Svullen på skenan!

K

korsningsponny

Hoppas ni kan hjälpa mig, aldrig haften häst som svullnat i skenan förut.:crazy:

När jag skulle borsta hästen efter att han stått i boxen, tidigare ute i hagen såklart så märkte jag att han var svullen på ena frambenet på insidan av skenan, rätt så hård/mjuk svullnad, ca 3 cm på längden (avlång), man ser att detär svullet framifrån om man tittar efter den.

Han har inte ont när man trycker på den och lite varm precis på svullnaden, inte jättevarm. Han blev skodd igår med 4 broddar så jag tror inte att han halkat men kanske slagit sig med det andra benet.

Ingen hälta, ska jag låta han vila helt eller kan jag skritta?

Sv: Svullen på skenan!

Jag skulle ta kontakt med veterinär så han/hon kan kolla så att hästen inte har fått en senskada...rid inte!

Ok...vad är symptomen på senskada?
Hälta?

Ska kolla nu ikväll om det ser bättre ut :crazy:

Hejsan!

Låt pållen vila ett par dagar och se hur det artar sig. Går svullnad ner och benet blir mindre varmt, så är han ju på bättringsvägen. Låt han då vila tills svullnaden har gått ner helt benet har normal temperatur igen.

Tycker inte du behöver ha sådan panik med att ta ut en veterinär än, avvakta ett par dagar och se om det blir bättre. Blir det inte det så är det ju bara att ringa.

Veterinären kommer förmodligen bara rekommendera vila ändå...

Förmodligen bara ett blåmärke, men om det inte blir bättre så ring vet. Är hästen halt, så vila, annars rid lugnt tills det är bättre.

Det är inte alltid dom blir halta av en senskada...och visst du behöver ju inte ha panik och ringa veterinären på direkten- som andra har sagt så kan det ju bara vara ett blåmärke.... Jag skulle bara inte rida med ett svullet ben... att linda är juh heller aldrig fel så länge hästen inte står med dem dygnet runt utan t ex under natten för att se om svullnaden går ner då och kommer tillbaka utan lindor...

Jag tror nog att det bara är ett slag (blåmärke) för han haltar inte och ömmar inte när man trycker, ska inte rida utan tänkte istället gå en promenad. Tog även på liniment igår kväll, tänkte att det kanske kyler o lindrar lite. Var det rätt?

Avvaktar ett tag och ser om det går ner, borde ju självläka

Liknande trådar

Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
1 268
Senast: Sirap
·
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 966
Senast: Bluefish
·
Hästvård Hej ! Behöver tips råd ! För att göra en lång histora kort så i september hade min häst en stor lymfangit på bak benet höger bak. Tog...
Svar
3
· Visningar
1 180
Senast: aramis
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 152
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama