart råprotein och 101 MJ (kvot 5,75 ) Om jag räknar på enbart höt blir nuvarande giva 504/58 (kvot 5,72)

Hade ni gett proteintillskott för att öka kvoten för att se vad som händer med överlinjen?
 
Nu är hästen fin på 581 g smältbart råprotein och 101 MJ (kvot 5,75 ) Om jag räknar på enbart höt blir nuvarande giva 504/58 (kvot 5,72)

Hade ni gett proteintillskott för att öka kvoten för att se vad som händer med överlinjen?

För det första så täcker du inte din hästs proteinbehov om proteinkvoten är 5,72. Kvoten ska vara minst 6,0.

Nu är det så att Eurofins anger för höga energivärden på sina analyser vilket gör att proteinkvoten i verkligheten är högre än 5,72.

Det räcker dock inte med att bara titta på den totala proteinmängden i foderstaten. Hästens behov av lysin måste också vara täckt. Tar lysinet slut kan hästen inte bygga mer muskler oavsett hur mycket hästen arbetar. Saknas det lysin i foderstaten så brukar detta synas direkt på överlinjen.

Räkna ut din hästs protein- och lysinbehov och kolla om du har tillräckligt i din foderstat. Du bör även kolla din hästs energibehov och minska det värde på omsättbar energi som Eurofins anges med 20%, dvs. muliplicera värdet med 0,8 eller beräkna ett riktigare energivärde med hjälp av Eurofins analys. Det går numera att göra eftersom Eurofins nya analysrapport innehåller de uppgifter man behöver.

Tycker du att räkna är svårt och krångligt så prova att ge din häst 2 gram L-lysin per 100 kg kroppsvikt och se om detta hjälper.
 
Tack för utförligt svar! :).

Den nya kvoten på höet är 7,07!

Enligt Fodersveriges beräkningar är MJ behovet 61 och smältbart råprotein 366,9. Detta är lite lågt, detta håller han sig inte fin på!

Ska kika på Lysinet, finns inte med i hö analysen men tror kraftfodret täcker, lite osäker nu dock då han får mindre.
 
Ska kika på Lysinet, finns inte med i hö analysen men tror kraftfodret täcker, lite osäker nu dock då han får mindre.

Du hittar lysinbehovet för din häst här:

http://nrc88.nas.edu/nrh/

Klicka på “Animal specification” och skriv in hästens idealvikt och arbetsinsats.

Du kan uppskatta lysininnehållet (smältbart lysin) i ditt grovfoder till 3,5% av råproteinhalten.

Ger du även annat foder så får du ta reda på lysininnehållet i detta foder. Det brukar stå på innehållsförteckningen.
 
Du hittar lysinbehovet för din häst här:

http://nrc88.nas.edu/nrh/

Klicka på “Animal specification” och skriv in hästens idealvikt och arbetsinsats.

Du kan uppskatta lysininnehållet (smältbart lysin) i ditt grovfoder till 3,5% av råproteinhalten.

Ger du även annat foder så får du ta reda på lysininnehållet i detta foder. Det brukar stå på innehållsförteckningen.
Vad duktig du är, tack! 0,23 är behovet (per 100 kg (?)) fick jag fram via länken. Grovfodret blev siffran 3,255.... Hästen äter ca 12-13 kg/dygn. Räknade på resultat torrsubstans (93). Får nog sätta mig med papper och penna, sitter och försöker räkna på mobilen och det är siffror överallt ☺
 
Alltså.... jag vet inte om jag gör värsta tankevurpan här.. ?
Behovet Lysin har jag räknat ut till 30 gram (?) baserat på 500 kilos häst i lätt arbete.
Höet innehåller 3,255 gram/kilo efter din formel @spaderÄss

Så bara genom höet får hästen i sig 3,255 * 12 kg = 39 gram Lysin. (överdos?)

Har nog aldrig räknat på Lysin innan, låter detta som rimliga siffror eller är jag helt ute och cyklar?
 
Behovet Lysin har jag räknat ut till 30 gram (?)

Ja, det stämmer.

Höet innehåller 3,255 gram/kilo efter din formel

Om råproteinhalten är 93 g/kg foder så stämmer detta också.

låter detta som rimliga siffror eller är jag helt ute och cyklar?

Det låter rimligt vilket betyder att du inte behöver ge varken mer protein eller något lysintillskott. Ett överskott av lysin är inte farligt utan hamnar i urinen. Ger du 12 kg hö så får hästen säkerligen även tillräckligt med energi. Du behöver därför inte ge något kraftfoder.

Om du arbetar din häst och han fortfarande har svårt för att sätta muskler skulle jag rekommendera dig att prova att ge lite tillskott av grenade aminosyror (BCAA). Hittar du inget lämpligt BCAA-tillskott kan du prova med att ge lite potatisprotein eller vassletillskott efter ett arbetspass. Båda produkterna innehåller en hög andel leucin.

Det är också viktigt att hästen får övriga näringsbehov täckta. Kolla särskilt att han får tillräckligt med elektrolyter, magnesium, E-vitamin och selen.

Sen finns det naturligtvis även andra orsaker till varför en häst har svårt att bygga muskler. Kortisol bryter ner muskler och en begynnande PPID kan vara en förklaring. Äldre hästar förlorar kontinuerligt muskelmassa. Det enda som egentligen hjälper om foderstaten är OK är mer arbete.
 
@Monkie om behoven är täckta och hästen är bra i hullet nu som du skriver så överlinjen kommer ju utöver det av rätt träning tänker jag ? Inget foder i världen bygger en musklad överlinje .

Hur rids och tränas hästen ?
De brukar snabbt få bättre överlinje över ryggen med korrekt träning ovanpå rätt energi och foder . Det sista som brukar "bygga på sig" i överlinjen är halsen - för det krävs att resten av arbetet sker väldigt korrekt och systematiskt :)!
 
Ja, det stämmer.



Om råproteinhalten är 93 g/kg foder så stämmer detta också.



Det låter rimligt vilket betyder att du inte behöver ge varken mer protein eller något lysintillskott. Ett överskott av lysin är inte farligt utan hamnar i urinen. Ger du 12 kg hö så får hästen säkerligen även tillräckligt med energi. Du behöver därför inte ge något kraftfoder.

Om du arbetar din häst och han fortfarande har svårt för att sätta muskler skulle jag rekommendera dig att prova att ge lite tillskott av grenade aminosyror (BCAA). Hittar du inget lämpligt BCAA-tillskott kan du prova med att ge lite potatisprotein eller vassletillskott efter ett arbetspass. Båda produkterna innehåller en hög andel leucin.

Det är också viktigt att hästen får övriga näringsbehov täckta. Kolla särskilt att han får tillräckligt med elektrolyter, magnesium, E-vitamin och selen.

Sen finns det naturligtvis även andra orsaker till varför en häst har svårt att bygga muskler. Kortisol bryter ner muskler och en begynnande PPID kan vara en förklaring. Äldre hästar förlorar kontinuerligt muskelmassa. Det enda som egentligen hjälper om foderstaten är OK är mer arbete.

Vad bra, tack! :)

Ska kika igenom övriga mineraler, vet att selenhalten täcktes av kraftfodret innan, men om jag nu ska dra ner på det behöver jag hitta lämpligt tillskott.

Tänker nu att då jag vet att behoven är täckta, att överlinjen kommer med träning nu efter vintervilan :) .
 
@Monkie om behoven är täckta och hästen är bra i hullet nu som du skriver så överlinjen kommer ju utöver det av rätt träning tänker jag ? Inget foder i världen bygger en musklad överlinje .

Hur rids och tränas hästen ?
De brukar snabbt få bättre överlinje över ryggen med korrekt träning ovanpå rätt energi och foder . Det sista som brukar "bygga på sig" i överlinjen är halsen - för det krävs att resten av arbetet sker väldigt korrekt och systematiskt :)!
Jag var osäker på om behoven var täckta, då kvoten låg strax under 6 innan jag fick lite hjälp att räkna :)
 
Gud, jag tyckte det var svårt att förstå den där uträkningssidan. Lite knapplån blir det då jag tycker att det kan vara intressant för TS eller någon som söker här.

Kan jag anta att en häst på ca 420 kg med både lucernpellets och 1-1,5 dl potatisprotein får i sig det lysin han ska ha?
 
Gud, jag tyckte det var svårt att förstå den där uträkningssidan. Lite knapplån blir det då jag tycker att det kan vara intressant för TS eller någon som söker här.

Kan jag anta att en häst på ca 420 kg med både lucernpellets och 1-1,5 dl potatisprotein får i sig det lysin han ska ha?
Enligt mina beräkningar (*edit: utifrån ovanstående länk där jag skrev in din hästs vikt)behöver din häst 20/23 g lysin vid låg/medelarbete. Tänker att du väl bör utgå från höet?

Citerar @spaderÄss "Du kan uppskatta lysininnehållet (smältbart lysin) i ditt grovfoder till 3,5% av råproteinhalten"
 
Enligt mina beräkningar (*edit: utifrån ovanstående länk där jag skrev in din hästs vikt)behöver din häst 20/23 g lysin vid låg/medelarbete. Tänker att du väl bör utgå från höet?

Citerar @spaderÄss "Du kan uppskatta lysininnehållet (smältbart lysin) i ditt grovfoder till 3,5% av råproteinhalten"

Tack snälla du.
Jo, precis. Men jag satt på jobbet och hade inte höanalysen tillgänglig. Inte nu heller.
Men, jag måste ändå ge potatisprotein så jag kände att det kunde jag anta från analysen på nätet.
 
Tack snälla du.
Jo, precis. Men jag satt på jobbet och hade inte höanalysen tillgänglig. Inte nu heller.
Men, jag måste ändå ge potatisprotein så jag kände att det kunde jag anta från analysen på nätet.
Vore kul att veta vad du fick för värde på höt sen! Bra att ha att ha med sig i bakhuvuet när man tittar på hövärden framöver tänker jag :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp