Svullna ben

FlinkaFinkist

Trådstartare
Min häst har sedan i juni haft en blödning i djupa böjsenan..
Nu för några dagar sedan lindade jag av benet som vanligt en dag och allting så och kändes bra, det fanns ingen liten "bula" utan det var nästan som om ingenting hade hänt.
Han stod inne under natten utan lindor vilket han också alltid gjort. Dagen efter lindades han igen.
När jag kom på eftermiddagen så var Båda hans framben ordentligt svullna, de var helt runda kring sena och kota och varma. Såg riktigt illa ut.
Vi skrittade en sväng, svullnaden gick ner efter det, kanske till följd av ökad cirkulation.
Därefter på kvällen dagen efter såg det bättre ut igen.. men så kom jag ut igår och båda var svullna igen.
Jag förstår inte riktigt varför hans andra framben också har gått och blivit svullet:confused:
Nu står han i en egen hage för att minimera att han försökt busa med sin hagkompis..

Men är det någon som har ett bra knep ni använt er av eller liknande som lindrat svullna ben snabbt och effektivt?
Någon häxbrygd kanske;)

Själva blödningsbenet vet jag ju tar tid. Men även där hade varit bra med tips, ska man öka cirkulationen med liniment eller red lotion eller liknande, ska man linda, olinda osv.. allt möjligt för att läkningen ska bli så bra som möjligt helt enkelt.

Sv: Svullna ben

Jodopaxbandage har jag använt på svullna ben när det har funnits småsår.

Kyla benen om du misstänker att det har samband med senskadan? Men isåfall är det väl bra att ringa vet och diskutera.

Kan svullnaden bero på något annat än senskadan, som t ex småsår från hagbus?

Kan det bero på foderbyte? I vårt stall har de börjat med det nya hösilaget, och flera hästar verkar ha fått svullna ben i samband med det.

Nej, inga sår alls så det är inte det heller verkar det som.
Jag har gjort UL på honom och det syntes sist som varken eller framåt eller bakåt och det har uppträtt på det friska benet nyligen. En kompis sa dock att det kunde bero på att han avlastar det redan onda senbenet.
Eftersom det hände i juni har han gått på torrhö sedan dess och inga kraftfoderändringar har gjorts eftersom han knappast får något alls då han inte jobbar. .
Däremot borde jag kanske prova med kyldamask eller liknande lite emellanåt :)

Back on track paddar under lindor en dryg haltimme har fungerat på mina. Att kyla efter att du har haft lindade ben tycker jag är ett bra tips! Senorna mår ju inte alltid jätte bra av att bli så varma och vissa reagerar ju mer.

massage is the shit. :) sätter igång cirkulationen och slaggprodukter drivs ut.. i hela kroppen! då kan du även få veta om han har kompensationsbelastat någon annan del när han har varit skadad. Något som kanske har gett spänningar? Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
935
Senast: Ajda
·
Hästvård Jag känner mig så otroligt korkad. Ganska maktlös och frustrerad. Kan någon ge mig hopp? Jag hämtade hem en hingst född 2020 i maj...
Svar
4
· Visningar
1 523
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 749
Senast: tuaphua
·
Hästvård Kastrerade min 1,5 åring i fredags. Första dagarna såg det fint ut men på 5e dagen var han rejält svullen och hängig samt en temp på...
Svar
13
· Visningar
1 571
Senast: Indiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka