Sysselsätta promenadhäst

Annajohan

Trådstartare
Då min kära ponny inte är ridbarlängre skulle alla tips på sysselsättning vara guldvärt! Vad kan man hitta på med en ponny som inte går att rida? Förtillfället så tar vi promenader och tricktränar. Men vill ha mer variation, vad kan vi hitta på? Gärna något som stärker muskler och kondition, det kanske är omöjligt med en ponny som inte får bralla runt?

Hon drog på sig ordentlig senskada för 1 år sedan och nu är den läkt men är inte alls lika hållbar längre. Så kom med alla tips ni har! Vad kan vi hitta på för skoj?

:)

Senast ändrad:
Jag tar med min pensionär som handhäst ibland när jag rider ut på min unghäst och det tycker hon är roligt. Kräver ju dock att du har en annan häst att rida som din ponny kommer väldigt bra överens med.

Då min kära ponny inte är ridbarlängre skulle alla tips på sysselsättning vara guldvärt! Vad kan man hitta på med en ponny som inte går att rida? Förtillfället så tar vi promenader och tricktränar. Men vill ha mer variation, vad kan vi hitta på? Gärna något som stärker muskler och kondition, det kanske är omöjligt med en ponny som inte får bralla runt?

Hon drog på sig ordentlig senskada för 1 år sedan och nu är den läkt men är inte alls lika hållbar längre. Så kom med alla tips ni har! Vad kan vi hitta på för skoj?

:)

Skulle det gå att köra?

Vilken tömmsättning tror du passar bäst ifall jag jobbat mest på rakt spår? Tacksam för svar :)

Vet inte riktigt hur jag ska förklara men ska försöka. Om jag ska jobba på rakt spår fäster jag linan genom öglorna längst upp, genom bettet och tbx till sidorna. För mig funkar det super och mina hästar trivs med det. Var dock försiktig så du inte "drar" ihop hästen utan att det ska vara en mjuk kontakt, men de förstod du säkert.

Tömkörning, promenad på varierade underlag (skog osv) samt i paddock där man kan lägga upp bommar så att pållen får lyfta på fötterna :)

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 039
Senast: Cattis_E
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 713
Senast: EmmaBovary
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 779
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross