Bison
Trådstartare
För ca två månader sålde jag min underabara fyraåriga mara Charlie, världens underbaraste ponny, hade haft honom i tre år men tyvärr så räckte han inte till storleks mässigt. Så istället köptes Buster en new forest på drygt 150cm, han vet bes utan annmärkning. Ganska direkt efter hans hemkomst började problemen. Först skadade han ett framben i hagen, vilade ngn vecka kort efter det blev han halt höger bak, vet kom ut utan att hitta ngt, åkte till klinik, röntgade utan annmärkningar, hältan släcktes när de bedövade hovleden så de trodde på en vrickning, han blev sprutad i leden och skulle börja skrittas efter en vecka. Veckan gick o han blev mer halt, equi teraputen kom ut och tittade på honom (har dåligt fötroende för ATG efter tidigare incidenter) hon konstaterade att hans rörlighet i knälederna var ytterst begränsad och att han aldrig skulle hålla som hopphäst, det förklarar oxå hans ojämna humör i hoppningen. Hon böjde hela hästen och kunde konstatera att han var 1 grad halt båda fram 4 grader höger bak och 3 grader på vänster. Han fick laser behandling men har ej blivit bättre. Under de här två månbaderna har jag ridit max 10 ggr i lugnt tempo, jag har inte kunnat lärt känna honom, eller överansträngt honom.
De förra ägarna vägrar låta köpet gå tillbaka.
Han har även sommareksem och har problem att gå med andra hästar. Han kommer aldrig fungera som promenad häst, under vilan har han blivit ganska agressiv, han vill jobba.
Så nu har vi bestämt oss för att ta bort honom. Det känns så fruktansvärt, det är min andra häst som jag tvingas avliva, (den innnan pga otäck sparkskada i hagen)
Jag funderar på att köpa mig en moped lr nått istället. Det känns som jag bara får otur med mina hästar
De förra ägarna vägrar låta köpet gå tillbaka.
Han har även sommareksem och har problem att gå med andra hästar. Han kommer aldrig fungera som promenad häst, under vilan har han blivit ganska agressiv, han vill jobba.
Så nu har vi bestämt oss för att ta bort honom. Det känns så fruktansvärt, det är min andra häst som jag tvingas avliva, (den innnan pga otäck sparkskada i hagen)
Jag funderar på att köpa mig en moped lr nått istället. Det känns som jag bara får otur med mina hästar