Svullna ben, gallor!!

L

loka75

Är det någon som vet vilket foder jag kan ge för att inte benen ska svullna. Dem svullnar på natten och om hon inte rids. Är inne på Nya Krafft Groov?? istället för havre och betfor. Har gjort analys på höet och fått foderstatsanalys men jag vill ha mer tips om rätt foder kan hjälpa. Vad tycker ni om att ge örter som stimulerar cirkulation mm??
Är tacksam för seriösa svar!

MVH "en som gör allt för hästen"

Sv: Svullna ben, gallor!!

Har hört att vissa hästar får gallor av betfor. Vet dock inte om det stämmer eftersom mina pållar inte får det.

Jag skulle inte börja mixtra med örter och dyl utan helt enkelt prova mig fram med att t ex ta bort betforen och kanske ge lite mer havre istället. Dessutom beror det ju sig på hur foderstaten i övrigt ser ut. Innehåller den mkt protein så är det kanske inte så lämpligt att byta ut betforen mot Nya Krafft Groov som innehåller väldigt mkt protein.

Min häst fick gallor av KRAFFT Groov... Men det är ju såklart inte säkert att din får. Min mådde bättre av müsli.
Du får nog prova och se, det är så individuellt.

visst kan det vara fodret men i och med att hon inte får det när hon rids så är det nog inte fodret det är fel på. Testa att linda med back on track på natten i stallet...visserligen dyra men det är en engångskostnad och det funkar. Jag lindar min gamla dam med det och det blir stor skillnad. Jag hade en gubbe som körde IR ljus på mina hästar ute för ett tag sen och min e na häst hade varit lindad med B o T underlägg fram och vanliga bak...det va jättehäftigt att se bilderna för det va jätte stor skillnad på värme.

Även min gamla dam blir lite svullen i bakbenen på nätterna, men lättar så fort man släpper ut henne...

Jag har inte märkt någon skillnad med fodringen, men jag har hört att det kan bli värre av höga proteinvärden....

Har tänkt införskaffa "back on track", är dom prisvärda verkligen???

Liknande trådar

Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 228
Senast: Zamira
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 585
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö jag vill ställa en fråga till just islandhäst kunniga, därför lägger jag tråden här. Varför ska man inte ge dem foder som har högt...
2
Svar
28
· Visningar
2 890
Hästvård Hej! Jag har problem med min nordis vallack som är född 2002. Han magrar ur nu på vinter, framför allt nu på våren. Skulle vilja veta...
2
Svar
37
· Visningar
7 478
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Adventskalendertråden 2024
  • Valet i USA