Sverige har 362 700 hästar

Sv: Sverige har 362 700 hästar

Det är ju fortfarande en skattning! Man har inte räknat hästarna.

Så här står det i själva dokumentet:
"Detta innebär att med 95 % sannolikhet ligger det sanna värdet av antalet hästar i Sverige i intervallet 323 600-401 800."

Dessutom är siffrorna ännu mer osäkra på länsnivå:
"Antalet hästar har också skattats på länsnivå. Här är medelfelet betydligt högre, så dessa siffror ska tolkas med försiktighet. Ett exempel är Stockholms län som har ett medelfel på 29,1 %. Det ger att antalet hästar i Stockholms län med 95 % sannolikhet ligger i intervallet 19 400-71 000."

Det ger en diff på 51 600 hästar i Stockholms län!
Det känns ju väldigt taget ur luften samtidigt som tidningen Ridsport presenterar statistiken som en sanning!

Statistik som i princip baserar sig på gissningar, om än något sånär kvalificerade, hur mycket värde har den egentligen?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
0
· Visningar
403
Senast: malumbub
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Var sjätte år undersöker Jordbruksverket hur många hästar som finns i Sverige. 2010 fanns drygt 360 000 hästar, och nu är det dags att...
Svar
0
· Visningar
578
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Exporten av hopp- och dressyrhästar blomstrar, rapporterar SR P4 Halland, som varit i kontakt med fem av Sveriges största exportörer...
Svar
0
· Visningar
402
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp