svettig mager häst

morgaine

Trådstartare
min stallägare har just köpt en häst som haft föl och är riktigt smal, och är därför på gödningskur. Hon får mycket kraftfoder, med olja, havre, betfor och något plus-foder. Det hela blir ca 10kg per dag plus hö. Detta foder får hon vid insläppet på kvällen, och hon har endast ett fleece-täcke på natten. Men: på morgonen är hon alldeles svettig, men har ingen feber. Tror ni att det har med fodret, eller något annat att göra? Tror ni hon är sjuk? (hon är avmaskad.) Tack på förhand!

Sv: svettig mager häst

Det är nog läge att få den hästen kollad av veterinär.
10 kg kraftfoder och det dessutom vid samma fodringstillfälle är farligt och att någon ger sin häst det tyder på stor okunskap hos denne. Jag tror din stallägare är i behov av professionell hjälp till att räkna ut fodret. Och definitivt att en veterinär kollar upp läget.

Till frågan om hon är sjuk, 10 kg kraftfoder BLIR hon sjuk av om inte annat. Förmodligen har hon dessutom inte fått så mycket mat innan heller, utan detta är en mycket stor omställning för hästens mage. Jag är förundrad över att hästen lever om jag ska vara ärlig.

Det är jättebra att du försöker ta reda på information, men förstår inte hur någon kan komma på idén att trycka i en häst så mycket mat. Det borde väl de flesta veta att det är farligt? :confused: Riktigt farligt...
Men som sagt, ta dit veterinär om hästen visar symptom på att vara sjuk. (Som den onormala svettningen) För du vet aldrig vart och vem svaren kommer från när du frågar folk på t.ex. Buke.

//Z

HUR mycket foder sa du? Klarar hon av att äta upp det? Känns mer än sjukt.

Men så det där med svettig - hur varmt är det i stallet?

Hästar blir svettiga av för stor protein dos. Det går åt energi när kroppen arbetar hårt för att bryta ner proteinerna. Som resultat förlorar hästen vätska och salter gm svettning och urinen luktar starkt av ammoniak.

Också höga engångsdoser spannmål kan ge svettning pga blodsocker- och insulinsvängningar.

Att göda en mager häst gör man bäst med uträknad lagom mängd bra protein, fett och fibrer. Spannmål kan användas som gödmedel men inte i högre dos per utfodringstillfälle gång än vad hästen säkert kan ta hand om dvs ca 0,4 kg/100 kg häst efter invänjning. HH

Det är ingen värme på i stallet, det är ett vanligt kall-stal. Så det är inte pga värme hon svettas.

det är livsfarligt att ge hästen så pass mycket kraft hästen kommer att få protein förgiftning och dö se till att ägaren fattar att det bara är ren tur att hästen fortfarande lever med så hög kraft foder giva om ägaren ändå fortsätter att strunta i vad du säger så ta kontakt med en veterinär eller andra hästmänniskor och be dom att säga till ägaren något måste ju göras för det är ingen smärtfri död för en häst att få kolik,korsförlammning mm jag ser det som rent djurplågeri om ägaren inte ändrar sig omgående så ska personen ifråga inte ha något med hästar att göra överhuvudtaget.:mad:

OMG :eek: :eek: :eek:

Menar du allvar?!! Ger människan hästen 10kg kraftfoder och dessutom vid ett och samma tilflälle`??? Är h'n inte KLOK?!!
Inte konstigt om hästen är svettig på morgonen.... :crazy:

milly skrev:
OMG :eek: :eek: :eek:

Menar du allvar?!! Ger människan hästen 10kg kraftfoder och dessutom vid ett och samma tilflälle`??? Är h'n inte KLOK?!!
Inte konstigt om hästen är svettig på morgonen.... :crazy:

Norpar ditt svar och lägger till några :eek:
smilie_schreck.gif
smilie_schreck.gif
:eek:

knapplån

:eek: jag måste bara lägga till :eek:

hur får den höet? fri tillgång?
kraftfoder bör delas upp på flera måltider per dag, och SPECIELLT en så stor giva. det vet man ju själv hur rolig i magen man blir av så mycket tex gröt på en och samma gång. gaser-kolik blir resultaten

be hästägaren ta ut veterinär och be någon foderexpert om hjälp

Nej, stackars häst! Försöker människan ha ihjäl den eller? Nämn lite fint för ägaren att man kan ringa veterinär för att fråga om foder eller tex. kraffts foderrådgivning, så kan man hoppas att hon berättar hur mycket hästen får idag...:crazy:

Förutom den märkliga "gödningskuren", som låter oroväckande, hur är det med ventilationen i stallet? Hästarna kan se svettiga ut på morgonen om det är fuktigt i stallet. Testa att låna en stallavfuktare, så vet man om det påverkar den blöta hästen eller inte.

Gnist skrev:
Norpar ditt svar och lägger till några :eek:
smilie_schreck.gif
smilie_schreck.gif
:eek:

ja hoppas att detta var ett SKÄMT! :crazy:

Häststackaren lär väl haft kolikkrämpor nätterna igenom och är helt slut på morgonen.......

Jag hoppas att det är ett skämt, för annars är det fruktansvärt synd om den hästen :mad:

morgaine skrev:
min stallägare har just köpt en häst som haft föl och är riktigt smal, och är därför på gödningskur. Hon får mycket kraftfoder, med olja, havre, betfor och något plus-foder. Det hela blir ca 10kg per dag plus hö. Detta foder får hon vid insläppet på kvällen, och hon har endast ett fleece-täcke på natten. Men: på morgonen är hon alldeles svettig, men har ingen feber. Tror ni att det har med fodret, eller något annat att göra? Tror ni hon är sjuk? (hon är avmaskad.) Tack på förhand!

Men är det verkligen möjligt? Du har inte vänt på det hela då så det är 10 kg hö+ kraftfoder? Hästen lär ju knappast överleva detta om det verkligen förhåller sig så.

Nej det är inget skämt. Och det är inte fuktigt i stallet, för ingen av de andra hästarna är svettiga. Hon ringde faktiskt vet och frågade vad han trodde och berättade vad hon åt, men vet sa att det var ingen fara. :confused: Nu vet jag inte exakta torrvikten på kraften, för det är lite uppblött också, men det blir en sådan där stor svart hink nästan full. (den stora svarta hinken, inte den lilla). Så det väger såpass mycket. Vaddå, kan hästen ha kolik på nätterna? och vara frisk på morgonen?

kanske lite väl mkt med 10 kg kraft? elle rär det 10kg hö hon får ?..förvirrad.
hon kanske har fått mindre kolikanfall under natten..kanske därför hon är svettig ?

jag har också en häst som var mkt mager när han kom till mig.
nått som verkligen har hjälpt är korn och fri tillgång till hö :smirk:

Vet du säkert att hästen inte får något kraftfoder på morgonen? En hink full med mat är väl inte så farligt när den innehåller uppblött foder. Betfor kan svälla 3-4 ggr tex. Det är knappast 10 kg ts-foder, ffa om vet är rådfrågad.

Jo jag tycker nog allt att det låter mkt när det är en 20liters hink nästan full.

knapplån.

vårat halvblod får två liter lusernpellets på kvällen, och uppblött så fyller den nästan (kanske 5cm ifrån kanten) ut en hel 20litershink och väger ca 5kg.
så det behöver inte vara jättemycket mat, men jag tycker allt att det ska delas upp på flera givor iomed att stoet får både havre och plusfoder.

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 472
Senast: Hazel
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 675
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Vi har en treåring med mycket känslig mage. Under betessäsongen mår hon bra, har fast avföring och magen är lugn. Varje år under...
Svar
9
· Visningar
2 781
Senast: svea
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 228
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama