svettig häst!

F

floyd

Behöver tips och råd om vad jag ska göra med min häst, som svettas så!
Dilemma ett: vi har ca 5 min till ridhuset med transport, han är relativt lugn och lätt att få på och av, absolut ingen panik, men fullständigt genomvåt av svett när vi är framme!
svettas otroligt mycket under ridning, fast att han inte har dålig kondition eller är trött! problemet är att han störs av det och tycker att det är fruktansvärt. vill rulla sig!
kan jag raka honom nu tror ni, vet att det inte är bra, men han svettas lika mycket med sommarpäls, behöver nästan klippas då oxå.
vad tycker ni att jag ska göra åt detta?

Sv: svettig häst!

Det låter konstigt att hästen svettas så mycket måste jag säga.

Hur långhårig är hästen, går den täckad, är det varmt i ridhuset? Det känns som att problemet inte borde komma som någon överaskning nu? Om du skulle ha rakat honom borde du kanske ha gjort det redan i slutet av sommaren/hösten och sedan en gång till under vintern. Visst går det bra att klippa nu, men sommarpälsen kan ju se lite trist ut och i värsta fall kan pälssättning/fällning bli lite rubbad.

Vid transport blir ju många hästar lite stressade och svettas, har du bra ventilation i transporten och vad har du på hästen vid färd?

Har samma problem med mitt sto då vi åker till ridhuset. Dygnsur då vi är framme. Så jag får alltid ha på henne ett svettäcke då vi åker, byta då vi kommer fram, vila ca 30 min så hon får torka upp innan sadeln åker på. Sedan krävs ett tredje täcke då vi åker hem. Som ni förstår åker jag inte så ofta längre tack vare det. Tränade förra våren intensivtpå att åka, utan resultat. Går på & av hur enkelt som helst, inte forserat el. stressat henne på något sätt.
Så du är inte ensam om ditt problem, dock svettas inte min dam mer än normalt vid riding. Kan dom vara åksjuka, isf vad gör man åt det ? Ewa

Kan du inte skritta dit och hem då? Jag menar bör ju inte vara så långt om det tar fem min med transport =) Då är hästen uppvärmd när den kommer fram och avskrittad efter passet =)

Hästen far definitivt bättre av att rakas nu. Om hästen svettas ovanligt mycket trots tunn päls så är det läge att kontakta veterinär och göra en utredning.

Om hästen bara svettas ovanligt mycket vid transport och ridning, och är fysiskt frisk enligt vet, så beror det troligen på stress.

tack för era svar! svara till er alla.
Har provat att rida dit, men måste då rida på hårt trafikerad väg och skritta på asfalt tog ca 40 min dit och 40 hem, gör då hela ridningen väldigt omständig.
Har inte rakat honom tidigare i mina ägor, men vet att han varit rakad tidigare.
Har avstått pga extrem kall vinter och därav mindre träning. Har dock beställt tid för rakning nu. vet att det är sent, men för hästens skull tror jag att han tycker att det är skönare och att jag får raka även till sommaren.
Det känns som att han jämt är täckad, regn, snö, sol eller insekter alltid är det något!
Skönt att höra att någon mer har samma problem, vad är det för häst?
Det är ingen som vet om stor svett produktion kan bero på någon brist av något?

Vad har du för transport?

Ts. Bra att du klipper hästen. Om det inte gör ngn skillnad skulle jag ta ut vet för provtagning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 218
Senast: Bison
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 800
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 600
Senast: Ceta
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Hjälp