Täcke på varmpälsad hund?

wildrose

Trådstartare
Jag har en varmpälsad spets som snart fyller 11 år. Han börjar med ålderns rätt bli lite stel men inte så att det är någon jättefara, syns lite när han legat en stund men värmer ur på några steg. Han äter Hill`s j/d sen ett halvår tillbaka och det funkar bra. Var halt ett par veckor i somras men blev bra efter en kur metacam och har varit sedan dess. Är inte röntgad någonstans, men blir han halt igen så ska det kollas upp ordentligt.

Nu har jag börjat fundera på om jag ska inhandla ett B o T täcke åt honom men det känns ju onekligen lite töntigt att sätta täcke på en så varmpälsad hund... Har väl främst tänkt ha det på t ex om han ska sitta i kall bil eller vara ute utan att röra sig så mycket. Kanske även på kortare promenader typ kvällskissen.

Han är såpass varm av sig att han helst sover direkt på golvet om nätterna, och ligger i säng/soffa gör han gärna i 20 min sen blir det för varmt. Har aldrig sett honom frysa och han ligger med glädje i en snödriva och filosoferar.

Hur gör ni andra som har äldre varmpälsade hundar? Är det en bra idé med täcke trots att det känns lite löjligt? Han har aldrig någonsin haft täcke på sig så han kommer förmodligen bli ganska förnärmad men jag vill ju vara rädd om hans kropp så att han förhoppningsvis kan vara pigg och glad några år till.

Tips och erfarenheter mottages tacksamt!

Sv: Täcke på varmpälsad hund?

Jag har visserligen en unghund, men han är nyopererad för benbit i bogleden och till honom köpte jag en sk nättäcke från BoT, det är väldigt tunt men jag tycker att det gör nytta, första veckorna hade han det dygnet runt, nu blir det antingen natten eller dagen, lite beroende på hur mycket han har fått röra sig.
Hur som helst trivs han bra med det, och om du har provat BoT själv så känns det sällan svettigt, men det gör nytta ändå.

Min tanke med nättäcket är att kunna ha det inomhus och sedan sätta på ytterligare ett täcke om jag skulle behöva ha något varmare/vattentätt ute.

Jag har en sch/bc ( ser ut som en sch i pälsen) på 11, år och jag har köpt et ländtäcke från BoT som jag lagt på ett par dubbelvikta madrasser som han alltid ligger på...sen har jag faktiskt ett ofodrat täcke på honom när det regnar, men inte för att han fryser eller så utan för att slippa ha en hund som ligger blöt i flera timmar...

Jag har en schäfertik med megatjock päls och hon har BOT på sig i bilen om det är kallt mellan träningarna. Tränas hunden eller som i ditt fall-den är gammal och stel så hadejag inte tvekat att lägga på ett BOT.

...men gud :rofl: Jag såg inte att det var du som hade skrivit tråden :rofl:

...alltså...jag tror INTE att C kommer att gilla dig om du sätter på han ett täcke....No way ....maken till "egnare" hund får man leta efter :love:

Jag hade en isländsk fårhund förut och de sista åren hade hon täcke på sig om hon tex skulle sitta i bilen eller liknande. (Hon hade lite sämre päls det sista eftersom hon var kastrerad och gick på kortison.)
Var vi ute och gick och rörde på oss så tyckte jag inte att det behövdes.
Jag tror inte att hon brydde sig direkt, mina andra hundar har verkligen älskat eller hatat att ha täcke på sig men hon var neutral.

Tack för svaren! Som sagt så har jag isf mest tänkt ha det på t ex i kall bil. Ett nättäcke kanske inte är en dum idé, då kan man ju ha som ett skaltäcke över bara. Å andra sidan blir hunden förmodligen än mer missnöjd om jag kommer med 2 täcken. Har funderat på en B o T bädd men i o m att han helst ligger svalt så vet jag inte om han skulle gilla den och då går ju poängen förlorad... och pengarna.

Ah, får fundera lite. Det bästa vore ju om man kunde låna ett täcke eller en bädd och prova, ska kolla om det finns nån i bekantskapskretsen som har.
Pratade med en vet som tyckte det kunde vara bra med täcke så att han inte blir blöt och kall. Dock så blir han ju aldrig blöt annat än täckhåren, om han inte simmar eller står i duschen då, så jag vet inte. Men ett tunt täcke som hjälper till att behålla "inomhusvärmen" när man går ut kanske. Tål att tänka på...

Martha: Började just undra om du blivit senil eller nåt ;):p
Jag tror inte heller det blir så uppskattat, han kommer förmodligen idiotförklara mig...

Eftersom han verkar ha mest ont när han har legat så verkar det ju vara då han har mest behov av något värmande, jag tycker att nättäcket har fungerat toppen och det är ju inte så ofta det är så blött ute att de blir dygnsura. :D

Liknande trådar

Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 903
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
11 856
Senast: Fruentimber
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 840
Senast: Dino
·
Övr. Hund Jag skrev här litegrann för att par år sedan men har sedan lång tid tillbaka bara läst i trådarna utan att skriva. Nu är det dock dags...
Svar
14
· Visningar
3 670
Senast: giovanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2
  • Hur ska jag rida het häst