täcke eller bekämpningsmedel?

Jois

Trådstartare
nu när det stundar mot sommar och mängder mot flygfän börjar jag spekulera mer och mer på om man ska ge upp alla försök med diverse bekämpningsmedel och gå direkt på skyddande täcke..
känns dock tråkigt att behöva paketera hästen även under sommarmånaderna...
hur gör ni? och varför?

Sv: täcke eller bekämpningsmedel?

Använder Switch pour on eftersom täcke tyvärr inte tar fästingar som vi har ruskigt gott om.
/Sessiagh

Vårt halvblod fick ett exemtäcke förra sommaren!
Helt klart värt varenda krona!
Tidigare har blivit "uppäten" fram på bogen och precis där sadelgjorden går under magen, det har i perioder inte gått att rida med sadel. Nu är dessa problem ur världen! :bow:
En och annan har förstås gjort sig lustig över att det ser ut som om vi har en "förvuxen islänning" gåendes i hagen...;) men han mår bra med sitt täcke och det är huvudsaken! :banana:

Jag har täcke på min häst
19488192.jpg

pga har jag inte på täcket så springer han runt i hagen hela tiden

Det där är ju lite pest eller kolera.

Jag ser ju själv att nu när jag tagit bort täcke på min hur skönt hästen tycker att det är.
Sen vet jag ju att flygfän är rena döden. Fast man kankse kan ha på täcke vissa tider på dygnet, om man har möjlighet att byta själv vill säga, då flygfäna är som värst.

Kör på en kombination av det som finns att tillgå kan man nog säga.
Såg igår att tjejen blivit uppäten under magen av knott. Där smörjer jag på skillingayryd salva och det håller borta det mesta flugfäna från magen.
Sen på sommaren när det är mera flugor så blir det troligen flughuva.
Blir det bromsar så åker flugtäcket på om fröken tillåter det. ;)

Switch kör jag också med för att undvika fästingar och det sägs ju hjälpa mot knott också, även om jag tvivlar på det. Men fästingarna verkar den ju hålla borta i alla fall.

Jag kör med medel. funkar kanonbra. Min häst blir inte särskilt biten över huvud taget med den behandlingen jag kör med.
under värsta bromsperioden om det är en sån sommar, går de in dagtid istället och ute natt.

alla mina pållar ar fått varsit exem täcke å de e super. Dom var värda vartända krona. dom används flitigt på sommaren för att hålla hästarna lugna så dom ej blir invaderade av knott som vi har miljarder av.

flugmedel i största möjliga mån, flugtäcke de perioder det är omöjligt att klara sig utan+sena kvällar/nätter

Vi använder switch till alla 12 hästarna, de två med exem har exemtäcke och skimmeln har flugtäcke så han inte blir helt uppäten. Samtliga har flughuva.

Jag kör med täcke och flugmedel som är gjort av naturliga saker. Vågar inte använda switch och sådan efter att mammas förra häst blev helt svullen av det.

Jag kör med täcke och flugmedel som är gjort av naturliga saker. Vågar inte använda switch och sådan efter att mammas förra häst blev helt svullen av det.

det är därför man gör ett litet punkt test innan man behandlar enligt ordination på flaskan : )
de flesta hästar reagerar INTE på medlet. det är guld värt i kampen mot erlichios.

Det verkar som om tjejen reagerat på skillingarydsalvan :confused: Hon var ju uppäten av knott och jag smetade på ett lager salva. Igår så hade hon en stor bula (avlång) där jag smörjt in henne.

Det kan ha varit enbart pga knotten också, för jag smörjde på större yta än var svullnaden var?!

Har ni fått reaktion på skillingaryd i form av svullnad?
Trist om hon inte tål den salvan då det varit det enda som hjälpt någorlunda på de hästar jag har erfarenhet av innan.

Insektsmedel är ju svindyrt i längden och många av dem totalt värdelösa.

Jag har försökt med insektstäcke men det funkar inte med vår pålle eftersom vi har träd i sommarhagarna som han älskar att stå och skrubba sig mot. Täcket blev det "kaffeved" av! :cry: :cry:

Så insektsmedel är det enda som gäller här. :)

Tidigare har jag varit fånge hemma under semestern som jag ställt efter bromsperioden för att kunna plocka in/ut hästar under dygnet i enlighet med insekttrycket för dagen. Kämpigt värre! Lät förra sommaren bygga ett utestall pga insekterna så att hästarna själva kan söka skydd för insekter och sol när de behöver. Hade också tänkt att utestallet skulle kunna användas fritt av hästarna övriga årstider vid dåligt väder. Utestallet med presenningar för öppningarna för att hålla insekterna ute o mörkt inne används flitigt sommartid men inte har det varit några hästar in där längre stunder övriga årstider.

Utöver att hästarna själva kan söka skydd är det skillingaryds salvan på utsatta ställen. Switch på de hästar som klarar av det och diverse hemkokta brygder vars effekt är svår att påvisa.

Insekttäcke är köpt men ännu inte använt. En annan sak jag tänkt införskaffa inför denna säsong är en sån där dyr manick som tar kål på knotten lokalt så att betesområdet kring utestallet skulle bli en hyfsat knottfri zon. På höstarna har vi hållit in hästarna om morgnarna och släppt ut dem först vid 10-11 tiden pga knotten. Och detta utsläpp är lite svårt att få till när man jobbar själv.

Just nu har vi underbar årstid här! Inte för kallt och inte för varmt och inga insekter!!

Liknande trådar

Hästvård Jag pratade med två veterinärer på kliniken när jag var där för Barkas senaste ultraljud. De kunde båda tänka sig att problemen vid... 2
Svar
20
· Visningar
1 763
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 609
Senast: Stergo
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
933
Senast: skogaliten
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 004

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka