Täcken på oklippta hästar vintertid?

Ellyne

Trådstartare
Ni som har hästen på lösdrift/mycket utevistelse och som är oklippt på vintern, hur gör ni med täcken?
Jag vet att hästen faktiskt överlever utan täcke! :p Men om den är svettig efter ridning (vilket den lätt blir med tjock päls) och sen ska ut direkt i kylan... :crazy: ??
Om hästen ska stå inne efter så kan man ju lägga på en fleece.
men om den ska ut i hagen igen?
jag har funderat på att man kanske skulle kunna lägga på nåt täcke med fleece på insidan och nåt vattentätt tyg på utsidan...??

Vad säger ni?
(Känns kanske lite inaktuellt nu när det fortfarande är "varmt" ute, men jag är en baddare på att planera långt fram i tiden, och vintern är snart här! Hu! ;)

Sv: Täcken på oklippta hästar vintertid?

om hästen blir svettig låt den stå inne och torka, annars lägg på ett täcke som andas och ta sedan av det näsr hästen är torr.

Jag skulle aldrig släppa ut min häst svettig, men det är ju jag.

På min icke vädertåliga häst som går på lösdrift vintertid använder jag till vardags ett 100g fodrat vintertäcke, sällan det behövs mer än så.
Brukar försöka undvika att rida hästen svettig under vintertid, just pga torkproblemet även om detta täcke klarar av att transportera bort fukten riktigt bra.

Vet ej vad veterinärer rekomenderar men observationer på vildhästar har visat att när dom är svettiga så ställer dom sig där det blåser som mest och så antagligen för att torka fortast möjligt och dom torkar ju rätt snabbt.
Om jag hade hästen på lösdrift så skulle jag oxå verkligen försöka att inte rida min häst svettig.

jag har haft mina hästar klippta o täckade även de som gått på lösdrift, slipper man alla bekymmer med svettiga hästar.

Jag har hästen täckad med bra täcken (inget bomullsfoder), och rider hästen svettig. Pållan är inte klippt för vinterpälsen är mycket tunn. Det går jättebra.

Jag skulle inte kunna tänka mig att inte rida hästen ordentligt på vintern (rida den svettig). Samtidigt kan jag inte tänka mig att sadla en smutsig häst (lera). Då är täcke en nödvändighet, ett bra täcke. Det är inga problem att släppa ut en svettig häst med täcke, det måste ju vara ganska bra att hästen rör lite på sig (som den gör i hagen) under tiden som den torkar.

Senast ändrad:

Oki-doke! Tack för svaren!
Jag tror jag ska lägga på ett täcke när den är svettig och sen ta av det när den är torr.
Jag vill rida hästen normalt under vintern, men den blir nog inte svettig efter varje pass i alla fall...

Halvblodet som är 23 år och lite väderkänslig har ofta ett 300 gr vintertäcke på om det snöar/regnar är mycket kallt. Han blir sällan svettig efter ridning, men jag brukar oavsett lägga på ett vattentätt andastäcke med foder, eftersom han stelnar till annars. Oftast rider jag på kvällen, så då tar jag av täcket på morgonen (om det inte är sånt väder att han måste ha täcke ändå, då lämnar jag täcket på ifall det är torrt).

Kallblodet har mera päls och blir ofta svettig. Är han JÄTTEsvettig får han stå inne och torke med fleecetäcke nån timme, sen på med vattentätt andastäcke med fleecefoder och ut, är han mindre svettig tar jag på andastäcket direkt och släpper ut. Täcket tar jag av efter några timmar/på morgonen. Jag har dock övervägt att spårklippa han i vinter, då jag har planer på att börja rida i ridhus nån gång i veckan under vintern. I så fall behöver han ju också ha täcke oftare än nu, nu har han täcke i princip bara vid snöslask.

Jag har haft hästar på utedrift i ett 10 tal år, de flesta raser, har just nu hbl och nsv, och min erfarenhet är faktiskt att de klarar sig rätt bra utan täcke. De gånger jag täckar mina hästar är när vi kommer hem från ridhuset. Jag brukar spårklippa mina hästar när jag tycker det är "dags", beroende på hur vintervädret är.
Jag upplever att utegångshästar får en annan sorts päls än uppstallade, de får en tjockare och mer "fluffig" päls. Skrittar jag hem en svettig häst de sist 2 km så är den tor när vi är hemma och får gå ut naken, detta gäller ju inte om det är rått ute, då torkar den inte och får täcke på sig. Eftersom hästar är konstruerade så att varje hårsäck har en rörlig muskel som kan "spärra" ut varje enskilt hårstrå så det kommer in en "luftkudde" i pälsen så håller de sig varmare än vi tror, lägger man då på ett täcke så plattas pälsen till och funktionen försämras. Har aldrig upplevt att mina hästar har frysit trots utsläpp direkt efter ridtur, de är som sagt torra när de går ut, tror beror på den "fluffiga" pälsen som kan ta in luft, detta kan ju alla hästar, men som sagt, uplever att mina hästar har en annan sorts päls än uppstallade.

Regntäcke eller tjockare beroende på päls och väderlek.

Regntäcke därför att annars blir hon så skitig att jag ALDRIG hinner rida.

Så när det är snö eller fruset går hon naken.

Hon säger till när hon fryser. Jag tror även att hon kan instruera ovana om hur man sätter på täcken. Skulle det inte bli så bra skulle hon antagligen stå stilla ändå så att täcket inte ramlar av.

Hon är lite speciell.

Och just nu stirrar hon på mig från hagen, genom köksfönstret. Har hennes mat på "svällning" och hon är HUNGRIG säger hon.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 755
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 225
Senast: ako
·
Hästvård Jag ska snart flytta min häst till att privatstall där han ska gå på lösdrift och ha en liggvagn under vinterhalvåret. Han tappar lätt...
Svar
8
· Visningar
987
Senast: nullo-modo
·
Utrustning Min häst har blivit till åren och kommer att behöva ha täcke i höst/vinter för att konservera energi. Ofodrat regntäcke har jag (eller...
Svar
10
· Visningar
878

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Har du en åsna?
  • Kastrering av tik - erfarenheter?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka