Ta eget hö, när göra analys då?

Enya

Trådstartare
I år ska vi ta eget hö och då funderar jag på när jag ska göra en analys på det. När det är färdigt i balar eller tidigare innan det är torrt?

Min man kan det här om hur man gör när man tar hö, är utbildad inom lantbruket, men att ta analys har han inte gjort tidigare.
 
Sv: Ta eget hö, när göra analys då?

Enya skrev:
I år ska vi ta eget hö och då funderar jag på när jag ska göra en analys på det. När det är färdigt i balar eller tidigare innan det är torrt?

Min man kan det här om hur man gör när man tar hö, är utbildad inom lantbruket, men att ta analys har han inte gjort tidigare.

Du ska ta det när det är torrt om du tar torrhö, annars blir det bara krångligt med TS halten skulle jag tro....
 
Sv: Ta eget hö, när göra analys då?

Jag tycker det funkar bäst att ta prov när höet är på logen eftersom en del blad går förlorat i intagningen. Men det går säkert att göra på annat vis. :smirk:
 
Sv: Ta eget hö, när göra analys då?

Tack alla för svar!

Vi har ju inte tagit hö någon gång tidigare så det här blir första gången för oss. Men det ska nog gå bra om vi har bra väder !
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan. Van vid att 4-5 hästar delar på balar med...
Svar
11
· Visningar
1 523
Foder & Strö Jag och min familj har förverkligat drömmen och köpt en egen gård som vi ska förvandla till en hästgård! Dock så inser jag lite...
2
Svar
20
· Visningar
2 462
Senast: Lobelia
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar hur många hästar man bör ha per hösilage-bal? Jag hämtar hösilage i en stor ”låda” gjord av pallkragar. Jag gör så för...
Svar
6
· Visningar
741
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 206
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp