Svullen och varm på gaffelbenet

L

Liten_men_tuff

Kom ner till stallet i går efter jobbet , Lindade av pållen som vart lindad fram nu den senaste månaden.
Märke då en svullnad fram på gaffelbenet :crazy:
Han varken ömmar eller visade tecken på hälta. Skrittade ut en sväng. Pigg och inga tecken på att han har ont.

Men frågan är då vad som kan ha orsakat detta ?
Senskada är ju första tanken.. Men eftersom han gått lindad blir jag konfunderad :confused: Kan det vara så att lindad suttit förhårt och det blivit en tryckskada ? han har padd under lindorna.

Han rids inte särskilt hårt så en överanträngning har jag svårt att tro och det borde väl sätta sej på själva senan ?
Trampat snett kan vara mkt möjligt men sätter sej på det på gaffelbandet ? Och borde han då inte vara öm ?

Har det inte gått ner i dag ska jag ringa vetrinären..
Nån som vart med om detta innan :crazy:

Sv: Svullen och varm på gaffelbenet

Man kan linda dom fel så dom får senproblem, var noga med att inte linda för hårt och att padden ligger slät under bandaget

Jag antar det :angel: Hästens anatomi är inte min starka sida :o
Men framsidan på Benet är det jag menar. :)

gaffelbandet sitter på baksidan benet...du har tåsträckaren på framsidan...

Ska jag låta han vara utan lindor eller med ? :crazy:
Om det vore en senskada borde han inte vara öm då ?
Får ont i magen av allt sånt här.

okej men då är det de jag menar , vad kan orsaka svullnad på det ? Sträckning ?

varför HAR du lindat??? Jag lindar sällan hästar om det inte är promt nödvändigt..du kan ju lägga på lite liniment om du vill, varför hästen fått denna "skada" är svårt att sia om, det KAN vara felbandagering..inte helt omöjligt...
är inte hästen öm eller halt tror jag inte du behäöver bekymra dig...

Låter som du har lindat för hårt. Är han lindad dygnet runt, och i så fall varför?

För att han är en fummelpelle och trmapar på sej själv och får nya brodd sår hela tiden :( :crazy: , och skydden får han skav av.
Han går lindad jämt ja då vi inte har möjlighet att få de lindade eller avlindade i stallet och har inte möjlighet att vara där vid utsläpp.

Men då avvaktar jag och låter han vara olindad ett tag och ser resultatet efter det.

Menar du att hästen varit lindad en månad i sträck utan att ni lindat av och kollat benen? :eek: :eek: :eek:

ja då är det nog inte så konstigt , hästen har blivit sk bandagebränd....

Nej nej .. menade inte så.
Tar av lindorna det första jag gör när jag kommer och tar på det det sista jag gör.

hade samma problem men att äga en drummel till häst.. broddar och sånt är favvon.. jag vägrar linda ute i hagen och gör det mer än sällan i boxen.. jag köpte skydd från H**Ks som det är massor med hål i och de är kanoon bra! Inga skavsår inga fukt probl. hon hade dem på sig hela sommaren... (tog av och kontrollerade varje dag ;)) De är kanoon bra skydd som är ganska höga och breda så de täcker nästan hela kotan och benet :)
EQUI-GUA*D heter dem och har artikelnummer 610360 (eftersom det är Copyright på bilderna ;))

Tack för tipset :)

Ska ta mig en titt!

Att dom som släpper ut/in inte vill linda på/av varje dag kan jag förstå.
Men kan du inte få tag på några skydd han kan ha(lättare för ut/in släppare att sätta på/ta av), så at tahn iaf kan få vara utan på natten.
Låter ju inte bra att vara lindad runt om dygnet runt. :crazy:

hm.. det kan bli både plågsamt och dyrt om man ger dem en chans.. tro mej jag vet.. Jag har låtit min häst verkligen fått chansen att "få vara häst" vilken hon inte riktigt klarar av utan hjälpmedel.. så som Täcken och skydd! Hade aldrig drömt om att sätta på min häst benskydd tidigare men t.o.m vet sa att nu får det vara nog med skador så släng på henne skydd att ha i hagen. Visst funkar det på endel men inte på alla.. *suck*

Liknande trådar

Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 480
Senast: Robina
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 259
Senast: Sirap
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 550
Hästvård Hästen min kom in för 3 dagar sedan och var svullen samt skollhet på hö bak från ballarna upp till hasen. Han ville gärna inte stödja på...
Svar
18
· Visningar
4 829
Senast: Piranesi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?
  • Stora shoppingtråden III