Svullnad i ansiktet

Jenka

Trådstartare
Jaha, mina hundar är dåliga på att hålla sig friska för tillfället... :(

Stoja är svullen i ansiktet. Har inte gått över under dagen, snarare tvärtom. Ska ringa veterinären imorgon bitti men är nyfiken på om någon har nån aning om vad det skulle kunna vara?

Hon har en svullnad bredvid ögat (huden in mot nosen) och en på nosryggen. Den på nosen vätskar lite.

Hon är helt opåverkad (ömmar inte, kliar inte, pigg, fina ögon, opåverkad andning osv.

Fel årstid för bett, kommer inte på något hon"borde"/skulle kunnat reagera allergiskt på. Hon har umgåtts med hundar som sen fått kennelhosta mrn det är det enda jag hört om. Inga sådana symtom.

Hmm varför händer sånt här när man dessutom har svårt att hinna till veterinären? (Ja det löser sig).
 
Sv: Svullnad i ansiktet

Svullnader som sitter under ögat vet jag kan vara förknippade med tandköttet. Har dock inte hört talas om att de skulle kunna spridas till nosryggen, men det går ju att kolla munnen bara för att.
 
Sv: Svullnad i ansiktet

Säker på bett? jag plockar ännu fästingar på katten. Hunden har klarat sig.
 
Sv: Svullnad i ansiktet

Munnen ser fin ut.

Njae säker på bett kan jag inte vara men jag har inte sett något.
 
Sv: Svullnad i ansiktet

Tänker på älglusen. Den är en envis rackare. Har hittat mitt i vintern på hästen vid ett tillfälle. Deras bett kan ge svullnad, klåda och vätska av sig.

Hoppas det är något "simpelt" iaf!
 
Sv: Svullnad i ansiktet

Jag har faktiskt inte sett en enda här. Men man ska väl aldrig säga aldrig.

Kl
Nu började det tydligen klia också... vet inte om det var för att jag kollade och petade för mycket.
 
Sv: Svullnad i ansiktet

Sånt som avfyrade raketer lämnar efter sig är inte nyttigt. Min yngste svullnade i ansiktet och neråt halsen på nyårsdagen för ett par år sedan. Massor med snö o svinkallt var det då, så det var definitivt inget bett. Det enda man kom på var just om han kanske slickat i sig något raketämne.
 
Sv: Svullnad i ansiktet

En väns hund fick en svullnad liknande den du beskriver för ett par dagar sen. Ögat var rött och både det och halva nosen var uppsvällda. Hon gav hunden betapred (kortisontabletter) som hon hade hemma. Såna rek tidigare vid ormbett. Efter några timmar svullnade också andra ögat och resten av nosen. Kanske att betapred gjorde att det vände och nästa dag var i stort sett hela svullnaden borta. Hon vet inte vad som orsakat svullnaden. De hade varit ute på promenad och hunden kanske hade nosat på rester från smällare eller raketer. Jag skulle ha kontaktat veterinär innan jag skulle våga ge betapred, så det är inget jag rekommenderar.
 
Sv: Svullnad i ansiktet

Kortison har jag hemma men vågade inte ge.

Kl
Uppdatering då. Ringde vet. I fredags, fick tid först idag pga långhelgen. Under helgen la det sig och det enda som syns är en halvläkt sårskorpa pp nosen efter att hon kliat när jag hade klämt där (annars har hon varit helt opåverkad under helgen även vad gäller klåda). Så jag avbokade tiden och är glad att hon är frisk :)
 
Sv: Svullnad i ansiktet

Gött att det gav med sig utav sig själv. Hoppas det håller sig borta nu :)
 
Sv: Svullnad i ansiktet

Helt tagit ur luften, och det verkar inte stämma på att hon har två svullnader.

Men jag delar med mig iallafall, då jag blev så förvånad när "jag" var med om det, att jag vill dela med mig av det bara för att ge lite kunskap om vad som faktiskt kan hända.

Jag var hos veterinären i ett helt annat ärende, hade fått en akuttid som drog ut flera timmar på tiden och jag blev alltså sittandes i väntrummet och "tjatade" med folk. In kommer en hund som minst sagt ser uppsvullen ut i halva ansiktet. Ägarna ( ett äldre par) hade ingen aning om var det kunde vara. Jag misstänkte ormbett ( det var jättesvullet), men de påstod att hunden inte kommit i kontakt med orm, de var ganska säkra på detta.

Iallafall, ett par timmar senare fick "vi" svaret. Hunden hade fått in ett grässtrå som satt sig fast i kinden. Hunden fick stanna över natt och opererades. Jag är fortfarande förvånad över hur ett litet grässtrå kunde göra sådan skada...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en hund på drygt 2,5 år som haft problem med magen och därför går på elimineringsdiet. Hills z/d, färskt hjortkött, standardt immun+...
Svar
5
· Visningar
429
Senast: Sol
·
Hundhälsa Tidigare i veckan svullnade Noras ena örsnibb upp lite, och dagen efter den andra också. Jag tänkte att det kanske var början till...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 562
Senast: Huggorm
·
Hundhälsa Hämtade min hund på hunddagis efter jobbet idag, och allt var som vanligt. Men när vi kom till stallet 10 min senare reagerade jag på...
Svar
7
· Visningar
2 242
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Min 11-åriga schäfer har en period haft lite skumma symtom, harklingar, svullen under ögonen, ont i ansiktet, blödit näsblod ett par...
2
Svar
34
· Visningar
5 048
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp