Täcke i transporten?

Nea86

Trådstartare
Nu på fredag hämtar jag äntligen hem min nya lilla pålla! :love:
Hon är en liten islandshäst och vi ska åka ca 10 mil för att hämta henne.
Nu har jag en lite dum fråga kanske... men jag är ingen vad "transportör".
Enda gången jag flyttat häst har varit på sommaren och det tog ca 10 min och då hade de inga täcken. Nu funderar jag lite på om jag ska ta med fleecetäcket till henne och ha på henne i transporten?
Självklart kommer jag ha transportskydd och svanskappa på henne, men jag undrar om hon behöver/bör ha på sig täcke som sagt?
Det tar nog ca 2 timmar hem och det är ju vinter (även om det är en isis) kanske det är bra, vad säger ni?

Sv: Täcke i transporten?

Hästen brukar inte ha täcke, den är lätt att lasta och ska gå bra att köra och den är inte klippt. Behövs inte täcket då?

Oftast brukar det blir rätt varmt och fuktigt i en transport även under vintern. Vi hämtade hem ett islandssto och det var rått väder, körde henne "naken", full vinterpäls och hon svettades så det riktigt rann om henne efter halva sträckan (ca 1,5- 2 timmars resa totalt) Fast detta stoet var även en hel del nervös av sig

Du har köpt en islänning, eller? Du lär inte behöva ha täcke på hästen, den lär förmodligen vara svettig ändå när ni kommer fram.

Japp, det är ett islandssto.
Då hoppar jag täcket!
Tack för era svar!

Ha dock täcket i beredskap, det är bra att kunna lägga på när ni kommer hem om hon är väldigt svettig. Jag håller med om att täcke på en oklippt islandshäst är överflödigt, min svettades massor när vi transporterade honom och då var han ändå väldigt lugn i transporten. Det riktigt ångade när man öppnade luckan, stackars.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 377
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
939
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar