Svullet bakben! Hjälp fort.

josefinefreed

Trådstartare
Hejsan. Släppte ju hästen på bete i fredags, han rök då ihop med hans blivande hästvänner och dom sparkade bakut och hade sig, mot varandra.

Han fick en jättesvullnad igårmorse, och idag såg den ungefär likadan ut.

Vill ni vara snäll och kolla på domhär bilderna, fick höra att han kunde få/ha lymfangit!? Har hört talas om det men ingen aning om vad det är, ska genast läsa om det.

Vad tkr ni om bilderna?

mvh jossan

Sv: Svullet bakben! Hjälp fort.

Hejsan!
Utifrån bilderna skulle jag säga att din häst fått lymfangit. Lymfangit uppstår när hästen fått ett sår, ofta ett litet som är svårt att upptäcka, som infekteras och påverkar lymfdränaget. Det blir stas i benet och vätska träder ut ur kärlen och orsakar ett ödem (vätskeansamling i vävnaden). Detta ses som en måttlig till kraftig svullnad och ibland även som serumutträde - små sårskorpeliknande krustor på den angripna benet.

Om hästen har lymfangit kan man trycka in fingret i svullnaden och sedan stryka över stället - en liten grop efter fingret känns (som i modellera ungefär).

Vid lymfangit är lagom med motion bra - hästen kan med fördel gå i hage och ev skrittas för hand. Rörelsen hjälper till att transportera bort ödemet. Ett våtvarmt omslag över natten kan också hjälpa (linda benet m bomull och gasbinda eller vanlig linda, häll på en full hink med ljummet jodopaxvatten - det ska bli genomblött). Kolla så att hästen inte har feber. Om så är fallet - kontakta vet då behandling kan behövas (NSAID, ibland antibiotika). Om hästen har dåligt stelkrampsskydd kan en booster behövas. Om lymfangiten inte försvinner på några dagar -kontakta vet. Då kan behandling med främst NSAID underlätta avläkningen så att tillståndet inte blir kroniskt.

Lycka till!

Men åh. :( Less jag blir. På ett halvår sen jag fick honom, har han haft 2 hältor (varav en nu) nässelfeber, och nu detta.

Så du tycker inte jag ska åka till veterinären med han på engång? Hur många dagar bör jag vänta nu innan jag åker in till vet. då?

Han går på bete nu så han skrittar ju omkring och rör på sig själv.

Kan jag alltså ta helt vanlig bomull och linda ett elr två varv, och sedan linda med en helt vanlig fleecelinda?

Jodopaxvatten.. hm.. jag vet att man kan köpa jodopax på hööks, men hur mycket av det + vatten ska man blanda då? Står det på flaskan?

Han kändes inte varm idag, men jag ska ta tempen på han imorgon då.

Tack för hjälpen!

Han har 2 små rivsår, men dom såg ju bara helt svarta och torra ut, alltså inga stora elr allvarliga alls. Kan de vara inflammation i dom trots att det inte syns?

Rivsåren är förklaring nog.
Det står på flaskan hur man ska blanda till jodopaxen. Jag vet inte riktigt hur den ska spädas - man höttar liksom i en klunk och kollar om färgen blir bra... Men det står på flaskan!

Vanlig bomull och vanlig fleecelinda fungerar, även om jag hade föredragit bomullslinda om jag fått välja.

Oturshäst har du verkligen! Å andra sidan lyckades hästen som äger mulen på min avatar drabbas av 2 lymfangiter, kotledsinflammation och knäledsinflammation första halvåret. Därefter har hon (peppar peppar) varit frisk som en nötkärna! Så det behöver inte vara en trend som håller i sig!

Jaha, haha. Fler än mig som har otur då :P

Menmen, jag hoppas kusen min håller sig frisk efter dehär, inte kul att gå runt och oroa sig.

Men jag ska ta temp och fara iväg o köpa jodopax och linda om, men bara under natten? Ska det tas bort tidigt på morgonen eller funkar 12-1 tiden?

Funkar. Skrev nattetid mest för att jag tänkte att hästen stod inne då. Det känns ju lite bättre att ha lindat inomhus, om lindan går upp eller så.

Jo, fast han går inte inomhus. Men om lindan går upp så åker den väl bara av eller går sönder?

Vad jag vet nu så står han mestadels för sig själv då han inte fått komma in i flocken riktigt än. Så jag vet inte om han håller på och våldar så mkt.. Då kanske inte risken är så stor att lindan går upp? Elr?

Nä, se till att fästa den ordentligt bara. Sätt ett varv tejp (typ plåstertejp) runt. Rätt lindat ska det inte gå upp!

Ja det var smart. Kan man ta eltejp istället?

Men hur många dagar tycker du att jag ska vänta då? Om svullnaden lägger sig mindre och mindre för var dag, ska ja bara fortsätta då eller? Om det inte blir nån skillnad, vad gör jag dÅ?

Hej! Jag själv har ingen erfarenhet av ditt problem. Det som ovanstående säger är en bra start. Börja så och fortsätt i samband med att svullnaden går ner. Ta ett måttband och mät på två olika ställen på benet, skriv upp, och då vet du säkert om det håller på att gå ner.. Om det inte blir något reslutat av behandlingen skulle jag nog ringa vet så kan dom ge en antibiotikabehandling.

Må väl

Jag har precis ringt vet. och hon sa att jag absolut INTE skulle ha jodopax på. Hon sa att jag skulle linda med bomull och dränka det i asolsprit, just där såren är. Och ha så i ett dygn, och sedan kolla om han hade feber. Och hade han inte det skulle jag prova ha det ett dygn till.

Vad tror ni om det?

Det var inte direkt roligt o prata med hon, de verka som om hon tyckte man var jättekonstig när man ställde vanliga enkla frågor.. lät som om jag skulle ha svar på dom själv.

Hejsan!
Utifrån bilderna skulle jag säga att din häst fått lymfangit. Lymfangit uppstår när hästen fått ett sår, ofta ett litet som är svårt att upptäcka, som infekteras och påverkar lymfdränaget. Det blir stas i benet och vätska träder ut ur kärlen och orsakar ett ödem (vätskeansamling i vävnaden). Detta ses som en måttlig till kraftig svullnad och ibland även som serumutträde - små sårskorpeliknande krustor på den angripna benet.

Om hästen har lymfangit kan man trycka in fingret i svullnaden och sedan stryka över stället - en liten grop efter fingret känns (som i modellera ungefär).

Vid lymfangit är lagom med motion bra - hästen kan med fördel gå i hage och ev skrittas för hand. Rörelsen hjälper till att transportera bort ödemet. Ett våtvarmt omslag över natten kan också hjälpa (linda benet m bomull och gasbinda eller vanlig linda, häll på en full hink med ljummet jodopaxvatten - det ska bli genomblött). Kolla så att hästen inte har feber. Om så är fallet - kontakta vet då behandling kan behövas (NSAID, ibland antibiotika). Om hästen har dåligt stelkrampsskydd kan en booster behövas. Om lymfangiten inte försvinner på några dagar -kontakta vet. Då kan behandling med främst NSAID underlätta avläkningen så att tillståndet inte blir kroniskt.

Lycka till!

Man ser dina svar överallt! beundrar dig stort TantEster :)

HUR ska man kunna linda med bomull? Vart så himla irriterad idag när jag skulle göra det, för när han hade gått en bit så halkar ju hela lindan ner pga bomullen... Hur får man det att sitta då? Lindade hårdare än vanligt också. Jag lindar inte för löst då det sitter hur perfekt som helst med en vanlig padd, varför kan man inte ha en vanlig padd? ;S

Hej. Okej. Men sa veterinären verkligen alsol-sprit och inte alsol-lösning? Alsolsprit ska man aldrig använda som behandlning med förband så att ligger tryckt i flera timmar (enligt mig). Alsollösning används till att torka ut och dra samman vätskande sår och eksem. Det lindrar klåda vid till exempel insektsbett. Alsolsprit används för samma ändamål. Spriten ökar den uttorkande effekten jämfört med alsollösning, som inte innehåller sprit. Men jag är osäker på om man bör lägga förband med sprit. Då är det väl bäst med sprit först och sedan ett omlag över natten med alsollösning. :confused:

Ja, hon sa alsolsprit. Frågade på engång om man kunde använda jodopax istället, men det skulle man absolut inte. Alsolsprit skulle jag ha, och innan tvätta såret med tvål och vatten.

Jodopax går alldeles utmärkt! Alsolsprit är inte ett dugg bättre.

Om man har ett tjockt lager bomull (köpt på rulle på apoteket t ex) så kan man dra lindan ganska hårt eftersom bomullen polstrar.

Okej. Ja jag kan iallafall meddela att igår (efter 5 timmar då jag lindat själv) så skulle jag och min tränare ut och linda om med flexlinda, och när vi tar av lindan han har på sig, så ser vi att svullnaden var säkert hälften om inte ännu mer, borta! :D Så jag var jätteglad. Nu ser man konturerna på benet och kotan är nästan normalstor. Enda stället han är svullet på är på rivsåren och där är det en knöl ungefär. Så vi ska snart ut och linda om och titta till honom, så förhoppningvis har det gått ner ännu mer.

Att det gick ner så mkt på 5 timmar trodde jag då inte. :D

Liknande trådar

Hästvård I fredags släpptes min häst ihop med ett annat sto. De sparkade lite emot varandra så där som de kan göra när man släpper ihop dem. När...
Svar
6
· Visningar
1 197
Senast: Freeride
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka