Svullna ben av för mkt krafft?

H

Hiwiie

En häst som står i stallet, som är relativt nyköpt av en lite yngre tjej och hennes mamma fick helt plötsligt svullna och varma ben både bak och fram. Det gick lite upp och ner hela tiden och någon enstaka gång ville hästen inte stödja ordentligt på ena frambenet.

Saken är de att när de köpte hästen fick hon havre, väldigt mycket dessutom. De hade ingen havre, utan fodrade med Krafft ist. När de rådfrågade på granngården sa de "öka succesivt upp till 3 kg om dagen".. Och de gjorde de. Ungefär vid den här tidpunkten kom svullnaderna vid senorna ungefär. Dessutom fick hästen helt plötsligt mugg fast den gick i en nästan helt torr hage :crazy:

De har nu fått veta av Krafft på mässan i gbg att hästen bara ska ha 1 kg om dagen, hon har alltså fått alldeles för mkt. Och de hade inte minskat när de dragit ner på ridningen pga av benen heller.
Krafftpersonalen sade ngt om att svullnaderna kan ha kommit av fodret och de hastiga foderbytet, och även muggen. Stämmer detta?
 
Sv: Svullna ben av för mkt krafft?

muggen vet jag inte men det andra stämmer. antagligen fick den ett protein överskott! mvh johanna
 
Sv: Svullna ben av för mkt krafft?

Halloj,

Min häst fick mugg i höstas(trots torra hagar), och jag sammankopplar det med att jag började ge henne soja. dvs öka proteinet i hennes foderstat.

Nu däremot går hon på 3 kg krafft groov och 1 kg havre per dag, samt en jäkla massa hösilage utan att muggen har kommit tillbaka.

//Jenni
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 706
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 454
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp