Svullet knä - skrittunderlag?

Murray

Trådstartare
Jag och min häst gick omkull förra helgen på en tävling. Veterinären på tävlingsplatsen kollade på knäet två gånger. Svullnaden började gå ner men vi åkte ändå till veterinären i tisdags. Hon röngtade och det såg helt grönt ut och han reagerade inte på böjprov. Jag skall skitta tills svullnaden gått ner, ca 10-14 dagar. Men nu undrar jag, där jag bor finns det ju många olika underlag jag kan skritta på, slingrig och knölig skogsstig, asfalt, grusvägar, ängar och vanliga gräsmattor, är något underlag bättre eller sämre än de andra? Finns det något underlag som "tar bort svullnaden" snabbare? Eller menar, har märkt att när jag går med honom på lite hårdare underlag (typ grusväg, asfalt) så går gallorna ner snabbt och fint, är det lite samma sak med svullnaden?

Helt enkelt undrar jag om jag skall unvika något underlag och kanske skritta mer på något annat?
tacksam för svar.
Moa

Sv: Svullet knä - skrittunderlag?

hmm ja, läste precis att just framknäleden blir extra utsatt och kan få inflammationer om man rider för mycket på för mjukt underlag.. så KANSKE ett mjukt underlag kommer att fresta mer på ett redan utsatt knä..
jag skulle nog hellre hålla mig till att skritta på asfalt/grusväg, det är generellt bra får både leder och rygg..

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 569
Senast: bellala
·
Hästvård Hej! För två veckor sedan röjde min häst runt mkt i hagen, efter detta var hon svullen i ena frambenet. Hon var då jämnsvullet på hela...
Svar
18
· Visningar
9 793
D
Hästvård Min 5 åringa valack gick i våras omkull riktigt ordentligt efter ett race i en utförsbacke i hagen och kom in från hagen på tre ben med...
Svar
10
· Visningar
6 868
Senast: vallhund
·
Hästvård Alternativen börjar ta slut. Hästen har varit halt i nio veckor nu. Veterinären är rådvill, jag likaså. Så snälla Bukefalister, kom med...
2
Svar
27
· Visningar
4 939
Senast: lillcrim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info