Täcka vid regn?

Praefatio

Trådstartare
Skaffade som några av er kanske kommer ihåg en islandsvalack i maj. Nu är det inte maj längre och definitivt inte sommar, det börjar bli rätt ruggigt. Jag har inga planer på att klippa honom i vinter om det inte visar sig att han blir JÄTTEsvettig när jag rider så han kommer inte att ha täcke. Men jag funderar över regntäcke. Jag fryser inte när jag har ordentligt med kläder ("päls") men blir kläderna genomsura så fryser jag ju. Hur tror ni att han klarar sig i regnet? Har möjlighet att få pålagt regntäcke om jag vill och funderar över om jag borde införskaffa ett sånt, ett ofodrat i så fall.

Hur gör ni, täckar ni era oklippta islandshästar vid regn? Varför/varför inte?

Sv: Täcka vid regn?

Om tempen är nära nollan eller mot minus så täckar jag, inte annars. Går de i lösdrift med gott om mat så har du värmekällan där, stallas de in så finns dom sagt behovet när det regnar och blåser samt är som tidigare skrivet låg temperatur.
Enbart kyla klarar de förträffligt, boven är väta vid kyla som kan bli mycket jobbig för hästen. MEN mat är en ersättning för både tak och täcke.

Senast ändrad:

Nej, vi täckar inte vid regn. Lägger man täcke på deras långa päls så lägger man ju alla hårstråna ner och pälsen förlorar sin isolerande förmåga, hästen fryser. De allra flesta regniga dagar klarar de fint med sin päls. Men så finns det ju riktigt j*vligt väder då det regnar, blåser och är kallt en eller flera dagar i sträck. Då ser vi till att hålla dem instängda så de får torka upp ordentligt. Dessutom behöver de såklart mer mat när vädret är dåligt. Våra går på lösdrift och kan själva välja att gå in då det regnar. Men som sagt händer det att vi helt enkelt stänger in dem i lösdriften för att de ska torka upp helt innan de utsätts för vädrets makter igen.
Sedan så tror jag det är skillnad på hästar som rids svettiga och de som bara går och sköter sig själva hela vintern. De som rids svettas, har sadel, borstas, mm. Detta gör att pälsens naturliga fett och därmed dess kapacitet att hålla väta ute blir sämre.

Vi täckar nästan aldrig vid regn, några (av 25 st) har regntäcke på klippt häst. Jag har det nästan aldrig och inte går dom in i vindskyddet heller, ute dygnet runt. Min har inte varit inne en natt på 6 år nu. För att han inte är blöt intill skinnet. Där är det varmt o gott.

Onödigt att ha täcke på oklippt frisk islandshäst. Men det underlättar en del vid regninga dagar, man slipper den värsta leran. Att klippa hästen och sedan ha täcke är ju ett alternativ om man ska träna mycket. Som lilla My (gulligt namn :)) sa så ska man inte täcka oklippta hästar på vintern och förstöra deras naturliga skydd.

tänk bara på att ett enkelt regntäcke blir svinkallt efter några timmars regn. Utan täcke "läggs" regndropparna i fåror och dom ruggar för kyla. Med ett enkelt regntäcke trycks pälsen ner och du vet kanske själv hur kall en regnjacka kan bli efter några timmars kallt regn. Rätta mig och jag har fel.

Om det går, välj då fleecefodrat täcke (alt. 100 grams fodring).. MEN jag kan tänka mig att detta blir alltför varmt för en islandshäst i full vinterpäls, så därför klarar den sig mycket bättre utan täcke. Om det skulle visa sig vara värsta regndagen och du tror hästen tar skada av de, ta då hellre in den i stallet och släng på ett fleecetäcke.

kan ju berätta om en dag i juni för några år sedan då det regnade det extremt från morgon till kväll. Skulle ut och titta till min islänning frammåt kvällen och han stod då och skakade! Han fick då gå med ett bommulstäcke + regntäcke när det regnade. Vet inte varför han reagerade så, fullt frisk och hade ej varit klippt under förgående vinter.. men därför är jag nogrann med och titta till honom när det regnar mycket under sommaren. På vintern har han antingen världens mammutpäls eller går täckad och klippt.

Min häst har en så sjukt tjock vinterpäls att de kan regna i dagar och man tror att nu måste väl pälsen vara blöt inpå huden..Men man lyfter upp pälsen och hon är torr och varm längst in mot huden.

Skulle jag slänga på täcke skulle hon svettas ihjäl så nope inge täcke.

Rids hon svettig får hon stå inne och äta lite hö och torka och sedan släpps hon ut=)

Är hon rakad(hel) har hon alltid täcke på sig i olika tjocklekar beroende på hur kallt det är så klart.

Förra året rakades hon bara på halsen och en bit under magen hade inge täcke!

Få se i år hur hon rakas.. de får fodervärden helt bestämma...=)

Jag har på Silkisif vid rejält ruggiga väderlekar. Hon klarar kyla bra, men regn är värre. Något år har hon frusit vid höstregn, och då fått täcke på sig. När hon väl har det ger hon inget sken av att frysa, ens vid långvarigt regn. Jag tror därför inte på det Wippos sa. Det stämmer i alla fall inte på henne. Silkisif har i och för sig ganska kort vinterpäls, den kanske inte lägger sig på samma sätt?

Min häst fryser vid ihållande regn och blåst oavsett klippt päls eller inte.
Han har lång seg päls och inte så mycket underpäls.
praktiskt vid minusgrader inte annars.
Det innebär att han svettas rejält och torkar väldigt sakta.
Så han är svettig för att det är plusgrader och sen kommer regnet och han blir blöt in på skinnet.
Det hjälper inte med ligghall eller mat han fryser ändå.
Har täcken när det är sådant väder.
Aldrig ofodrat då det blir kallt även för en häst med päls.
det får ju inte vara varmfodrat utan något med flecce.
Har redan täckes klippt honom 2 ggr i aug. och han svettas av att bara gå i hagen med insektstäcke.
Igår var han så varm att jag fick spola av honom innan jag red.
kan inte sätta på flughuva för han blir så svettig just nu.
Jobbigt att ha en häst med sådan päls.

Min pälsboll har ytterst sällan regntäcke på sig. Under vinterhalvåret är han installad under natten och då hinner han torka. Några gånger har han haft fleecetäcke på sig några timmar på kvällen för att det ska dra upp vätan. Av någon anledning lägger han sig ogärna ner i boxen när han har täcke på sig. För att han ska få sin skönhetssömn har jag alltså inte täcke på nattetid :)

I sommar har han inte alls haft täcke på sig. Så fet som hans päls är tror jag att han har ett mycket bättre naturligt skydd än ett täcke någonsin kan erbjuda.

Liknande trådar

Hästvård Denna eviga fråga...Täcke eller ej! Har börjat tänka om sista året. Har alltid rutinmässigt lagt på ofodrat regntäcke på sena hösten(...
Svar
7
· Visningar
1 093
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Funderat lite extra på hur olika det kan vara mellan raser och individer på när och om hunden behöver ha tröjor, täcken och skor och...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 630
Senast: fejt
·
Utrustning Hej! Har en unghäst på 3år hemma. Våran första vinter närmar sig, hon är sedan innan van vid att alltid ha täcke på sig efter sept...
2
Svar
21
· Visningar
3 541
Senast: Blyger
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 463
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka