Svullen insida hasled?

western_wannabe

Trådstartare
Skulle ut och tömköra 2-åringen idag, men upptäckte att han var rejält svullen över insida hasleden på vänster bak. Han ömmar inte nämnvärt, rör sig villigt och har ingen förhöjd temperatur. Kan inte hitta några sår eller dyl. Jag pysslade om honom och släppte ut honom i hagen igen där han betedde sig som vanligt och har under dagen rört sig i alla gångarter med lätthet. Igår gick han med som handhäst i ca 45 min. i mest skritt och lite trav.

Självklart blir man lite orolig, speciellt efterssom jag är ovan vid skadade hästar då mina oftast är kärnfriska... Funderade på tre orsaker. 1. överansträngning från gårdagen 2. Vrickat sig i hagen 3. insektsbett. Han är helt ren i senor, kotled, så ingen svullnad där, utan den sitter väldigt lokalt just på insidan hasleden. Ska avvakta och se hur det artar sig, men lite tips eller spekulationer mottages tacksamt!

Sv: Svullen insida hasled?

Om han är ohalt är det nog ingen omedelbar fara. Ta på hirudoid(finns på apoteket) 2 ggr/dag + arnika liniment. Låt honom vila i en vecka, om inte bättre ta ut veterinär.
Lycka till

Veterinär blir det redan på måndag om svullnaden inte gått ned. Jag är lite nojjig, hellre ta ut vet. i onödan än en gång för lite;)

Vad är hirudoid? Aldrig hört talas om...

Troligen en reaktion på mindre (läs osynligt) sår, dvs en "lokal" lymfangit.

Hirudoid och arnika skulle jag inte blanda, men det kanske fungerar bra? Hirudoidsalva är en NSAID-salva (Zon gel, Ipren gel etc är samma sak).

Skulle förresten inte använda liniment öht på en infektion, men NSAID kan funka. Annars är jag stor förespråkare av jodopaxomslag (eller alsol om man råkar vara "jodopaxmotståndare").

Det var bra att du släppte ut hästen, även om du gott kunde ha tömkörd den ochså. Då hade du sett om svullnaden gått ned efteråt.
Alltså.....det finns ju massor av orsaker till att en häst blir svullen i något ben. Den kan ha vrickat sig, fått en smäll eller själv slagit till sig, eller ett litet stickstår. Det brukar man ju se ochså. Så länge inte hästen är halt eller har feber (för den kollade du väl?) så kan man gott arbeta den som vanligt. Ibland kan man till och med arbeta den försiktigt även om den haltar lite. Svullnader brukar gå ner då det blir blodgenomströmmning och det är det som behövs för att en skada ska läka.
gulan

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka