Ta bort tandsten

T

Tarzzan

hoss vet.Vad kostar det?(ca)
Upptäckte i dag att en av mina katter på 5 år hade ganska mycket:(
Eller finns det något annat at göra?
Har försökt att borsta tänderna på honom men det går inte alls:crazy:

Sv: Ta bort tandsten

Har tandstenen redan uppstått och i stor mängd, finns inget annat att göra än att låta en veterinär ta bort den. Däremot kan du efter tandstensborttagningen hålla efter tandstenen genom att borsta tänderna på din katt (med tandborste eller med en bit gasbinda virad runt fingret som du gnor mot tänderna), ge den torrfoder (så den måste tugga, det finns även särskilda torrfoder som just ska förebygga tandsten tex Hills t/d (veterinärfoder)).
När det gäller pris, måste du vända dig till den veterinär du vill ha det gjort hos och fråga, för det är så olika.

jag har ringt vet och dom ligger på mellan 700-850:-
Katten i fråga äter ej torrfoder,har försökt med olika sorter och provet "svälta" honom men han är helldre hungrig än äter torr foder.
Skall boka en tid åt katten efter löning:smirk:

Att ta tandsten kan kosta allt från 500 till 1000 kr. Min förra veterinär tog 900 kr.

Efteråt kan du ge katten köttben (kycklingvingar, kycklinghals och liknande) och bitar rått kött (tex. hjärta). Det håller tänderna i fin form. Att borsta tänderna på katter är svårt, även om katten går med på det är det oerhört svårt att komma åt ordentligt.

Torrfoder gör nada för tänderna. Ge köttben och kött istället.

tror inte att det går att skrapa bort det i daxläget.Tycker att det är för mycket för det.Skall boka tid hoss vet efter lönen så det blir ordentligt gjort

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: gammalek
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
842
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
581
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Är det fortfarande något man ”ska” göra på sina katter? Och som följdfråga, hur gör man?? Min gamla katt fick FORL tidigt och vi la...
Svar
7
· Visningar
823
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama