svettig och lämnat mat ?

C

c-lina

Har precis fått hem min första häst och är självklart supernojig för att något hemskt ska hända nu första dagarna!

När jag lastade av henne så var hon supersvettig pga nervositet efter transporten, vilket jag var medveten om att hon brukar bli. Jag torkade henne så gott jag bara kunde och slängde på henne ett absorberande täcke, hon har dock en kraftig vinterpäls så jag vill inte slänga på henne allt för mkt.

Nu har det gått 2 dagar, hästen torkar ju aldrig! (har störtregnat ute också). Jag har bytt täcken som en galning för att hålla hästen torr och lagom varm. Fösrökt att dra av henne det mästa när hon kommer in. Livrädd för att hästen ska stå ständigt fuktig och dra på sig en förkylning.

Självklart började det rinna lite ur näsa , ögon. Dock inget gult och klibbigt, bara som "vatten"... men ändå! Så nu i morse när jag skulle släppa ut hästarna så var hon svettig under täcket + att hon hade lämnat en hel del med hö. Ska ta tempen nu , men vet inte exakt vilken kroppstemp. hon brukar ha så det försvårar ju chansen att upptäcka feber.. :( när hon kom ut i hagen drack hon dessutom stora mängder vatten, så jag tänkte sätta upp dubbla vattenhinkar inne...

Men vad tror ni ??? Är hon förkyld, bara stressad av allt nytt eller är det något jättehemskt pågång !?

Jättetacksam för svar och råd !

Sv: svettig och lämnat mat ?

Om hon har kraftig vinterpäls kanske hon helt enkelt blir för varm med ett täcke på sig? Då svettas hon mycket och dricker mycket pga det.

Jag skulle låta henne stå utan täcke iaf på natten. Så länge det inte drar så torkar hon fortare om hon han tjock päls. Ute skulle jag bara ha ett ofodrat regntätt täcke som andas.

I grund och botten tror jag att hon är stressad över flytten.

Vad är det för häst och hur mycket hö får hon?

Låt henne stå utan täcke inne så torkar hon förmodligen fortare. Lång päls brukar ha svårt att torka under täcken, det blir mer våtvarmt omslag av det hela.
Att dom inte äter ordentligt i början är inget konstigt. Ny miljö är en stressfaktor för vissa hästar. Jag fick hem en ny häst förra veckan, han åt knappt någonting på två tre dagar men så snart han kommit tillrätta i sin nya box och med sina nya kompisar så åt han bra igen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka