Ta bort min nya vän...

Bison

Trådstartare
För ca två månader sålde jag min underabara fyraåriga mara Charlie, världens underbaraste ponny, hade haft honom i tre år men tyvärr så räckte han inte till storleks mässigt. Så istället köptes Buster en new forest på drygt 150cm, han vet bes utan annmärkning. Ganska direkt efter hans hemkomst började problemen. Först skadade han ett framben i hagen, vilade ngn vecka kort efter det blev han halt höger bak, vet kom ut utan att hitta ngt, åkte till klinik, röntgade utan annmärkningar, hältan släcktes när de bedövade hovleden så de trodde på en vrickning, han blev sprutad i leden och skulle börja skrittas efter en vecka. Veckan gick o han blev mer halt, equi teraputen kom ut och tittade på honom (har dåligt fötroende för ATG efter tidigare incidenter) hon konstaterade att hans rörlighet i knälederna var ytterst begränsad och att han aldrig skulle hålla som hopphäst, det förklarar oxå hans ojämna humör i hoppningen. Hon böjde hela hästen och kunde konstatera att han var 1 grad halt båda fram 4 grader höger bak och 3 grader på vänster. Han fick laser behandling men har ej blivit bättre. Under de här två månbaderna har jag ridit max 10 ggr i lugnt tempo, jag har inte kunnat lärt känna honom, eller överansträngt honom.
De förra ägarna vägrar låta köpet gå tillbaka.
Han har även sommareksem och har problem att gå med andra hästar. Han kommer aldrig fungera som promenad häst, under vilan har han blivit ganska agressiv, han vill jobba.
Så nu har vi bestämt oss för att ta bort honom. Det känns så fruktansvärt, det är min andra häst som jag tvingas avliva, (den innnan pga otäck sparkskada i hagen)
Jag funderar på att köpa mig en moped lr nått istället. Det känns som jag bara får otur med mina hästar :cry:

Sv: Ta bort min nya vän...

Usch, lider verkligen med dig! Men tappa inte sugen, otur har man ibland men det är inget som gäller för alltid. Ta lite extra tid istället och leta rätt häst. Se till att köpeavtalet är välskrivet och lättfattligt. Ta det lugnt och kom igen när du känner dig redo!

Undersökte kliniken inte hästen? Hur kan de missa 4gradighälta? Jag ahde def tagit hästen till en klinikbesiktning och fått den utredd. Dessutom inte ridit när hästen -ev- var/är halt. Är hästen försäkrad? Har i så fall ET rätt att dömma ut hästen? Mer info motses.

Men om det här är något som framkommit senare och inte upptäcktes vid vet.besiktningen innan köp kan det ju röra sig om dolt fel på hästen, dvs han har dåliga knän som gör att han aldrig kommer att hålla för hoppning, vilket du köpte honom för? I så fall kan det vara värt att anlita advokat iaf för att reklamera köpet, ring och snacka med ngn och förklara läget så vet du om du ska kräva att köpet återgår eller nöja dig med att istället tvingas ta bort honom.

Det var ju ingen rolig historia, men det låter lite väl överilat. Anlita en annan klinik som får reda ut hästen. Det kan ju faktiskt oxå bara vara som så att hästen fått överbelastningsskador från första skadan och att det tar lite tid att få honom friskt.

Håll ut och ta det lugnt med pållen!

Pigan skrev:
Undersökte kliniken inte hästen? Hur kan de missa 4gradighälta? Jag ahde def tagit hästen till en klinikbesiktning och fått den utredd. Dessutom inte ridit när hästen -ev- var/är halt. Är hästen försäkrad? Har i så fall ET rätt att dömma ut hästen? Mer info motses.

