Svullna ben

Smulan75

Trådstartare
Har lite funderingar ang min magra fullblodskille som jag börjat byta foder till (från groov & havre till havre, soja, betfor, vetekli, lucern). Jag räkade med lite mer galliga/svullna ben och det har infriats, det är såklart värst på morgonen. Det minskar under dagen och efter motion. Jag har ökat kraftfodergivan succesivt i tre veckor och är nu avvaktande med mer ökningar.

Igår så var han däremot mer svullen efter motion än före! Speciellt i bakbenen, svullen över haserna ner till kotan. Han verkade inte ha ont av det och var inte halt/oren när han gick. Nu hade han iof fått ett litet sår på högra hovens balle som jag tvättat. Men det blödde inget efter ridturen.

Vad skulle ni göra? Funderar nästan på att ge upp foderstatsbytet, men kan de svullna benen bero på något annat?

Sv: Svullna ben

Tja, min häst fick ju svullna ben av lymfangit... men det har nog inte din häst... sedan var alltid lite svullna på natten, men inte svullna på dagen, inatt lindade jag med och de var helt normala på morgonen.

Sv: Svullna ben

Han har haft lymfangit (tror jag) då han hade ett sår högre upp på låret, men då var det svullet i området med såret. Såret läkte och svullnaden när jag fick penecilinsalva.

Det jag är mest fundersam över är att han blev svullen efter träning. Är lite orolig att jag strycker all svullnad över en kam och skyller det på fodret när det ev är tecken på att något annat är fel.

Sen vet jag ju att de flesta hästar lever med mer eller mindre gallor, men på en häst som tidigare inte haft några gallor känns det ohälsosamt att ha svullnader/gallor. Men när man måste välja mellan proteinrik mat och svullna ben vs mager häst och torra ben så får man nog ta det första.

Liknande trådar

Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
836
Senast: Jennnnka
·
Hästvård Lång historia kort, min avelsmärr (11 år) behandlades för masit (5d penicillin), blev feberfri på direkten. Sista injektionen var i...
Svar
12
· Visningar
4 113
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Tänkte rådfråga lite här för att se vad ni kloka bunkefalister anser och tror om detta. Jag har ett 7 årigt arabsikt...
Svar
2
· Visningar
1 512
Senast: Grannox
·
Hästvård Har en unghäst, 09.a som har drabbats av mugg på ett bakben i karleden och lite på det paralella frambenet på utsidan av benet vid...
Svar
8
· Visningar
2 855
Senast: Chilodeur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka