svullnad på ganacherna

K

Kelly

Min häst har varit svullen mitt på ganacherna, båda sidorna nu ett par gånger sen i somras. De va då jag upptäckte de första gången. Det är som en rund liten svullnad på ca 6-7 cm i diameter och sitter mitt på ganashen på båda sidorna. de kommer och går.
Vad kan detta vara :confused:

Sv: svullnad på ganacherna

Vet en häst som hade liknande problem...det visade sig vara nickelallergi.

Svullnader på ganacherna + förskylningssymptom, dvs snor, hosta och feber är tecken på kvarka :(

Men annars kan det stämma att det kan vara allergi. Tycker att du skall kontakta veterinär. Fråga kan man alltid göra :idea:

nickelallergi?? har jag ldrig hört på en häst.. men hon har inte någon direkt kontakt med nickel heller...

kvarka är de inte... de är jag 100% säker på.

Tror det är någon sorts allergi eller kanske någon ansträning av lymfkörtlarna??

Hade inte jag heller...och har inte sen efter det. Men dom tog bort all metall som låg direkt mot hästen och då försvann problemen :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 222
Senast: Fibusen
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 010
Senast: Fazeem
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar