Sverak frÅga

M

Melikemycat

Kan katterungar vars föräldrar har stamtavla, bli registrerade i sverak ( reg som raskatt men utan stamtala)?

Sv: Sverak frÅga

För att kalla en katt renrasig så behöver den en stamtavla, annars blir det en huskatt oavsett bakgrund.

Varför inte fixa fram stamtavlan om du ändå är intresserad av att regga dom ?

Nej, du får inte registrera raskatter utan stamtavla i Sverak. Varför skulle du göra det menar du? Har båda föräldrarna stamtavla och mamman är registrerad i Sverak (pappan kan vara vilket förbund som helst) så kan du regga ungarna där upp tills dom är 10 månader. Men då måste föräldrarna uppfylla dom kraven Sverak ställer på avelsdjuren.
Vet åtminstone en kull där köparna av en kull oreggade raskattungar gått in och fått uppfödaren att regga dom, det blir dyrare men ändå.

Tja, när ämnet ändå är på tapeten....

Jag har. för ett tag sedan, köpt en renrasig Ocikatt, med stamtavla, som enligt säljaren(katteri) sade att jag "bara behövde skicka in detta pappret" till Sverak, så skulle de skicka den till mig direkt i stället för till henne.
Hon har numer"gått upp i rök" och får inget svar från sverak hur jag ska gå till väga med allt... Uppfödaren har registrerat stamnamn i Sverak.

Hon är ca två år, kostade 4000:-:(
(jag som trodde jag gjorde ett kap, för hon har bra stam och är jätte vacker. )

Skriver kanske väldigt luddigt om det hela, men jag gav upp hoppet för länge sen att jag skulle få ut en stamtavla, häva köp eller vad som..
Så hon ska kastreras när småttingarna ändå ska knipsas...:(

Ja, jag får väl räkna mig lurad på konfekten rejält, både på en snygg avelskatt och pengarna... *stoor suck*:(

SVERAK ska hjälpa dig med detta! Ring dem om de inte svarar på mail, jag vet (tyvärr) att kundservicen vad gäller just stamtavlor har mycket att önska.

Har du ett köpekontrakt på katten ska det gälla som ägaranmälan till SVERAK. När du väl står som ägare hos dem kan du för 100 kr få ut en ny stamtavla. Uppfödaren i sin tur ska anmälas till SVERAKs besvärsnämnd eftersom hon har brutit mot deras regler.

Tack så jätte mycket för informationen..
Är ungefär vad jag fått fram med när jag ringt och pratat med dem.. :(
MEN-Uppfödaren har inte registrerat kullen. :(
Så jag fick ju tillbaka pappret från sverak med information om att det inte fanns någon sådan kull registrerad.
Sista jag hörde från uppfödaren var att hennes klubb(?) (whatever) hade strulat och lovat att fixa fram papper.. :grin:
Är grundlurad.. :(

På så vis, då ska hon anmälas (av sin klubb) för att hon inte har registrerat kullen.

Ett utmärkt exempel på hur innehav av ett stamnamn INTE är en garanti för seriositet.

Okej... Så ska jag kontakta OCC då?
(hon har fyllt i att hon innehar medlemskap i den klubben)

Känns rätt pinsamt faktiskt, jag som har stamnamn själv, och försöker göra så gott jag kan med allting och vara noggran, blir så lurad. :(
Jag har länge funderat på o starta tråd för att fråga hur jag ska gå till väga, men inte gjort det, bara för det känns så förbenat pinsamt.. :o
Och, för att jag helt enkelt inte orkat ta tag i saken efter att jag blev idiotförklarad av tanten jag talade med på Sverak.. :(
(och tusen andra saker som händer runt omkring i mitt liv)

Till Ts, nu fick du lära dig lite mer än du frågade om. :o

Aja, kan ju ängda denna dagen då till o ringa runt och bli ännu mer idiot förklarad nu då när ändå inte har något bättre för mig.. :crazy:

*lessen i ögat*

Ja, du kontaktar OCCs avelssekreterare och berättar läget. Därifrån ska de kunna hjälpa dig hela vägen.

Pratade nyss med ordföreanden i SOF och hon skulle kolla runt lite..

Inte för att jag har allt för stora förhoppningar, men ändå..

Nej, tyvärr är väl chansen att din katt till slut kommer reggas och få en stamtavla liten men uppfödaren kan få sig en ordentlig näsbränna iaf.

Har du läst i tråden "Varning för bedragare kategori II" ? :eek::devil:

Lite likt ditt fall, fast fel kategori... Hur som helst hemskt tråkigt för dig (och alla som råkat ut för bedragarna i den andra tråden också):(

Berätta gärna hur det går sedan!

Är inte den så det behöver du inte ora dig för..

Detta handlar om en registrerad uppfödare som inte fullföljt sina förpliktelser..
Ingen vidare bedragare i den meningen typ..

Ärsh, få se hur det går, ska boka in tid för kastrering för damen och se om jag kan hitta något sällskaps hem till henne..

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
3
· Visningar
291
Senast: Sassy
·
Katthälsa Ni som har haft en katt med livmoderinflammation, vilken behandling har er katt fått? Och hur har det gått? Min katt är under...
Svar
11
· Visningar
644
Senast: Tsaren
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
568
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Nu är det dags igen! För varje digitalt deltagande skänker Agria 10sek till katthem. Ska ni vara med? :) Jag tänker filma Kim imorgon...
Svar
2
· Visningar
169
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama