Svullet ben- ska jag åka till vet. nu eller avvakta?

aemaria

Trådstartare
Min kastrerade hankatt kom in haltandes igår kväll. Hans ena framben var svullet strax ovanför leden och efter att ha klappat igenom honom och kännt lite småsår konstaterade jag att han varit i slagsmål. Han var inne hela natten, verkade rätt medtagen igår kväll. Men imorse har han ätit som vanligt och ville gå ut. Benet är fortfarande svullet och han haltar när han går. Dock stöder han på benet. Hade ni åkt till veterinär på en gång eller avvaktat? Jag vill inte åka iväg så hastigt eftersom han hatar att åka bil + främmande platser/människor. Tänkte avvakta till imorron och är det inte bättre då måste jag åka in. Vad har ni för erfarenheter av svullna ben, skador efter slagsmål etc? Jag hittar inga större sår på benet. Skulle ni åka till veterinär med en gång?
Väldigt tacksam för svar!

//a

Sv: Svullet ben- ska jag åka till vet. nu eller avvakta?

Ingen erfarenhet av svullna ben, men av bitsår. Bitsår blir ofta infekterade. Dom syns knappt eftersom det bara är 2-4 små prickar efter tänderna, utan det är under huden det händer grejer. Ofta blir det bölder av bitsår och katten behöver ibland en antibiotikakur och att man öppnar bölden så den går att hålla ren.
Vänta tills imorgon, men har inte svullnaden gått ner då, tycker jag du ska ringa. Är det en böld behöver den veterinärvård annars kan katten dö av infektionen. Håll koll på allmäntillståndet också, även om min Fia haft bölder både med och utan feber.

Tack!

Ringde vet. nyss eftersom Morre hoppar på tre ben idag.. Han hade inte tid att titta på honom men jag beskrev symptomen och han har ringt in ett antibiotikarecept åt mig. Så nu styr jag kosan till apoteket så Morre kan få bli behandlad direkt.

//a

Jag tycker inte att man som veterinär ska ringa in ett
antibiotika recept utan att ha undersökt katten. Det
är ju inte ditt fel, men jag tycker inte att det är professionelt.

En skicklig veterinär kan nog ställa diagnos på anamnesen. Detta med katter som varit i slagsmål är nog ett problem som veterinärer stöter på nästintill varje dag.

//a

Jag hade aldrig chansat. Tack och lov lät jag vet titta på vår ena katt som vi inte ens visste om att hon varit i slagsmål, men jag märkte att hon ömmade på ett område.

Hade vi bara givit antibiotika hade hon dött. Det visade sig vara en bitskada som renderade en stor nekros (död vävnad) under huden som såg frisk ut.

Fick rena chocken när jag hämtade katten från operation. Det lilla såret och svullnaden jag sett såg ut så här efteråt.
Vet. hade tvingats skära bort så mycket kött och hud att hon berättade det var svårt dra ihop såret efteråt.

Efter två antibiotikakurer och mycket pyssel och kärlek så blev kissen som ny. Men efter detta så underskattar jag aldrig misstänkta bettsår.

Fast på sätt och vis håller jag med. Antibiotika får inte användas för mycket, det skapar resistens. Min har haft klara bölder, ändå har jag fått åka in akut för att veterinären ska ställa samma diagnos som jag redan gjort (efter 6 bölder börjar man känna igen symptomen).

Nu är detta en sån tydlig sak, men skulle det ligga en böld under så kan det gå riktigt illa.

Stumpan då. Vilken pärs.
Min har haft en böld stor som en 5-krona. Eller det var 2 bredvid varandra och det blev dränage. Som tur var slapp vi tratten, för hon skötte sig, men att hålla henne inne dom dagarna som krävdes var ett trauma för Fia-lottan min.

Nej, det är inte en skicklig veterinär. Det är en nonchalant veterinär.
Du kan ställa en trolig diagnos per telefon, men hur vet du att det inte är ett brott, såret behöver dräneras...

Liknande trådar

Katthälsa Hej, såg igår hur våran ena katt gick lite haltande men knappt som man märkte det. Han är gammal så morsan tänkte att det bara var att...
Svar
9
· Visningar
2 187
Hästvård Kollade hästarna igår och idag. Ser då att hagkompisen har ett väldigt svullet ben, inte svullet som i senskada utan bara allmänt tjockt...
Svar
5
· Visningar
846
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Behöver lite råd, bolla lite tankar gällande hälta som kom plötsligt. Hältan kom i måndags när jag och Ascot skulle gå ut på promenad...
Svar
8
· Visningar
2 023
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Min häst har en skum svullnad på baksidan över ena kotan i ena bakbenet. Där finns ju massor att välja på. Hästen har varit ohalt...
Svar
0
· Visningar
618
Senast: hanny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Resa när man har hund?