Klart att de gjorde en hältutredning, de böjde båda bak både högt och lågt och de missade absolut inte 4 graders hältan, därför bedövade de först kotan och sedan hovleden och hältan släcktes efter att de bedövat hovleden. De gissade på en vrickning eller en hovböld, därför sprutade de hovleden och sa att om det rörde sig om en vrickning skulle han kunna skrittas igen om en vecka men så var som sagt inte fallet, och en hovböld är det inte.
ET kan inte dömma ut men hon konstaterade att han har väldigt dålig rörlighet i sina knän och att han inte var särskilt fräsh i sitt bakparti heller. Jag har pratat med vet på kliniken och eftersom han inte svarar på behandlingen utan bara blir sämre så dömmer de ut honom.
Som jag skrev tidigare är inte detta ngn häst som kommer fungera som sällskap/promenad häst och jag tar hellre bort honom än att han får flytta runt och vara halt titt som tätt.
Hästen är försäkrad och självklart red jag inte när han var halt, tror du att jag är helt dum???

Senast ändrad:

Du skrev faktiskt att du ridit - därav kommentaren. Läs ditt inlägg igen för som du skriver nämner du hälta konstaterad på ETT ben av kliniken och sprutades i leden. Sedan skriver du att ET konstaterat hälta på alla 4. Eftersom du inte red när han var halt blev han ju ohalt. Då borde det finnas möjlighet att få igång hästen. Han behöver väl tid. Att starta upp efter hälta tar längre tid än 2 månader. Försiktig igångsättning, markarbete som dessutom ger dig tillfälle att lära känna hästen och bygga kontakten. Du säger att han inte svarar på behandlingen men eftersom du inte red när han var halt måste han ju svarat på behandlingen. Jag tycker helt klart att du ahr för bråttom att döma ut honom. Sen kan det ju vara så att han inte fungerar för dig och det du tänkt göra men är det anledning att ta bort honom?

Pigan skrev:
Du skrev faktiskt att du ridit - därav kommentaren. Läs ditt inlägg igen för som du skriver nämner du hälta konstaterad på ETT ben av kliniken och sprutades i leden. Sedan skriver du att ET konstaterat hälta på alla 4. Eftersom du inte red när han var halt blev han ju ohalt. Då borde det finnas möjlighet att få igång hästen. Han behöver väl tid. Att starta upp efter hälta tar längre tid än 2 månader. Försiktig igångsättning, markarbete som dessutom ger dig tillfälle att lära känna hästen och bygga kontakten. Du säger att han inte svarar på behandlingen men eftersom du inte red när han var halt måste han ju svarat på behandlingen. Jag tycker helt klart att du ahr för bråttom att döma ut honom. Sen kan det ju vara så att han inte fungerar för dig och det du tänkt göra men är det anledning att ta bort honom?

Jag red honom i början för två månader sedan när han kom hit, och jag trivs skitbra med honom, annars skulle jag aldrig ha köpt honom. Han fick ett ordentligt sår på frambenet efter ca en vecka och fi då vila, sedan red jag honom ca 2 ggr innan vi konstaterade att han var halt, då tog vi ut distriktarn, hon hittade inget synligt fel på honom så därför åkte vi till kliniken där de gjorde en utredning som jag redan berättat om, de böjde inte frambenen så därför såg de ingen hälta där och även vet på kliniken sa att han är väldigt sliten i sina bakben.
ET har som sagt noterat en väldigt nedsatt rörlighet i hans knän. Jag har nu i efterhand fått veta att han haft upprepa kotledsinfamationer i frambenen. Jag vill ha en häst och tävla med och uppenbarligen så håller han inte för det.
Jag har absolut inte busridit honom.
Jag har haft egen häst i nästan 10 år och är mkt väl medveten om att hältor tar tid på sig att bli bra, men han blir bara sämre och sämre, därför tar jag beslutet att ta bort honom.
Du har inte sett honom och därför tycker jag intre att du kan utala dig om vad som är rätt eller fel.
Jag vill inte tävla imoorn utan skulle gärna ge honom den tid han behövde om jag skulle veta att han skulle kunna bli helt bra. Jag köpte honom för att jag fastnade för honom, inte för att jag ville ta bort honom efter två månader.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka