Ta bort tandsten med ultraljud

Honey07

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av det? Har en gammal hund som tycker att det är så hemskt att skrapa tänderna rena från tandsten så tänkte om det finns något bättre sätt än med tandskrapa. Om ni testat och det har fungerat, vilket märke har ni då? 🤗

Är det någon som har erfarenhet av det? Har en gammal hund som tycker att det är så hemskt att skrapa tänderna rena från tandsten så tänkte om det finns något bättre sätt än med tandskrapa. Om ni testat och det har fungerat, vilket märke har ni då? 🤗
Veterinär är det bästa, om du nu mot förmodan skulle kunna göra de hemma så får du i bästa fall bara bort det som syns. Det som syns är ofta bara toppen på isberget så åk in istället och fixa.

Som komplement till professionell tandrengöring hos veterinär ser jag det som ok underhåll om man som ägare inte klarar av regelbunden vanlig tandborstning, men annars är det bara kosmetiskt.

Har sett hundar som har kritvita tänder och gått hos ’ultraljudstandborstare’ som sagt att tänderna är fina och sedan när vi röntgat ex sett ut såhär (verkligt fall)

IMG_9884.webp

/leg vet

Som komplement till professionell tandrengöring hos veterinär ser jag det som ok underhåll om man som ägare inte klarar av regelbunden vanlig tandborstning, men annars är det bara kosmetiskt.

Har sett hundar som har kritvita tänder och gått hos ’ultraljudstandborstare’ som sagt att tänderna är fina och sedan när vi röntgat ex sett ut såhär (verkligt fall)

Visa bifogad fil 156867

/leg vet
Ja att tänderna är vita och utan tandsten säger ju ingenting. Tandröntgen behövs, precis som i ditt exempel.

Nja du ska inte hålla på att skrapa tandsten själv alls. Om din hund har tandsten behöver du gå till veterinären och få den sövd och tandsanerad för att de ska komma åt under tandköttet. Det finns inga smarta genvägar tyvärr.
Jo det kunde jag ju göra om det nu inte var så att hon har hjärtfel så att de inte tycker att de vill söva henne.

Visa bifogad fil 156867

/leg vet
Tack för ett bra svar. 👍

När jag började borsta tänderna dagligen på min gamla hund med lite tandsten så kunde jag efter några dagar skrapa bort tandstenen med min nagel. Sen har han inte fått mer tandsten eftersom jag borstar varje kväll.

Nu har han rätt bra tänder i grunden och hade bara lite tandsten men jag blev faktiskt förvånad över hur effektiv tandborstningen var. Tänker att även om det inte tar bort tandstenen hos alla hundar så kanske det kan bromsa upp försämringen hos många.

Ja att tänderna är vita och utan tandsten säger ju ingenting. Tandröntgen behövs, precis som i ditt exempel.
Håller med. Min ena har superfina tänder. Tills man tar en röntgenbild. Jag har tappat räkningen på hur många tänder vi har dragit. Det är lättare att räkna tänderna hon har kvar faktiskt.

KL*
Tack för påminnelsen om att det är dags för kontroll igen. Det syns ju verkligen ingenting på utsidan så det är lätt att glömma.

Vad är det för hjärtfel hon har? Min gamling har MMVD (endokardos) grad 2 och det var inga problem att söva honom. Förväntas hunden leva i något år till är det kanske lika bra att söva nu innan hunden blir ännu sämre.
Man kan söva alla djur med hjärtfel, men såklart är riskerna högre och för vissa hjärtfel ännu högre. Många veterinärer vågar därför inte söva och inte alla är duktiga på att erbjuda remiss. Men det går om man kommer till rätt ställe som har utrustningen och kompetensen som krävs @Honey07 😊

Man kan söva alla djur med hjärtfel, men såklart är riskerna högre och för vissa hjärtfel ännu högre. Många veterinärer vågar därför inte söva och inte alla är duktiga på att erbjuda remiss. Men det går om man kommer till rätt ställe som har utrustningen och kompetensen som krävs @Honey07 😊
Jag tänker att de stora djursjukhusen borde klara av de svårare fallen? Och sen får man ju vara medveten om risken som ägare, att det kan gå snett även om hunden är frisk. Men dåliga tänder/tandlossning kan i sig orsaka hjärtproblem så det är kanske inte säkrare att låta bli att söva...

Jag tänker att de stora djursjukhusen borde klara av de svårare fallen? Och sen får man ju vara medveten om risken som ägare, att det kan gå snett även om hunden är frisk. Men dåliga tänder/tandlossning kan i sig orsaka hjärtproblem så det är kanske inte säkrare att låta bli att söva...
Ja exakt! Men tyvärr är många mindre veterinärer dåliga på att informera djurägare om att möjligheten finns. Istället säger de bara att de inte vågar söva pga hundens hjärtfel, och så går hunden runt med rutten mun istället, när det faktiskt går att lösa problemet.

Jo det kunde jag ju göra om det nu inte var så att hon har hjärtfel så att de inte tycker att de vill söva henne.
Men en hund får inte gå med smärta i munnen pga ökad risk vid sövning. Det är en risk man måste ta, om man vill att hunden ska få leva vidare.

Jag har själv en 14årig hund med hjärtsjukdom (mmvd) och som dessutom var i svikt för drygt 2 år sedan, inlagd på strömsholm med intensivvård!
Efter det har hon både kastrerats (pga vaginaltumör) på strömsholm, och sövts på mindre klinik för tänder (blev lite akut så fick hoppas på att det skulle gå typ) och med rätt medicinering och regelbundna kontroller mår hon jättebra.
Hade jag inte låtit söva henne för åtgärderna hade jag inte kunnat ha kvar min lilla tjej i livet, det hade inte varit schysst.

För att inte tala om det lidande mun/tandproblem kan ge. Ofta utan att ägaren inte märker nåt förrän efter åtgärd då de upptäcker att den gamla hunden blivit "ung på nytt".

För att inte tala om det lidande mun/tandproblem kan ge. Ofta utan att ägaren inte märker nåt förrän efter åtgärd då de upptäcker att den gamla hunden blivit "ung på nytt".
"Men han äter ju med god aptit"

Sagt om en hund som hade så dåliga tänder att när de väl lämnande in honom så kunde de bara ta ena sidan, för där fick de ta alla tänder och de vågade inte utsätta honom för mer eftersom han hade addison.
Stanken ska vi inte prata om. Jag umgicks med honom i 15 min och det tog 1,5 timme innan stanken försvann från mina kläder...

"Men han äter ju med god aptit"

Sagt om en hund som hade så dåliga tänder att när de väl lämnande in honom så kunde de bara ta ena sidan, för där fick de ta alla tänder och de vågade inte utsätta honom för mer eftersom han hade addison.
Stanken ska vi inte prata om. Jag umgicks med honom i 15 min och det tog 1,5 timme innan stanken försvann från mina kläder...
Ja man glömmer att hunger och att äta en en sån grundläggande instinkt för överlevnad.

Men en hund får inte gå med smärta i munnen pga ökad risk vid sövning. Det är en risk man måste ta, om man vill att hunden ska få leva vidare.

Jag har själv en 14årig hund med hjärtsjukdom (mmvd) och som dessutom var i svikt för drygt 2 år sedan, inlagd på strömsholm med intensivvård!
Efter det har hon både kastrerats (pga vaginaltumör) på strömsholm, och sövts på mindre klinik för tänder (blev lite akut så fick hoppas på att det skulle gå typ) och med rätt medicinering och regelbundna kontroller mår hon jättebra.
Hade jag inte låtit söva henne för åtgärderna hade jag inte kunnat ha kvar min lilla tjej i livet, det hade inte varit schysst.
Jag var nyligen i rätten i ett fall av djurplågeri. Där en del i åtalet var att hunden hade fruktansvärd munstatus, och ägarnas försvar var att hunden var gammal och någon veterinär någon gång sagt att det är riskfyllt att söva ett så gammalt djur.
Båda ägarna blev dömda till djurplågeri, bland annat då för att tänderna och munnens status var så illa.
Många av taxarna som omhändertogs (och en del avlivades) av den numer ökända taxkenneln hade också fruktansvärda tänder.

Jag var nyligen i rätten i ett fall av djurplågeri. Där en del i åtalet var att hunden hade fruktansvärd munstatus, och ägarnas försvar var att hunden var gammal och någon veterinär någon gång sagt att det är riskfyllt att söva ett så gammalt djur.
Båda ägarna blev dömda till djurplågeri, bland annat då för att tänderna och munnens status var så illa.
Många av taxarna som omhändertogs (och en del avlivades) av den numer ökända taxkenneln hade också fruktansvärda tänder.
Stöter på hundar ofta, där ägaren påstår att någon veterinär sagt att det inte går att söva. Misstänker att det ofta rör sig om missförstånd där veterinären själv inte har kompetens/utrustning och missuppfattats, men lite konstigt att de inte är behjälpliga med remiss 😵‍💫

Jag är väldigt noggrann att se till att de får tid på klinik med rätt kompetens, och vid behov för hjärt ul eller vad de behöver inför narkosen.

Liknande trådar

Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
458
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 003
Senast: snöflingor
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 808
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 815

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka