sysselsättning

B

BrokenSilence

kan inte ge pållan så mycket hö då hon har väldigt lätt för att bli tjock. någon som har något tips om vad jag kan ge henne? det blir ju inte alls många timmar ätande där inte som hästarna bör ha
 
Sv: sysselsättning

Hur mycket äter hästen nu? Vad väger hästen? Står den på halm? Har ni analyserat grovfoder?
 
Sv: sysselsättning

nu äter hon ca 5kg hö och 3/4 liter krafft grund. men hon blir inte riden nått utan går bara i hagen

att byta ut krafften mot hö är inte ens diskutabelt då hon blir smällfet verkligen av mer hö.

det är en liten d-ponny och hon väger ca 400kg.

hon står just nu på torv, halmen åt hon bara upp (efter att ha stått på det dagligen i typ 3månader)

tyvärr har jag ingen analys på höet..

hoppas ni kan hjälpa mej med tips!!

just det! hon kommer att sättas igång nu i vår, men problemet med övervikten kommer nog avv vara kvar (hon blir fet av att se mat på ett vykort typ)
 
Sv: sysselsättning

Häng upp en höhäck med halm i, då har h*n något att pyssla med.
 
Sv: sysselsättning

Om hon (som jag) blir "rund" av att titta på mat byt ut 2 kg hö mot halm som du då kan ge i större mängd men ger "mättnadskänsla" dessutom... (eller åtminstone "bukfylla" :)
 
Sv: sysselsättning

Krafft Grund har 11 MJ och det är nog mer än vad ditt hö har så väck med kraftfodret och ge mer grovfoder, tex halm.

Sen kan du lägga ut grenar i hagen och hänga upp grenar i boxen så kan hästen gnaga bark.
 
Sv: sysselsättning

men sen när hon kommer igång till våren. vad ska jag då ge henne? hon lär ju behöva mer energi när hon blir riden
 
Sv: sysselsättning

Du märker ju om hästen blir trött. Orkar den inte hålla igång i normalt tempo under ridturerna kan du höja då men annars kan höt mycket väl räcka. Svårt att säga utan analys.
 
Sv: sysselsättning

Nr 1, analysera höet.. det är faktiskt inte svårt, och inte särskilt dyrt heller.. Men gör så mkt...

Nr 2, lägg in t.ex. trädgrenar hon kan gnaga på..
 
Sv: sysselsättning

Omöjligt att säga utan en grovfoderanalys. En häst som är för tjock ska ju få mindre energi än den gör av med för att bli smalare.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
397
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 129
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
521
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp