Svullet bakben

squarepants

Trådstartare
Min häst har blivit (på en dag) svullen och varm i kotan på ena bakbenen. Hon har sedan ett tag haft ett sår som inte velat läka, så jag tror att det har kommit in något smuts i.
Hon haltar inte, och hade 37.6 i temp. (hon brukar ligga mellan 37.3-37.9)

Jag la på jodopaxomslag nu på såret och ska låta det sitta på över natten. Är det bra? Vad ska jag göra mer?
Spolade benet i ca 15min idag förut när jag upptäckte det för jag tänkte kyla det.. jag tror att det var bra?.
Tänkte ringa och rådfråga vet imorgon.
Jag tänkte genast "lymfmagit!"(eller hur det nu stavas :p) Men min syster sa att då borde hon med all säkerhet halta(eftersom det sitter precis på kotan typ) och ha feber? Stämmer det?

Sv: Svullet bakben

jodopax har flera veterinärer avrådit oss att använda i öppna sår för att det är starkt och förstör vävnader.
de rekommenderar ljummet vatten eller klorhexidin som är mildare mot vävnaderna men rengör ändå.

jag skulle ta ut veterinär om jag var dig ifall det behövs penicillin och någon annan salva till såret.

för ett sår som ej läker låter inget bra alls. Det kan mycket väl bli lymfangit av det.
tänk på också att det är rötmånad nu.

Liknande trådar

Hästvård Hästen brallade till igår när jag busade runt i hagen med mina två. Hon snubblade till och stampade sig på framhoven. Jag tog då in...
Svar
9
· Visningar
1 157
Hästvård Hej! För tre dagar sedan upptäckte jag att min hästs högra bakben var rejält svullet, hela skenbenet. Hon var inte särskilt varm och...
Svar
5
· Visningar
4 664
Hästvård I lördags kom min häst in med ett sår på bakbenet, på insidan vid hasen. ( tänker att det omöjligt är en spark utan att han rivit sig på...
2
Svar
20
· Visningar
4 634
Senast: ylvali2
·
Hästvård Hej! Jag håller på att bli tokig över detta. Förra året gick jag omkull med min häst (väldigt otippat då hon är väldigt säker på sina...
Svar
1
· Visningar
1 203
Senast: trollmamma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka