Svullet ben, hjälp mig... Senskada?

N

Nekko

Min älskade häst har sedan ett par dagar tillbaka varit tjock i sitt ena bakben. Hon är främst tjock på INSIDAN av bakbenet, alltså mellan kot och hasled. Hon är så tjock att man inte kan kan känna fördjupningarna man annars kännar runt senorna... Tjockheten är med andra ord inte endast lokaliserad till kotan. Hon visar inte tillstymmelse till hälta. Kan det vara en senskada som visar sig på detta vis? Är så ledsen, vi har förberett oss för en tävlingssäsong inom distansen. Hon har inte tränats hårdare än vanligt, och vi tävlar endast på låg nivå - 5 mil. Antagligen kommer skadan från hagen... Vad är prognosen för en senskada, om det nu är det? Ska boka tid på klinik till nästa vecka om det inte blir bättre...

Sv: Svullet ben, hjälp mig... Senskada?

Prognosen för en senskada kan vara allt från 3 mån konvalescens till hästen blir utdömd. Det beror på vilken sena och hur allvarlig skadan är. Svullnaden du beskriver behöver inte komma från senorna men det märker din veterinär. En plötsligt kraftig svullnad är ofta lymfangit men det skulle du känna igen kanske?

Sv: Svullet ben, hjälp mig... Senskada?

Du känner inget litet litet sår? För det kan ju ställa till det har jag själv nyss fått erfara.

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 153
Hästvård I början på mars fick min häst ett tjockt bakben. Svullnaden var hård och gick över kotan och ca 15 cm upp både från sidan och fram och...
Svar
3
· Visningar
1 135
Trav Var ute med fyraåringen igår. Körde en långsamtur på omkring 8 km. Efter drygt halva vägen började hon gå orent fram. Detta upphörde...
Svar
1
· Visningar
922
Senast: jany
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka